اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سنت‌های بومی دهه کرامت در سوادکوه گزارش می‌دهد

برپایی نمایشگاه "عکس روستا" در روستاهای سوادکوه

خبرگزاری فارس: نمایشگاه عکس روستایی با عنوان (روستا در روستا) صبح امروز در روستای پاشاکلا از توابع شهرستان سوادکوه با حضور چشمگیر مردم چند روستا برگزار شد.

برپایی نمایشگاه "عکس روستا" در روستاهای سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، نمایشگاه عکس روستایی با عنوان (روستا در روستا) صبح امروز در روستای پاشاکلا از توابع شهرستان زیرآب با حضور چشمگیر مردم چند روستا برگزار شد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه همزمان با دهه کرامت و به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)، نمایشگاه عکسی با عنوان (روستا در روستا) در قالب 80 اثر هنری عکاسی از کار، تلاش و آداب و سنن روستایی و بومی منطقه سوادکوه در مدرسه ابتدایی شهید مفتح روستای پاشاکلا برگزار کرد که طی آن فعالیت‌های مردم روستاهای مته‌کلا، لولاک، پاشاکلا و سنگ نیشت به تصویر کشیده شد.

موسی پهلوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه در این مراسم با اشاره به حفظ آیین‌ها و سنت‌های بومی مازندران، شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بن مایه‌ای برای برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به لزوم تشویق و قدردانی از همت والای تولیدگران داخلی به ویژه روستاییان غیور مازندرانی بر آن شدیم تا در راستای تولید و حفظ فرهنگ بومی و شناساندن ویژگی‌های مهم و برجسته فرهنگ روستایی و انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسل جوان، این نمایشگاه را در دل روستاهایی برگزار کنیم که نقش‌آفرینان اصلی این عکس‌ها بودند.

وی همچنین از صرف زمانی چهار ماهه برای اعزام گروه عکاسی به روستاهای یاد شده سخن گفت و افزود: کارشناسان فرهنگی و هنری این اداره با عزیمت به منطقه کسلیان زیرآب، عکس‌های فراوانی از تپش نبض فرهنگ و هنر روستایی به ارمغان آوردند که از آن میان 80 اثر انتخاب و در همین روستاها برای مردم منطقه به نمایش گذاشته شد.

پهلوان این اقدام را در راستای تقویت بنیان‌های فرهنگ و هنر روستایی مهم و ارزشمند ارزیابی و احیای آداب و سنن روستایی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بومی و منطقه‌ای ذکر کرد.

* روستاییان در صف مقدم دفاع از فرهنگ بومی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه همچنین در جمع روستاییان منطقه کسلیان زیرآب بر لزوم حفظ آیین‌های بومی مازندران تاکید کرد.

موسی پهلوان گفت: شما روستاییان محافظان فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی هستید که با توجه به هجمه‌های گسترده دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران می‌توانید مهم‌ترین نقش‌آفرینان در جبهه فرهنگی باشید.

وی با اشاره به چاوشی‌خوانی به عنوان یکی از آداب و سنن روستایی در مازندران، محتوای غنی آن را حافظ سنت‌های اسلامی و ایرانی دانست و احیای فرهنگ ناب اسلامی را در تلاش و همت روستاییان غیور ایرانی به عنوان پاسخی کوبنده به استکبار جهانی معرفی کرد.

پهلوان همچنین روستاییان را پیشگامان دفاع از فرهنگ بومی دانست و گفت: روستاییان در صف‌های مقدم جبهه فرهنگ بومی و منطقه‌ای هستند، هر چند تمدن و پیشرفت صنعتی در راستای رفاه جامعه بشری مفید است اما دشمنان قسم خورده این نظام الهی از همین ابزار مدرن برای پیاده‌سازی اهداف شیطانی خود بهره‌برداری می‌کنند و سعی در تخریب چهره اسلام دارند، ولی شما روستاییان با هوشیاری خود می‌توانید کید دشمنان را به خودشان برگردانید.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه، فرهنگ رضوی و بازتاب آن در آداب و سنن بومی مازندران را از مهم‌ترین روحیات مردم این منطقه دانست و تصریح کرد: انتقال فرهنگ رضوی به نسل جوان نوعی محافظت از نسل‌های آینده است و تربیت مسجدمحوری و قرآن‌مداری از پایه‌های آن است.

این مسئول فرهنگی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را نیز از دیگر مولفه‌های اسلامی ایرانی دانست و گفت: فرهنگ عفاف و حجاب و پاکدامنی روستاییان مثال‌زدنی است و باید به دیگر مناطق نیز گسترش یابد.

اجرای چاوشی‌خوانی، امیری‌خوانی، موسیقی محلی و اهدای جوایز به کسانی که همنام حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) بودند از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول