اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

کشاورزان قبل از کاشت، بذور خود را ضدعفونی کنند

خبرگزاری فارس: سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که قبل از کاشت بذور، آن را ضدعفونی کنند.

کشاورزان قبل از کاشت، بذور خود را ضدعفونی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین برزگر ظهر امروز در نشست شورای اداری این سازمان اظهار داشت: یکی از مهمترین عملیات‌هایی که قبل از کاشت باید زارعین به آن توجه داشته باشند ضدعفونی بذور است.

وی افزود: عدم کنترل عوامل بیماری‌زا باعث کاهش کمی و کیفی تولید محصول شده و خسارات هنگفتی به زارعین وارد می ‌کند.

برزگر ادامه داد: ضدعفونی بذور گندم علیه بیماری‌های قارچی از جمله سیاهک‌های پنهان و آشکار یا به تعبیر کشاورزان کورک است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این عملیات با مخلوط کردن بذور با یکی از مواد شیمیایی قارچ‌کش انجام می‎گیرد، افزود: استفاده از بذور سالم و عاری از بیماری و علف هرز، ضدعفونی بذر قبل از کاشت، عملیات اختلاط سم با بذر حتما باید به وسیله دستگاه‌های ضدعفونی انجام و به علت محدود بودن مدت زمان اثر سم از نگهداری بذور ضدعفونی شده به مدت طولانی و در شرایط نامطلوب انبار اجتناب شود.

برزگر با بیان اینکه عملیات ضدعفونی بذر به دو روش در استان انجام می‎گیرد، افزود: در روش سنتی ابتدا بذر مورد نیاز را روی نایلون ریخته سپس سم به ازای هر تن گندم یک کیلوگرم از سموم مختلف ضدعفونی به آن افزوده و به وسیله پارو یا بیل بذرها با سم مخلوط می‌شوند.

وی ادامه داد: در روش مکانیزه هم‌زمان با بوجاری و در دستگاه‌های جدید که دارای قسمت ضد‌عفونی کننده بذر است انجام می‎شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه به جلوگیری از سرمازدگی از درختان اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین راه جلوگیری از سرمازدگی، استفاده از ارقام دیرگل و مدیریت صحیح آبیاری و تغذیه باغ است.

برزگر افزود: رعایت بهداشت باغ و کوددهی مناسب ضمن کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها، باعث افزایش مقاومت درختان به سرمازدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی نیز بزرگترین دشمن کشاورزی است، افزود: یکی از دلایل طغیان آفات محصولات کشاورزی، خشکسالی و عدم مدیریت آبیاری و کود دهی است.

انتهای پیام/ع20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول