اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

مدیریت بحران با مدیران بهت زده / مدیرانی که در بحران هم به میز چسبیدند

خبرگزاری فارس: شامگاه گذشته مدیران استان اصفهان در مانور فرضی بحران شرکت کردند تا وضعیت را مدیریت کنند اما، نکته جالب این بود که در بحران فرضی نیز مدیران بهت زده شدند و با تلفن همراه و از پشت میزها به دنبال مدیریت بودند.

مدیریت بحران با مدیران بهت زده / مدیرانی که در بحران هم به میز چسبیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شامگاه گذشته در حالی جلسه مدیریت بحران استان اصفهان برگزار شد که تمامی مدیران و نیز برخی از معاونان در این جلسه حضور داشتند.

پس از ارائه گزارشی از سوی مدیرکل مدیریت ستاد بحران و استاندار، به صورت اتفاقی به مدیران خبر داده شد که با پیام تلفنی از سوی وزیر کشور در موقعیت مدیریت بحران و حادثه فرضی قرار گرفته و باید اوضاع را مدیریت کنند.

استاندار پس از تماس تلفنی با وزیر کشور و پخش پیام وی برای برگزاری مانور فرضی لحظه صفر، با اتمام سخنان وزیر کشور و فرمان خود دستور مانور را صادر کرد.

از آنجایی که مدیران به پشت میزنشینی عادت دارند، این بار هم برای مدیریت بحران واقعه مهمی همچون آتش‌سوزی و زلزله، این حوادث را از پشت میز مدیریت کردند.

*همه مدیران در یک لحظه دست به موبایل شدند

70 مدیر استان که همه دور تا دور میز نشسته بودند، موظف شدند فقط از طریق تماس مدیریت بحران و نیرو به محل حادثه اعزام کنند، فریاد و هیاهوی آتش‌سوزی فرضی در انبار غله اصفهان و زلزله فرضی در 23 شهرستان اصفهان موجب شد که همه مسئولان استان در یک لحظه دست به موبایل شوند و با شیوه مدیریتی خود نیرو اعزام و در خاموش کردن آتش و خدمات به زلزله‌زدگان سهیم شوند.

*صدای شیشه‌فروش، استرس و جدیت بحران را دو چندان کرد

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان، مرتب از طریق میکروفون در حال هدایت مدیران برای بحران فرضی پیش آمده بود و مرتب اعلام اعزام نیرو کرد و این در حالی بود که فریاد مدیران برای هماهنگی اعزام نیرو سالن اجتماعات استانداری که همیشه محلی ساکت بود را به کانون بحرانی تبدیل کرده بود به نحوی که دیگر صدا به صدا نرسید.

در این مانور فرضی برخی مدیران آمادگی لازم را داشته و برخی مدیران با دستپاچگی برای اعزام نیروهای خود اقدام کرده تا جایی که فقط فریاد کشیدند.

شیشه‌فروش مرتب از پشت میکروفون اعلام می‌کرد که کدام گروه کجا اعزام شود، در این فاصله که هیجان و هیاهوی زیادی داشت، خبرنگاران هم در موقعیتی قرار گرفتند که همزمان این حادثه مهم را با برگزاری مانور به عنوان خبر مخابره کنند.

*خبر مانور بحران لحظه‌ای از خبرگزاری فارس سریع مخابره و آنلاین شد

خبرنگار خبرگزاری فارس نیز توانست در زمانی کوتاه از سایر رسانه‌ها، خبر مدیریت بحران لحظه‌ای را مخابره و آنلاین خبر را به دست استاندار و معاونان دهد.

استاندار اصفهان، معاون سیاسی امنیتی استانداری از مسئولان بالادستی بودند که در کنار منصور شیشه‌فروش بحران فرضی را مشاهده و هراز گاهی از استرس واقعی مدیران که به واسطه بحران فرضی پیش آمده بود، تبسمی می‌کردند.

*مانور فرضی یک خودارزیابی برای مدیران است

شاهین شیرانی که سکان ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را داشت بدون هیچ‌گونه نگرانی و با آرامش در مورد اعلام آمادگی نیروهای خود به محل حادثه فرضی گفت: به واحدها اعلام شد که در سیلو آتش‌سوزی شده که همان لحظه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس در محل حاضر شدند.

وی افزود: در شهرستان‌ها همچنین اعلام آمادگی انجام و بیمارستان‌ها برای انتقال مجروحان فرضی آماده شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چنین مانوری را خوب ارزیابی کرد و افزود: در این مانورها ما خودمان را ارزیابی می‌کنیم.

*مانور لحظه صفر هم در اصفهان تجربه شد

منصور شیشه‌فروش در مورد این مانور گفت: این نخستین مانور لحظه صفر گسترده در کشور است که به این شکل کنترل و هدایت می‌شود.

وی افزود: مانور پیش‌فرض آتش‌سوزی برای همدلی در انجام عملیات‌ها است.

*نیروهای امنیتی برای کنترل حواشی حوادث اعزام می‌شوند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان که در چنین شرایطی وظیفه سنگینی بر عهده دارد، گفت: نیروی انتظامی در اصفهان و در شهرستان‌ها به محل حادثه اعزام شدند که این امر اشراف امنیتی و نیروهای امنیتی برای عدم ایجاد حاشیه را نشان می‌دهد.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: نیروی انتظامی در وهله اول اعزام و سپس نیروی بسیج و ارتش و در مواقع بحرانی موظف به حضور هستند.

وی تصریح کرد: اداره اطلاعات و نیز همه بخش‌های امنیتی، نظامی و انتظامی پس از نیروی انتظامی وارد موضوع می‌شوند.

*توزیع تجهیزات کنترل بحران به همه دستگاه‌ها/ نتایج مدیریت بحران به وزارت کشور می‌رود

استاندار اصفهان نیز در مصاحبه‌ای از توزیع تجهیزات بین تمامی دستگاه‌ها خبر داد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی بحران‌های اتفاقی را داشته باشند.

علیرضا ذاکراصفهانی تصریح کرد: قرار است نتایج این مانور فرضی لحظه صفر به وزارت کشور انعکاس داده شود.

وی ضمن ابراز خرسندی گفت: اصفهان همیشه در این زمینه‌ها پیش قدم است و مانوری هم که در سال گذشته با حضور یک هزار نفر در اردستان داشتیم بسیار موفقیت‌آمیز بود.

*مدیریت بحران در لحظه شمارش نفس‌های صفر معنا پیدا می‌کند

به گزارش فارس، هر چند برگزاری چنین مانورهایی برای مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی خالی از لطف نیست و مدیران و زیردستان آنها در شرایط بحرانی محک زده می‌شوند، اما در لحظه‌ حادثه‌های واقعی همچون زلزله که جان انسان‌های بی‌گناه در معرض خطر است، تنها ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی به دور از پست و جایگاه است که حیات را بر می‌گرداند.

وقتی که مدیری برای جان کودکی سه ساله به دور از اینکه چه سمتی دارد و یا وظیفه کاریش هست یا نه، به صحنه حاضر و جان خود را برای نجات جان دیگری به خطر می‌اندازد و وقتی که لحظه‌های شمارش نفس‌های انسان با مرگ به صفر می‌رسد، نیاز به کمک‌های مردم دیگری مدیریت بحران می‌شود.

وقتی که همه ارتباطات تلفنی قطع می‌شود و مسئول نمی‌تواند به زیرمجموعه فرمان دهد، مدیریت بحران معنا پیدا می‌کند وقتی که هیچ امکانی نیست و آستین دست باند دور زخم حادثه‌دیدگان می‌شود، مدیریت معنای واقعی پیدا می‌کند.

--------------------------------

گزارش از نفیسه راهداری

-------------------------------

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول