به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی کلباسی در نشستی که شامگاه گذشته برای رونمایی از مستند راز ماندگاری برگزار شد، اظهار کرد: این مستند با همکاری صدا و سیما، استانداری و حوزه هنری ساخته شده است و هدف این است که شرایطی ایجاد شود که هنرمندان حفظ شوند.
وی افزود: هنرمندان اصفهانی به پایتخت سفر میکنند و برای امرار معاش و شرایط بهتر تهران را به اصفهان ترجیح میدهند و این جای بسی تأسف را برای ما دارد.
رئیس صدا و سیمای اصفهان در ادامه بیان داشت: با توجه به اقداماتی که انجام شده است سعی شده تا هنرمندان اصفهانی مهاجرت کرده به اصفهان باز گردند که خوشبختانه عدهای از آنها بازگشتهاند و در حال همکاری با صدا و سیمای اصفهان هستند، به عنوان مثال فیلم مرد نقرهای نمونه موفقی از همکاری هنرمندان با صدا و سیما است که جز بهترین فیلمهای ماه رمضان امسال بود.
وی تصریح کرد: در آخرین نظرسنجیها 54 درصد مردم بیننده فیلمهای مستند هستند و این نشان میدهد که سطح فکر مردم بالا رفته است و در جامعهای که سطح تفکر بالا رود گرایش به مستند بیشتر میشود.
کلباسی اضافه کرد: به عنوان مثال یوسف پیامبر در دنیا توانست 2میلیارد مخاطب جذب کند، زیرا این فیلم یک مستند و واقعیت بود و این نشان میدهد، مخاطب به سرعت از فیلمهای غیر واقعی دست میکشد، زیرا پس از مدتی میبیند که فریب خورده است اما مردم به دنبال دانستن و آگاهی از واقعیت هستند، به خصوص داستانهای قرآنی که به تصویر کشیده میشود، جذابیت خاصی دارد.
وی عنوان کرد: مردم ایران علاقهمند هستند که مستندهای تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تولید ایران را مشاهده کنند اما در بخش حیات وحش تولیدات خارج را ترجیح میدهند و آن هم دلیل بر امکانات خاص تصویربرداری آنها است.
رئیس صدا و سیمای اصفهان اظهار کرد: در سالهای اخیر صدا و سیمای ایران لنزهایی را خریداری کرده است که تا شعاع 50 تا 100کیلومتر زیر دریا را قدرت تصویربرداری دارد، و این فرصتهای خوبی است که برای سینمای مستند فراهم شده است.
وی ادامه داد: در ساخت مستند در ابتدا تحقیق و پژوهش بر طبق آخرین مطالعات جهانی اهمیت دارد، سپس نیروی انسانی متفکر و قومی همچون کارگردان و تهیه کننده و در آخر برنامه مدون و دقیق و ابزار کار مجهز و پیشرفته از ضروریات ساخت مستند است.
کلباسی راز ماندگاری به کارگردانی خشایار محمود آبادی و تهیهکنندگی محسن طباطبایی را مستندی ماندگار دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که مستند به آن دچار است، عدم اکران عمومی در سینماها است، اگر مستند بتواند اکران عمومی شود مخاطب خود را به دست میآورد و جایگاه خود را مییابد، اما این امر نیازمند سرمایهگذاری بخش خصوصی است و تا به حال تنها دو مستند به نامهای تهران انار ندارد و آسمان آبی توانست اکران عمومی شود و توفیق یابد.
انتهای پیام/ح20/ض1002