اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ 138

جهانگیریان: سالن‌های نمایش تئاتر ویژه کودک ایجاد شود

خبرگزاری فارس: داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایجاد و توسعه سالن‌ تئاتر ویژه کودک را از ضروریات دانست و گفت: در حال حاضر در شهر بزرگی چون تهران، تنها دو سالن تئاتر کودک وجود دارد و بسیاری از شهرهای کشور فاقد سالن تئاتر هستند.

جهانگیریان: سالن‌های نمایش تئاتر ویژه کودک ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس جهانگیریان صبح امروز در کارگاه آسیب‌شناسی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با اشاره به اینکه تئاتر ایران بر چهار مؤلفه استوار است در تشریح این مطلب اظهار داشت: «دولت»، «جامعه»، «امکانات» و «مخاطب» از موضوعاتی است که برای آسیب‌شناسی تئاتر ایران باید به آنها توجه کرد.

وی با بیان اینکه تئاتر تقریباً در کشور ما دولتی است، ادامه داد: دولتی بودن و یا نبودن تئاتر می‌تواند بر روند فعالیت آن اثرگذار باشد بنابراین باید به این مهم توجه شود.

این فعال عرصه تئاتر برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یکی از سیاست‌های حمایتی دولت در تقویت هنر تئاتر دانست و اظهار داشت: رقابت آثار نمایشی با یکدیگر و همچنین چاپ و انتشار کتاب‌های حوزه تئاتر و ... از موضوعاتی است که در این جشنواره‌ها شاهد تحقق آن هستیم ولی باید گفت این موضوع کافی نبوده و باید کارهای بیشتری در عرصه تئاتر صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: پس از برپایی 9 دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان وقفه‌ای در برپایی این جشنواره به وجود آمد که پس از سه سال تلاش برای روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، به عنوان یک جریان مهم تئاتری کشور مجدداً به شکل فعال کار خود را آغاز کرد که امیدوارم این جشنواره هر سال به شکل پربارتر و با شکوه‌تری برگزار شود.

 

* حمایت بودجه‌ای تئاتر مد نظر باشد

جهانگیریان توسعه سالن‌های تئاتر را از دیگر ضروریات دانست و اظهار داشت: در حال حاضر در شهر بزرگی چون تهران با جمعیت 10 تا 12 میلیون نفری آن تنها دو سالن تئاتر کودک وجود دارد.

وی ادامه داد: باید فکری برای توسعه سالن‌های نمایش تئاتر مختص کودک شود تا از این طریق شاهد ارائه آثار نمایش قوی و غنی در این حوزه باشیم.

داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: در بسیاری از شهرهای ایران حتی یک سالن نیز برای اجرای تئاتر کودک وجود ندارد در حالی که مرکز هنرهای نمایشی باید با کمک استاندار‌ی‌ها نسبت به رفع این مشکل در اقصی ‌نقاط کشور اقدام کند.

وی افزایش بودجه تئاتر را از دیگر مواردی دانست که توجه به آن بر غنای کار می‌افزاید، اظهار داشت: حمایت بودجه‌ای نیز از موضوعاتی است که باید مد نظر ویژه باشد.

 

* جامعه ایران، یک جامعه تئاتری نیست

جهانگیریان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جامعه ایران یک جامعه تئاتری نیست، در ادامه افزود: ما خواهان تئاتری هستیم که آن قدر قوی باشد تا بدون حمایت دولت و تنها با ارتباط مخاطب خود به حیاتش ادامه دهد.

وی اظهار داشت: تئاتر در کشور آن چنان مظلوم واقع شده که وقتی کشور دچار بحران اقتصادی می‌شود تئاتر نیز غریب‌تر شده و حتی از سبد اقتصادی خانوارها حذف می‌شود.

داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در ادامه گفت: اکثر خانواده‌ها با کارکردها و ارزش‌های تئاتر در بخش‌های مختلف روحی، روانی، آمورشی، اجتماعی و... آشنا نیستند و همین امر از دیگر موضوعاتی است که منجر به ایجاد مشکل شده است.

وی کمبود امکانات اجرایی را از دیگر مشکلات پیش رو دانست و اظهار داشت: به طور قطع وجود امکانات اجرایی در ترغیب و تشویق هنرمندان برای فعالیت در عرصه تئاتر بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

 

* باید تماشاگر تئاتر تربیت کنیم

جهانگیریان در ادامه با اشاره به اینکه در اروپا به هنر تئاتر بسیار اهمیت داده می‌شود، افزود: در اروپا تماشاگر تئاتر تربیت می‌کنند و با این کار ایجاد نیاز کرده و در راستای معماری ذائقه تماشاگر و پرورش حس زیبایی‌شناسی در وجود مخاطب وارد عرصه فعالیت می‌شوند.

وی با تأکید بر لزوم حل مشکلات پیش رو اظهار داشت: اگر این مشکلات حل و فصل نشود در آن صورت نمی‌توان چندان به آیند تئاتر خوش‌بین بود.

این فعال عرصه تئاتر در پایان سخنانش با بیان اینکه نمایشنامه‌نویس حرفه‌ای نداریم، اقتصاد ادبیات نمایشی در حوزه کودک و نوجوان را بسیار پایین دانست و افزود:‌ عدم تأمین اقتصادی نمایشنامه‌نویس، منجر به دوری وی از فعالیت در عرصه کار کودک خواهد شد، پس باید برای رفع این مشکل تدبیری اندیشیده شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول