اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن علمی مهندسی و مدیریت پسماند:

مدیریت پسماند در ایران مشکل مالی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن علمی مهندسی و مدیریت پسماند با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند گفت: مدیریت پسماند در ایران مشکل مالی ندارد.

مدیریت پسماند در ایران مشکل مالی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ‌محمدعلی عبدلی عصر امروز در کارگاه تخصصی سیستم یکپارچه مدیریت پسماند در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند نیازمند شناسایی است، اظهار کرد: پسماند یک فرصت و منبع به شمار می‌آید و اگر به آن به عنوان یک ماده زائد نگاه شود هزینه‌زا است.

وی ادامه داد: در مدیریت پسماند نباید نگاه شهری و محلی داشت بلکه باید به عنوان یک موضوع ملی به مدیریت پسماند نگاه شود.

رئیس انجمن علمی مهندسی و مدیریت پسماند با اشاره به اینکه حتی در شهرهای بزرگ مدیریت پسماند به درستی تحقق پیدا نمی‌کند، افزود: در این راستا باید برنامه‌ریزی صحیح و بلند مدت تدوین شود.

عبدلی با بیان اینکه اختلاف اساسی بین کمیت و کیفیت زباله در کشورهای صنعتی و جهان سوم وجود دارد، گفت: مواد زائد جامد به موادی می‌گویند که در زمان و مکان تولید برای تولید کننده زائد محسوب شده و باید دفع شوند.

وی به مدیریت پسماند در جامعه اشاره کرد و افزود: از طریق مجموعه‌ای از سیاست‌های عمومی، شرایط خصوصی بازار و ضروریات جغرافیایی کشور می‌توان مدیریت زائدات را اعمال کرد.

رئیس انجمن علمی مهندسی و مدیریت پسماند هدف از مدیریت جامع زائدات را بهینه کردن سیستم مدیریت پسماند دانست و گفت: در مدیریت جامع مواد زائد دولت، شرکت‌های خصوصی، رسانه‌ها و صنایع نقش داشته و در این مورد مسئول هستند.

عبدلی تصریح کرد: کاهش زائدات، استفاده مجدد، بازچرخش، زباله‌سوزی با بازیافت انرژی، زباله‌سوزی و دفع در زمین سلسله مراتب مدیریت جامع پسماند هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای کامل آیین‌نامه قانون مدیریت پسماند نیاز به ظرفیت‌سازی دارد، افزود: هنوز ساختاری مناسب برای اجرای کامل این قانون در کشور به وجود نیامده است.

رئیس انجمن علمی مهندسی و مدیریت پسماند با بیان اینکه چالش‌های زیادی برای اجرای مفاد آیین نامه قانون مدیریت پسماند پیش رو داریم، گفت: برای اجرای این قانون نیازمند همکاری بخش خصوصی بوده که در حال حاضر مدیریت پسماندهای ویژه باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

عبدلی راه‌‌اندازی سیستم بازیافت را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای مدیریت پسماند دانست و افزود: در حال حاضر جمع‌آوری زباله‌ها در شهرها انجام می‌شود ولی باید در این زمینه به روستاها توجه بیشتری کرد و باید نسبت به فرهنگ‌سازی در زمینه پسماندها به ویژه در روستاها اقدام کرد.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول