اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و شاعر اصفهانی:

شعر دفاع مقدس باید به کنگره‎های بین‌المللی راه یابد

خبرگزاری فارس: نویسنده و شاعر اصفهانی گفت: شعر دفاع مقدس باید به جایی برسد که بتواند در کنگره‎های بین‌المللی شرکت کند.

شعر دفاع مقدس باید به کنگره‎های بین‌المللی راه یابد

احمد فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد اهمیت شعر دفاع مقدس اظهار کرد: در ارتباط با شعر دفاع مقدس تاکنون فعالیت‎های زیادی صورت گرفته است، اما باز هم جای کار زیادی برای کارکردن در زمینه دفاع مقدس وجود دارد.

وی افزود: شعر دفاع مقدس باید بتواند بین‌المللی شود و یکی از راه‎هایی که سبب ایجاد رونق در زمینه شعر دفاع مقدس می‎شود، حضور شعر دفاع مقدس در عرصه‎های بین‌المللی و کنگره‎های ادبی بین‌المللی است.

نویسنده و شاعر اصفهانی با اشاره به اینکه شعر دفاع مقدس نباید محدود به کنگره‎های تخصصی دفاع مقدس شود، ادامه داد: در جشنواره‌های دفاع مقدس تنها افرادی مجوز حضور دارند، که در هشت سال دفاع مقدس حضور جدی داشته باشند، اما نباید به این منوال باشد و باید شرایط شرکت در جشنواره‎های دفاع مقدس تغییر کند تا عموم مردم بتوانند در آن شرکت کنند.

وی بیان کرد: کنگره‎های شعر دفاع مقدس نباید خارج از دسترس مردم برگزار شود و نشست‎های ادبی باید به صورتی برگزار شود تا قابل دسترسی برای همه باشد نه فقط جمعی از شاعران گرد هم جمع شوند و به شعرخوانی بپردازند.

فیاض گفت: شاعرانی که ناشیانه در ارتباط با دفاع مقدس شعر می‎گویند نیز زیاد هستند، به دلیل اینکه نسلی هستند که نه تجربه عینی از دفاع مقدس دارد و نه به آن مایه‌ شناخت دست پیدا کرده‌اند و بدون داشتن تجربه ذهنی دست به شعرسازی می‎زنند.

وی عنوان کرد: بسیاری از جوانانی که وارد عرصه شعر دفاع مقدس می‌شوند، نمی‎توانند حقیقت دفاع مقدس را به درستی بیان کنند و اشعار آنها معمولا بی‌ثمر است.

این شاعر اصفهانی با اشاره به کم‌کاری‎های شاعران دفاع مقدس در شناخت این ارزش بزرگ به جهانیان تصریح کرد: بسیاری از شعرای جهان می‎توانند از غیر حقیقت، حقیقت بسازند و آن را در ابعاد بزرگ گسترش بدهند، پس شاعران ما هم باید دفاع مقدس این حقیقت بزرگ و غیرقابل انکار را در ابعاد وسیع گسترش دهند.

وی با بیان اینکه ما تنها به شعار در وصف حماسه‎ی بزرگ دفاع مقدس اکتفا کرده‌ایم، گفت: نهادهای متولی به جای خرج‎های میلیونی برای تولید شعار، فکری برای باز کردن پنجره شناخت، رو به دید‎گان تماشای شاعران جوان کنند که این شناخت و تأثیر آن بر اندیشه شاعر خود به خود به تولد شعر می‌انجامد.

وی اضافه کرد: شاعران دفاع مقدس باید از فردوسی الگو بگیرند، شاعری که با استفاده از افسانه‎ها و واقعیت‎های کم‌اهمیت اجتماعی شاهکاری خلق می‎کند که ناجی زبان، فرهنگ و غرور ملتی می‌شود که در آن دوره رو به زوال بوده است.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول