مریم زابلی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشآموزان بخش عظیمی از افراد جامعه امروز و والدین فردا هستند چنانچه آنان از دوران مدرسه دانش و مهارتهای بهداشتی مناسب را یاد گرفته و عمل کنند باعث ارتقاء سلامت خود و توسعه نگرشهای بهداشتی و انتقال آنها به نسل بعدی میشوند.
وی افزود: ارتقای سلامت در مدارس، نوعی تلاش هماهنگ و دو جانبه کارکنان مدرسه و کادر بهداشتی به منظور بهبود سلامت در جنبههای جسمی، روانی و عاطفی در محیط مدرسه است.
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در این طرح دانشآموزان با محورهای سلامت محیط، تغذیه صحیح، ایمنی، ورزش و تفریح فعالیت کرده و با آموزش روشهای پیشگیری از رفتارهای پر خطر و مهارتهای زندگی، مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس را در خود افزایش میدهند.
زابلی بیان داشت: از مدارس مروج سلامت به عنوان ترویج کننده سلامت و ایجاد محیطی برای توسعه دانش، مهارت و عملکرد تیم مدرسه به منظور توانمندی و دستیابی به سلامت دانشآموزان، مربیان و والدین میتوان نام برد.
وی اضافه کرد: برنامه مدارس مروج سلامت در سال 89 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در 20 مدرسه در شهرستانهای زاهدان، کنارک، چابهار و سراوان اجرا شد.
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: این مدارس توسط آموزش و پرورش انتخاب شده و از لحاظ ارتقاء شاخصهای سلامت و بهداشت محیط، برنامههای آموزشی ویژه دارند.
زابلی گفت: در سال 1390 این برنامه در 300 مدرسه در مرکز و جنوب استان اجرا شد.
وی افزود: در مدارس مروج سلامت، مربیان بهداشت مدارس در زمینه رعایت بهداشت محیط مدرسه، رعایت بهداشت تغذیه بوفههای مدارس، ارائه خدمات معاینهای به دانشآموزان، معلمان و والدین، پیشگیری از رفتارهای پرخطر، پیشگیری از اعتیاد، ارتقاء اعتماد به نفس، خدمات و آموزشهای لازم را به دانشآموزان ارائه میدهند.
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مدارسی که بتوانند تمامی شاخصها را به خوبی کسب و اجرایی کنند، ستارهدار خواهند شد.
انتهای پیام/غ20/ض1002