اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

چگونگی تعیین قبله به کمک خورشید در مسافرت‌های درون کشوری

خبرگزاری فارس: یک کارشناس نجوم گفت: هم‌وطنان کشورمان می‌توانند در مسافرت‌های تابستانی و درون کشوری خود در صورتی که در نقاطی قرار داشتند که قبله مشخص نبود یا به کمک قبله‌نما امکان‌پذیر نبود به راحتی و به کمک نور خورشید به صورت تقریبی قبله را تعیین کنند.

چگونگی تعیین قبله به کمک خورشید در مسافرت‌های درون کشوری

عمران مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره چگونگی تعیین قبله به کمک خورشید اظهار کرد: برای تعیین قبله چه به کمک قبله‌نما و چه بدون آن ابتدا لازم است جهات جغرافیایی را تعیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه حرکت خورشید در طول روز از سمت شرق به غرب است، افزود: در این حالت با تعیین جهات شرق و غرب به راحتی می‌توان جهت‌های شمال و جنوب را نیز تعیین کرد، بدین شکل که اگر دست راست ما به سمت شرق و دست چپ به سمت غرب باشد روبروی ما شمال و پشت سر ما جنوب است.

این کارشناس نجوم تاکید کرد: در کشورهایی مانند ایران که در عرض شمالی قرار دارند خورشید به صورت دقیق در وسط آسمان قرار ندارد و به سمت جنوب متمایل است که بدین طریق می‌توان سمت جنوب را تشخیص داد و از طریق آن دیگر نقاط جغرافیایی را نیز مشخص کرد.

وی با بیان اینکه برای تعیین قبله به کمک خورشید لازم است که کمی صبر داشته‌ باشیم و به مدت نیم ساعت حرکت خورشید را زیر نظر بگیریم، ادامه داد: در این حالت حتی اگر خورشید در وسط آسمان باشد متوجه حرکت شرق به غرب خورشید می‌شویم.

مرادی تصریح کرد: از هنگام طلوع خورشید تا پیش از ظهر خورشید به جهت طلوع خود یعنی شرق تمایل دارد، ظهر به بالای سر ما می‌رسد و از ظهر به بعد به سمت غرب تمایل پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که افراد وقت کافی داشته باشند برای تعیین دقیق‌تر جهات جغرافیایی می‌توانند شاخصی مانند چوب صاف را بر زمین عمود کنند که این شاخص سایه‌ای به سمت غرب ایجاد می‌کند که  سر این سایه را علامت‌گذاری می‌کنیم.

این کارشناس نجوم تاکید کرد: زمانی که خورشید حرکت کند این سایه نیز به آرامی حرکت می‌کند و با علامت‌گذاری آن به راحتی می‌توان جهت‌های شرق و غرب را تعیین کرد.

وی با بیان اینکه در ظهرهای زمستانی ایران، به سبب آنکه خورشید به سوی جنوب تمایل دارد سایه کوچکی به سمت شمال ایجاد می‌شود، گفت: از روی این سایه می‌توان جهت جنوب را تعیین کرد و البته با کمی صبر و از روی حرکت سایه جهت شرق و غرب نیز مشخص می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه این موضوع ساده‌ترین راه برای تعیین جهت‌های جغرافیایی است، اظهار کرد: پس از تعیین جهات جغرافیایی افرادی که بر روی موبایل خود قبله‌نما دارند باید قبله‌نما را طوری بچرخانند که حرف انگلیسی «ان» را که بر صفحه قبله‌نما وجود دارد به سمت شمال و حرف « اس » را به سمت جنوب قرار دهند، در این صورت جهت‌های شرق و غرب نیز به صورت خود به خود تنظیم می‌‌شود و عقربه قبله‌نما جهت صحیح قبله را نشان می‌دهد.

وی افزود: قبله در ایران همیشه به سمت جنوب غربی جغرافیایی است و به همین دلیل افرادی که قبله ندارند می‌توانند به سمت جنوب غربی بایستند که گرچه تقریبی است اما از نظر شرعی در هنگام ضرورت همین که انسان جهت تقریبی قبله را بداند کفایت می‌کند.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول