اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی:

بهره‌برداری از پارک جنگلی بیرجند به شهرداری واگذار شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری از پارک جنگلی بیرجند به شهرداری واگذار شد.

بهره‌برداری از پارک جنگلی بیرجند به شهرداری واگذار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، حبیب‌الله شریفی اظهار کرد: امکان قطع درختان در این قرارداد وجود ندارد و در حال حاضر از کل مساحت پارک 27 هکتار به شهرداری بیرجند تحویل شده است اما در مراحل دیگر 13 هکتار مربوط به تولید نهال نیز به شهرداری واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: جنگل‌های استان با 611 هزار و 631 هکتار مساحت جزو جنگل‌های ناحیه رویشی ایران، تورانی بوده که از لحاظ کیفی 3 هزار و 112 هکتار آن نیمه انبوه و 608 هزار و 519 هکتار جنگل تنک است و حدود 4.4 درصد جنگل‌های کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: جنگل‌ها به لحاظ داشتن ویژگی‌های خاص با وجود وسعت اندک از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ در دوره‌های گذشته به دلایل گوناگون مانند رشد و توسعه جمعیت، تغییر کاربری اراضی، دامداری، تامین انرژی و سوخت از وسعت آنها کم شده است.

شریفی گفت: آثار باقی‌مانده موجود نشان می‌دهد جنگل‌های استان در گذشته سطحی وسیع و یکپارچه بوده که در حال حاضر فقط به صورت قطعات پراکنده و کم‌وسعت به جا مانده است و در صورت ادامه روند گذشته، جنگل‌های موجود نابود و تخریب می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس و با وجود اقلیم بیابانی استان، میزان بارندگی کم، تغییرات دمایی زیاد و خشکسالی‌های مکرر به منظور حفظ، استقرار و سازگاری گونه‌های جنگلی طبیعی نادر و در حال انقراض تعداد هشت ذخیره‌گاه جنگلی در استان شناسایی و مدیریت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: ذخیره‌گاه‌ها مناطقی با ارزش از نظر رویش یک یا چند گونه گیاهی هستند که گونه‌های بادامشک، ارغوان، بنه و انجیر وحشی از آن جمله است و حدود 9 هزار و 390 هکتار وسعت ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی شده است.

شریفی تعداد پارک‌های جنگلی و میان‌راهی استان را هفت مورد عنوان کرد.

وی گفت: سه نهالستان به وسعت 50 هکتار در استان وجود دارد که گونه‌‌‌های کاج تهران، بادام، سرو شیراز، سرو خمره‌ای، زبان گنجشک، اقاقیا، سنجد، زیتون تلخ و ارغوان در آنها تولید می‌شود.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول