اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 313

طهماسبی: آموزش تخصصی راهکار ارتقای کیفیت تئاتر کودک است

خبرگزاری فارس: کارگردان نمایش «پینوکیو پدر می‌شود» گفت: آموزش علمی و تخصصی نیروی انسانی مستعد راهکار کلیدی برای رشد و توسعه کیفیت تئاتر کودک برای تأثیرگذاری بیشتر است.

طهماسبی: آموزش تخصصی راهکار ارتقای کیفیت تئاتر کودک است

سجاد طهماسبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه کار نمایش «پینوکیو پدر می‌شود» به منظور تغییر دیدگاه کودکان نوشته شده است، افزود: این نمایش با ایجاد ساختار جدید و گنجاندن مسائل مهم دوران کودکی بر محتوای اثر با هدف تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب کار شده است.

وی ابراز کرد: تئاتری که در استان همدان کار می‌شود به نوعی کلیشه‌ای بوده و بیشترین توجه بر ظواهر امر است و تنها می‌خواهد کودک را سرگرم کند.

کارگردان «پینوکیو پدر می‌شود» با بیان اینکه جشنواره تاکنون از سطح خوبی برخوردار بوده است، افزود: جشنواره سبب شد شکوفایی خلاقیت و نوآوری در تئاتر  کودک و نوجوان اتفاق بیفتد.

وی وظیفه جشنواره تئاتر کودک را بسیار سنگین عنوان کرد و اظهار داشت: شخصیت فردی و اجتماعی بچه در دوران کودکی شکل می‌گیرد و این روزها بخش عظیمی از این مهم در رخداد فرهنگی ـ هنری نوزدهممین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تعریف می‌شود پس جشنواره نباید از موضوع کودک سرسری بگذرد.

وی در خصوص برنامه‌های اجرایی جشنواره  گفت: در جشنواره به هنگام بررسی نمایشنامه‌ها ابتدا به نام صاحب آثار نگاه می‌کنند و بر این اساس کار شناخته شده با پیشینه فعالیت غنی برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شود آثار دیگر حتی بدون اینکه خوانده و دیده شوند کنار گذاشته می‌شوند.

کارگردان «پینوکیو پدر می‌شود» یکی از عوامل گلچین‌ شدن، را تعداد زیاد نمایشنامه‌‌های ارسالی با تعداد کم افراد مسئول برای بررسی و واکاوی آثار دانست.

وی با بیان اینکه ارزیابی کار جشنواره حضوری صورت نمی‌گیرد بلکه اثر در قالب سی‌دی برای داوری و راهیابی به جشنواره باید ارسال شود، اضافه کرد: شهرستان‌ها این مشکل را دارند که نمی‌توانند کار روی صحنه برای ارزیابی داوران داشته باشند.

طهماسبی ادامه داد: کار تئاتر با فیلم تفاوت دارد تبدیل کار زنده به سی‌دی کیفیت نمایش را پایین می‍‌‌‌ آورد به دلیل اینکه نمایش زنده است و شرایط و مختصات خودش را دارد.

وی با بیان اینکه کار تئاتر شهرستان‌ها اصلاً آکادمیک نیست، تصریح کرد: تمام کارهای نمایشی در استان همدان از پشتوانه علمی و تخصص برخودار نیست و همه به شکلی تجربی است.

کارگردان «پینوکیو پدر می‌شود»  با تأکید براینکه ما کسی را که دغدغه‌مند دنبال تئاتر  باشد، نداریم، اظهار داشت: در این عرصه مهم‌ترین گزینه تجهیز عوامل و فعالان تئاتر به علوم هنر نمایش، امری لازم و ضروری است همه از آن غافل هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش علمی و تخصص نیروی انسانی مستعد راهکار کلیدی برای رشد و ارتقا تئاتر کودک برای تاثیرگذاری بیشتر است، تصریح کرد: افراد مجهز به تحصیلات آکادمیک در عرصه تئاتر به ویژه تئاتر کودک انگشت‌شمار هستند.

طهماسبی با بیان اینکه امکانات در همه بخش‌ها در شهرستان‎‌ها بسیار کم است، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه ما در شهرستان بازیگر انتخاب نمی‌کنیم بازیگر به ما تحمیل می‌شود چون بازیگر نداریم.

وی در خصوص بخش اجرایی جشنواره اذعان داشت: اگر با نگاهی تخصصی به بخش اجرای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر نگاه و مورد واکاوی قرار گیرد برخی کارها که از کیفیت اجرایی برخوردار نیستند در جشنواره وارد شدند.

کارگردان «پینوکیو پدر می‌شود» ادامه داد: چه بسا کارهایی در سال قبل اجرا شده و امسال دوباره به جشنواره راه پیدا کرده و تکرار می‌شود.

طهماسبی در پایان سخنانش گفت: نمی دانم چه روابطی در جشنواره در حال اتفاق است به جز همدان هیچ کاری از شهرستان‌ها  به جشنواره بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان راه نمی‌یابد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول