اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کشف صدها صندوق اسناد مهم مملکتی در فرودگاه مهرآباد

خبرگزاری فارس: این اسناد ، مدارک و نقشه ها بسیار مهم و حیاتی که دستیابی عوامل بیگانه به آن می توانست خطرات بسیار زیادی را متوجه کشور کند آنچنان در درجه اهمیت قرار دارد که برای خروج آنها از کشور مدتها نقشه کشیده شده بود .

کشف صدها صندوق اسناد مهم مملکتی در فرودگاه مهرآباد

رخدادهای 3آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی به مناسبت روز عرفه از مسلمانان جهان  و حجاج بیت الله الحرام خواستند برای شکستن بتها و قدرتهای بزرگ شیطانی اقدام کنند .

امام خمینی امروز همچنین در دیدار با پرسنل نیروی هوایی آذربایجان شرقی تاکید کردند : ارتش اساس یک مملکت است؛ حافظ یک مملکت است. و باید ارتش، اسلامی بشود .

به دنبال اعلام راهپیمایی روز جمعه به نشانه همبستگی و وحدت نیروهای انقلاب در پشتیبانی از امام خمینی و انقلاب اسلامی گروه ها و تشکل ها آمادگی خود را برای حضور در این راهپیمایی اعلام کردند .  آیت الله منتظری نیز به این مناسبت در پیامی تاکید کرد : علیرغم نغمه های شوم امام تنها نیست . 

مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه و عضو هیئت سه نفری وزیران که برای رسیدگی به مسائل کردستان انتخاب شدند گفت : در کردستان آتش بس می دهیم .

خبر دیگر اینکه جبهه ملی ایران همزمان با برپایی مراسم سی امین سالگرد تاسیس خود که بعد از ظهر امروز در محل ستاد مرکزی این جبهه برپا می شود در یک جزوه سی صفحه ای ضمن تحریر و تحلیل مسائل مختلف کشور از مجلس خبرگان خواست در کلیه مصوبات خود تجدید نظر کند . این جبهه همچنین خواستار انحلال شورای انقلاب و تفویض اختیارات آن به دولت شد .

دفتر نخست وزیربعد از ظهر امروز در اطلاعیه ای از کشف یک شبکه فساد و توطئه علیه انقلاب و دولت ایران خبر داد. دکتر صدر وزیر بازرگانی نیز امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی از کشف یک شبکه وسیع سوء استفاده در سازمان غله و برکناری معاون سابق وزارت بازرگانی و سرپرست سازمان غله و قند و شکر خبر داد . 

خبر دیگر اینکه دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه طی نطقی که در تالار دکتر فاطمی به مناسبت روز ملل متحد ایراد کرد سازمان ملل را به تندی مورد انتقاد قرار داد . یزدی گفت : تا زمانیکه سازمان ملل پایگاه مستضعفین جهان نشود مشروعیت نخواهد داشت و اگر نتواند فعالانه به فاجعه مردم فلسطین پایان بدهد دارای مشروعیت نخواهد بود .

طی روزهای گذشته بیش از 100صندوق حامل اسناد و مدارک و نقشه های مربوط به کشور و ارتش که در شرف خروج از کشور به سوی آمریکا بود کشف شد .

خبرهای رسیده از آمریکا نیز حاکی است شاه سابق عصر دیروز به وقت تهران تحت عمل جراحی سرطان قرار گرفته است . خبرگزاری تاس بدون اشاره به بیماری شاه نوشته است که وزیر امور خارجه ایران رسما به آمریکا هشدار داده است که گذرنامه شاه قانونا معتبر نیست و صدور روادید برای او اقدامی غیردوستانه نسبت به ایران است و بر روابط ایران با آمریکا اثر منفی خواهد گذارد .

حدود 200نفر از مردم خوزستان که به قم آمده بودند در تظاهراتی با مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان مخالفت کردند . خبر دیگر از استان خوزستان اینکه 6تن از افرادی که با ایجاد انفجار و تخریب در خوزستان مرتکب جنایت های متعددی شده بودند بامداد امروز به حکم دادسرای انقلاب اسلامی اهواز در این شهر اعدام شدند .

روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان فاقد خوابگاه با هجوم به برخی از هتل ها و ساختمان های بلند تهران این اماکن را به اشغال خود در آوردند .

از قدرت های تهی از ایمان نترسید

رهبر انقلاب امروز به مناسبت روز عرفه در پیامی به مسلمانان جهان و حجاج بیت الله الحرام از آنان خواست برای شکستن بتها و قدرتهای بزرگ شیطانی زمان اقدام کنند . اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از :

1- مجهز شوید از مرکز بت شکنی برای شکستن بتهای بزرگ که به صورت قدرتهای شیطانی و چپاولگران آدمخوار در آمده‎اند، و از این قدرتهای تهی از ایمان نهراسید، و با اتکال به خدای بزرگ در این مواقف عظیمه، پیمان اتحاد و اتفاق در مقابل جنود شرک و شیطنت ببندید، و از تفرق و تنازع بپرهیزید.

رمز پیروزی ، توحید کلمه و کلمه توحید

2- رنگ و بوی ایمان و اسلام که اساس پیروزی و قدرت است با تنازع و دسته بندیهای موافق با هواهای نفسانیه و مخالف با دستور حق تعالی زدوده می‎شود، و اجتماع در حق و توحید کلمه و کلمه توحید که سرچشمه عظمت امت اسلامی است، به پیروزی می‎رسد.

در پیام رهبر انقلاب به مناسبت روز عرفه آمده است:از جای برخیزید و قرآن کریم را به دست گرفته و به فرمان خدای تعالی گردن نهید تا مجد خود و عظمت اسلام عزیز را اعاده کنید. بیایید و به یک موعظه خداوند گوش فرا دهید؛ آنجا که می‎فرماید قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُواِللّه‎ِ مَثْنی وَ فُرادی.

چه شد که با یک میلیارد جمعیت ضعیف و زبون شده اید

3- ای مسلمانان جهان! چه شد شما را که در صدر اسلام با عده بسیار کم، قدرتهای عظیم را شکستید و امت بزرگ اسلامی ـ انسانی ایجاد نمودید، اکنون با قریب یک میلیارد جمعیت و دارا بودن مخازن بزرگی که بالاترین حربه است در مقابل دشمن، اینچنین ضعیف و زبون شدید؟ آیا می‎دانید که تمام بدبختیهای شما در تفرقه و اختلاف بین سران کشورهای شما و بالنتیجه بین خود شماست؟

ان تقوما لله مثنی و فرادی

4- از جای برخیزید و قرآن کریم را به دست گرفته و به فرمان خدای تعالی گردن نهید تا مجد خود و عظمت اسلام عزیز را اعاده کنید. بیایید و به یک موعظه خداوند گوش فرا دهید؛ آنجا که می‎فرماید قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُواِللّه‎ِ مَثْنی وَ فُرادی(1)

تظاهرات همبستگی با امام فردا برگزار می شود

به دنبال اعلام راهپیمایی روز جمعه به نشانه همبستگی و وحدت نیروهای انقلاب در پشتیبانی از امام خمینی و انقلاب اسلامی گروه ها و تشکل ها آمادگی خود را برای حضور در این راهپیمایی اعلام کردند .دعوت به راهپیمایی برای اعلام همبستگی مردم با امام با استقبال گسترده گروه های اصیل انقلابی و نهادهای مردمی مواجه شده است ، ناظران سیاسی معتقدند راهپیمایی فردا در نوع خود بی نظیر خواهد بود. 

آیت الله منتظری نیز با دعوت مردم برای شرکت در راهپیمایی فردا اعلام کرد: علیرغم نغمه های شوم،امام تنها نیست .وی تاکید کرد : متاسفانه نقاط ضعف عناصر مسئول زمینه ساز بسیاری از اعمال تخریبی شده است .آیت الله منتظری گفت : دسته های وابسته و مزدور با کوبیدن روحانیت مبارز می کوشند رهبری قاطع آن را خدشه دار سازند . (2)

سحابی : در کردستان آتش بس اعلام می کنیم

مهندس عزت الله سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه و عضو هیئت سه نفری وزیران که برای رسیدگی به مسائل کردستان انتخاب شدند گفت : در کردستان آتش بس می دهیم . وی ادامه داد :وظیفه هیئت سه نفری حل مسائل کردستان از طریق مذاکرات سیاسی است و کارهای نظامی به کمیسیون امنیتی متشکل در نخست وزیری مربوط است .

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه طی نطقی سازمان ملل را به تندی مورد انتقاد قرار داد .یزدی گفت : تا زمانیکه سازمان ملل پایگاه مستضعفین جهان نشود مشروعیت نخواهد داشت و اگر نتواند فعالانه به فاجعه مردم فلسطین پایان بدهد دارای مشروعیت نخواهد بود .

وی همچنین اظهار داشت : راه حل نظامی یک راه حل موقت است و باید مسائل از طریق سیاسی حل و فصل شود و ارتش جنبه دفاعی داشته باشد . سحابی گفت : گزارشات فروهر در اختیار هیئت سه نفری قرار خواهد گرفت . (3)

آیت الله خلخالی رئیس شورای شهر قم شد

از سوی فرمانداری قم اعتبار نامه های اعضای شورای این شهر تسلیم آنان شد و بدین ترتیب رسما این شورا آغاز به کار کرد . اعضای شورای شهر نیز در جلسه ای آیت الله خلخالی را به عنوان رئیس شورای شهر قم انتخاب کردند . (4)

جبهه ملی : مجلس خبرگان در کلیه مصوبات خود تجدید نظر کند

جبهه ملی ایران همزمان با برپایی مراسم سی امین سالگرد تاسیس خود که بعد از ظهر امروز در محل ستاد مرکزی این جبهه برپا می شود در یک جزوه سی صفحه ای ضمن تحریر و تحلیل مسائل مختلف کشور از مجلس خبرگان خواست در کلیه مصوبات خود تجدید نظر کند .در بخشی از این جزوه آمده است : یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نفاق و به هم ریختگی روابط گروهها و دستجات و احزاب روش نامناسب افراد و عناصر موثر و مرتبط با رهبری انقلاب و شورای انقلاب می باشد .

جبهه ملی در ادامه خواهان انحلال شورای انقلاب شده و تاکید کرد : شورای انقلاب باید منحل شده و تا تشکیل مجلس شورای ملی قدرت آن در اختیار دولت قرار گیرد ، کمیته های سپاه پاسداران و سایرمراکز قدرت در صورتی که وجود آنان لازم باشد جزو سازمان دولت محسوب شوند بنحوی که جز قدرت دولت منتخب رهبری انقلاب هیچ قدرت اجرایی مستقل دیگری در سطح کشور باقی نماند .

گزارش خبرگزاری ها درباره عمل جراحی شاه سابق

در حالیکه مقامات رسمی بیمارستان نیویورک – گورنل بیمارستانی که شاه سابق در آن بستری است هنوز هیچ اطلاعیه رسمی در مورد بیماری ناگهانی او و نوع معالجه منتشر نکرده اند خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رابرت آرمائو مشاور شاه سابق مدعی شده است محمد رضا پهلوی عصر دیروز به وقت تهران تحت عمل جراحی سرطان قرار گرفته است .

در ساعاتی که شاه سابق در این  بیمارستان بستری بود تعداد زیادی از ایرانیان ساکن آمریکا با اجتماع در مقابل بیمارستان علیه وی شعار دادند .رادیو مسکو نیز گزارش داد که محافل ایرانی حضور شاه سابق ایران در آمریکا را به منزله کمک این کشور به ضد انقلاب تلقی می کنند .خبرگزاری تاس نیز نوشته است که وزیر امور خارجه ایران رسما به آمریکا هشدار داده است که گذرنامه شاه قانونا" معتبر نیست و صدور روادید برای او اقدامی غیردوستانه نسبت به ایران است و بر روابط ایران با آمریکا اثر منفی خواهد گذارد . (5)

در ساعاتی که شاه سابق در   بیمارستان نیویورک – گورنل بستری بود تعداد زیادی از ایرانیان ساکن آمریکا با اجتماع در مقابل بیمارستان علیه وی شعار دادند .رادیو مسکو نیز گزارش داد که محافل ایرانی حضور شاه سابق ایران در آمریکا را به منزله کمک این کشور به ضد انقلاب تلقی می کنند .

خبر دیگر آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : دولت موقت دو پزشک ایرانی مورد اعتماد خود را که در حال حاضر مقیم آمریکا هستند به وزارت خارجه آن کشور معرفی کرده است تا در امر معالجه شاه سابق که در مرکز پزشکی کرنل بستری است و گفته می شود مبتلا به سرطان است نظارت داشته باشند . (6)

انتقاد تند ابراهیم یزدی از سازمان ملل

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه طی نطقی که در تالار دکتر فاطمی به مناسبت روز ملل متحد ایراد کرد سازمان ملل را به تندی مورد انتقاد قرار داد .یزدی گفت : تا زمانیکه سازمان ملل پایگاه مستضعفین جهان نشود مشروعیت نخواهد داشت و اگر نتواند فعالانه به فاجعه مردم فلسطین پایان بدهد دارای مشروعیت نخواهد بود .

یزدی گفت : راهی جز این وجود ندارد که سازمان ملل خود سنگی که درون چاه انداخته است بیرون بیاورد و تا زمانیکه سازمان ملل هست و کشورهایی مثل اسرائیل عضو آن هستند و برخلاف مقررات بین الملل مردم بی پناه جنوب لبنان را بمباران می کنند این سازمان نخواهد توانست مشروعیت خود را حفظ کند . (7)

کمیته ها حق دخالت در امور دولتی را ندارند

آیت الله مهدوی کنی امروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد کلیه کمیته ها در سطح کشور حق هیچگونه دخالتی در امور دولتی ندارند و منحصرا می توانند در امر مبارزه با ضد انقلاب و تامین امنیت کشور فعالیت کنند .  (8)

کشف صدها صندوق اسناد مهم مملکتی در فرودگاه مهرآباد

طی روزهای گذشته بیش از 100صندوق حامل اسناد و مدارک و نقشه های مربوط به کشور و ارتش که در شرف خروج از کشور به سوی آمریکا بود کشف شد .این اسناد ، مدارک و نقشه ها بسیار مهم و حیاتی که دستیابی عوامل بیگانه به آن می توانست خطرات بسیار زیادی را متوجه کشور کند آنچنان در درجه اهمیت قرار دارد که برای خروج آنها از کشور مدتها نقشه کشیده شده بود .

آیت الله منتظری با دعوت مردم برای شرکت در راهپیمایی فردا اعلام کرد: علیرغم نغمه های شوم،امام تنها نیست .وی تاکید کرد : متاسفانه نقاط ضعف عناصر مسئول زمینه ساز بسیاری از اعمال تخریبی شده است .آیت الله منتظری گفت : دسته های وابسته و مزدور با کوبیدن روحانیت مبارز می کوشند رهبری قاطع آن را خدشه دار سازند .

تعداد 17کارتن و هفت صندوق محتوی نقشه های طبقه بندی شده و کاملا سری سازمانهای نیروی هوایی و دستگاه ها و قطعات مربوط به کامپیوتر و رادار ، اسناد مربوط به شرکت مخابرات ، اسناد مربوط به ارتش و ...از جمله اسنادی است که در فرودگاه مهرآباد و قبل از خروج از کشور کشف شده است . (9)

نخست وزیری از کشف یک شبکه فساد گسترده خبر داد

دفتر نخست وزیربعد از ظهر امروز در اطلاعیه ای از کشف یک شبکه فساد و توطئه علیه انقلاب و دولت ایران خبر داد . در این اطلاعیه آمده است : شبکه فساد کشف شده طبق مدارک رسمی به وسیله عوامل ساواک منحله و افراد وابسته به سازمان های استعماری غربی و گروه های ضد انقلاب در وزارت بازرگانی مشغول فعالیت بوده است .

این اطلاعیه می افزاید : هدف این شبکه به دست گرفتن کنترل امور مربوط به خرید ، حمل، تخلیه و توزیع کالا و ارزاق عمومی در کشورهای خارج و ضربه زدن به جامعه انقلابی ایران در لحظات حساس بوده است. دکتر صدر وزیر بازرگانی نیز امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی از کشف یک شبکه وسیع سوء استفاده در سازمان غله و برکناری معاون سابق وزارت بازرگانی و سرپرست سازمان غله و قند و شکر خبر داد .  (10)

هیئت مدیره شرکت نفت اقدامات نزیه را تائید کرد

اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در پی مذاکره با سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه طی نامه ای خطاب به بازرگان نخست وزیر کلیه اقدامات هیئت مدیره در زمان تصدی حسن نزیه را مورد تائید قرار دادند . هیئت مدیره شرکت نفت اتهامات نزیه را سوء تفاهماتی نامیده و اظهار امیدواری کرد که این سوء تفاهمات به زودی رفع شود . (11)

راهپیمایی خوزستانی ها علیه مدنی در قم

حدود 200نفر از مردم خوزستان که به قم آمده بودند در تظاهراتی با مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان مخالفت کردند . این افراد شعارهایی علیه مدنی و در طرفداری از جمهوری اسلامی و امام سرداده و به سمت اقامتگاه رهبر انقلاب حرکت کردند .  (12)

اعدام 6تن از عوامل آشوب های خوزستان

خبر دیگر از استان خوزستان اینکه 6تن از افرادی که با ایجاد انفجار و تخریب در خوزستان مرتکب جنایت های متعددی شده بودند بامداد امروز به حکم دادسرای انقلاب اسلامی اهواز در این شهر اعدام شدند .(13)

برادر زاده عزالدین حسینی زخمی شد / جهاد سازندگی در بانه

حملات متفرقه به پادگان بانه که از 9شب گذشته آغاز شده بود تا صبح امروز ادامه داشت و طی آن به چند ساختمان خساراتی وارد شد ولی به کسی آسیبی نرسید . همچنین شیخ جلال حسینی برادرزاده عزالدین حسینی از ناحیه دست مجروح شد که دموکراتها وی را با خود بردند .

اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در پی مذاکره با سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه طی نامه ای خطاب به بازرگان نخست وزیر کلیه اقدامات هیئت مدیره در زمان تصدی حسن نزیه را مورد تائید قرار دادند . هیئت مدیره شرکت نفت اتهامات نزیه را سوء تفاهماتی نامیده و اظهار امیدواری کرد که این سوء تفاهمات به زودی رفع شود .

ستاریان فرماندار بانه با اعلام این خبر گفت : با عواملی در بین دموکراتها ارتباط داریم که خبرهای محرمانه این گروه را در اختیار ما میگذارند و برادرزاده عزالدین حسینی را این افراد شناسایی کردند . وی گفت :جهاد سازندگی در بانه به خوبی کار می کند ، تاکنون مدارس زیادی تعمیر شده و طرح ساختن 165خانه برای مستضعفین شروع شده است .

اشغال بعضی از ساختمان های تهران توسط دانشجویان

در روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان فاقد خوابگاه با هجوم به برخی از هتل ها و ساختمان های بلند تهران این اماکن را به اشغال خود در آوردند . ساختمان هتل بین المللی ، هتل امپریال ، اتاق اصناف سابق ، یک ساختمان 90اتاقه در خیابان حافظ ظرف چند روز گذشته به اشغال دانشجویان شهرستانی مقیم تهران درآمده است .

تعدادی از دانشجویان با توجیه اقدامات خود می گویند : کار ما هم از نظر شرعی و هم از جهت انقلابی درست است چون تضعیف سرمایه داری خدمت به انقلاب است ! افرادی که این اماکن را اشغال کرده اند می گویند کارمندان و کارگران هتل ها و ساختمان های اشغال شده حقوق و دستمزدشان را بطور مرتب دریافت خواهند کرد .(14)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 338

2- جمهوری اسلامی ، 3آبان 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 2

9- طالاعات ، 3آبان 1358، صفحه 3

10- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 10

11- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 11

12- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 3

13- اطلاعات ، 5آبان 1358، صفحه 3

14- کیهان ، 3آبان 1358، صفحه 5

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول