اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره کار و تعاون دنا عنوان کرد

عدم توانایی در تأمین سهم آورده مشکل اصلی تعاونی‌های دنا

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کار و تعاون شهرستان دنا گفت: تعاونی‌های این شهرستان به دلیل فقر و درآمد پایین در تأمین سهم آورده و ضمانت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

عدم توانایی در تأمین سهم آورده مشکل اصلی تعاونی‌های دنا

قربان حاجی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دنا گفت: شرکت‌های تعاونی همان طوری که نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه بین‌المللی تعاون تاکید کرده‌اند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر توسعه اجتماعی اقتصادی جوامع تحت پوشش خود دارند.

حاجی‌پور یادآور شد: انواع گوناگون تعاونی‌ها از طریق فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی تجاری خود علاوه بر آنکه کارآفرین و درآمدزا هستند از جمله بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در امر تولید توزیع و خدمات شناخته می‌شوند.

وی افزود: در مسیر توسعه که رشد و بهبود زندگی معیشتی مد نظر است آهنگ رشد منطبق با محوریت عدالت اجتماعی می‌بایست صورت گیرد و در این راستا تعاونی‌ها بهترین ساز و کار برای توسعه پایدار و عادلانه محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: تعاونی تشکلی است مستقل و متشکل از افرادی که داوطلبانه دور هم جمع شده‌اند تا نیازها و خواسته‌های مشترک اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خود را از طریق نهادی با مالکیت مشترک و مبتنی بر نظارت مردمی تأمین کنند.

مدیر کار و تعاون دنا تصریح کرد: عضویت آزاد و اختیاری، نظارت مردمی اعضا، مشارکت اقتصادی بر مبنای شمار اعضا نه تعداد سهام یا میزان سرمایه‌گذاری و نیز خودگردانی و استقلال آموزش و تعلیم اعضا از جمله ارزش‌هایی است که مؤلفه‌های اصلی هویت تعاونی می‌باشد.

این مسئول افزود: نهایتا اگر چه فلسفه وجودی تعاونی‌ها سود مالی به اعضا است، اما در قبال جامعه بزرگتر پیرامون خود نیز مسئولیت دارند بر همین اساس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دنا از بدو تاسیس تاکنون اقدام به تشکیل تعاونی در زمینه‌های مختلف کرده و به تدریج روند تشکیل تعاونی‌ها با سرعت بیشتری در حال پیشرفت می‌باشد.

حاجی‌پور به نقش تعاونی‌ها در شهرستان دنا اشاره کرد و یادآور شد: تعاونی‌ها در گرایشات مختلف تولیدی توزیعی تشکیل می‌شود، گر چه محدودیت‌هایی در روند تشکیل تعاونی وجود دارد ولی تاکنون سعی شده که با تعامل به افراد متقاضی کمک شود تا زودتر به اهداف مورد نظر خود برسند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های تشکیل شده در بخش کشاورزی در میان تعاونی‌های دیگر از رشد بیشتری برخوردار هستند، گفت: شرایط مساعد اقلیمی و مهیا بودن زمین‌های کشاورزی باعث افزایش تشکیل تعاونی در این زمینه شده و در میان این تعاونی‌ها، تعاونی پرورش ماهی سردابی از رشد فزاینده‌ای برخوردار است که بالا بودن کیفیت ماهی تولیدی در شهرستان به خاطر آب‌های جاری از رونق بالایی برخوردار است.

حاجی‌پور افزود: این تعاونی‌ها گرچه در بعضی موارد از جمله تهیه مواد غذایی مشکلاتی دارند اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تولیدات آن‌ها به اکثر استان‌های کشور از جمله تهران، اصفهان و مشهد ارسال می‌شود.

وی گفت: تعداد این کارگاه‌ها در شهرستان زیاد است اما حدود 50 درصد این کارگاه‌ها به صورت تعاونی اداره می‌شوند که سالیانه هزاران تن ماهی تولید می‌کنند.

وی بیان داشت: بعد از تعاونی پرورش ماهی تعاونی‌های گلخانه‌ای در ردیف دوم قرار دارند که به دلیل بالا بودن کیفیت تولیدات و تنوع در تولید از جمله فعال‌ترین تعاونی‌ها می‌باشند که تولید انواع فلفل و گوجه و خیار و بادمجان و گل‌های زینتی از رونق فراوانی برخوردار است و تولیدات این تعاونی‌ها اکثرا به شهرهای جنوب ارسال می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: این تعاونی‌ها زمینه اشتغال بیشتر نسبت به تعاونی‌های دیگر را ایجاد می‌کنند و سالیانه هزاران تن محصول خود را به بازار تزریق کرده و علاوه بر سرمایه‌گذاری باعث رفع نیاز مردم می‌شوند.

حاجی‌پور به مشکلات تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: تغییرات شدید آب و هوایی و تهیه مواد سوختی از اهم مشکلات بوده که در این زمینه همکاری مسئولین در جهت کمک به تعاونی‌داران لازم است.

مدیر کار و تعاون دنا به تعاونی تولیدی پرورش مرغ گوشتی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از تعاونی‌های فعال این شهرستان تولید مرغ گوشتی می‌باشد که باعث رونق بازار گوشت در استان می‌شوند و در صورت حمایت جدی مسئولین از این نوع تعاونی‌ها می‌توانند از نوسانات قیمت گوشت مرغ جلوگیری کنند.

وی به تعاونی پرورش کبک و بلدرچین و بوقلمون اشاره کرد و اظهار داشت: این تعاونی‌ها از جمله تعاونی‌هایی هستند که در سال جدید تشکیل شده و هم‌اکنون در حال اخذ تسهیلات هستند و تعدادی از این تعاونی‌ها در کارگروه اشتغال بخش کشاورزی جهت دریافت تسهیلات تأیید و به کارگروه استانی فرستاده شده‌اند.

حاجی‌پور عنوان کرد: تعداد تعاونی‌های تأیید شده در بخش کشاورزی 10 تعاونی بوده که هر کدام با توجه به طرح توجیهی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: تعداد تعاونی‌های موجود در شهرستان دنا در گرایش‌های مختلف بیش از 170 تعاونی بوده که حدود 40 درصد از آن‌ها موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند و مابقی به دلیل شرایط خاص از جمله عدم توانایی در فراهم نمودن سهم آورده یا ضمانت نتوانسته‌اند به تسهیلات مورد نظر دست یابند.

این مسئول به مشکلات تعاونی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: از جمله مهم‌ترین مشکلات تعاونی‌ها در این شهرستان عدم توانایی در تأمین سهم آورده و ضمانت است که به دلیل فقر مادی نمی‌توانند سهم خود را فراهم کنند.

حاجی‌پور اقدامات انجام شده برای پیشرفت کار تعاونی‌ها را برگزاری کلاس‌های آموزشی (ICDL)، پیگیری مطالبات تعاونی‌ها، آموزش قبل از تشکیل تعاونی و راهنمایی و مشاوره به تعاونی‌داران دانست.

وی از نیاز به سردخانه و صنایع تبدیلی سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به تنوع درختان سردسیر در شهرستان و وجود انواع میوه، تعاونی سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی به صورت تعاونی لازمه این شهرستان است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول