اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اردبیل از فردا میزبان اجلاس پیرغلامان حسینی/ تجلیل از 15 مداح‌ و ‌پیرغلام

خبرگزاری فارس: از فردا تا 18 آبان ماه دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با حضور بیش از 800 میهمان داخلی و خارجی در اردبیل برگزار می‌شود.

اردبیل از فردا میزبان اجلاس پیرغلامان حسینی/ تجلیل از 15 مداح‌ و ‌پیرغلام

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم طاهری دبیر دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی عصر امروز در آخرین جلسه هماهنگی برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در اردبیل اظهار داشت: از صبح فردا و در قالب دو پرواز اختصاصی مداحان و پیرغلامان حسینی از سراسر کشور و کشورهای خارجی وارد اردبیل می‌شوند و ما فردا با همکاری مسئولان استان استقبال شایسته‌ای را از میهمانان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: مراسم استقبال رسمی از میهمانان و پیرغلامان حسینی از ساعت 8.30 دقیقه فردا در قالب برنامه‌های آیینی و سنتی با حال و هوای عزاداری حسینی اجرا می‌شود که در قالب دو پرواز سعی می‌کنیم از این میهمانان به شکل شایسته استقبال کرده و از ظهر فردا پذیرش و اسکان آنها را انجام دهیم.

طاهری در ادامه خاطر نشان کرد: روز چهارشنبه آیین افتتاحیه دهمین اجلاس در مجتمع فدک اردبیل با حضور سخنرانان کشوری و استانی انجام می‌شود و عصر این روز اولین نشست تخصصی مداحان و پیرغلامان حسینی با عنوان منشور ولایت در ارتقای شاخصه‌های مداحی شایسته برپا می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: دومین نشست تخصصی مداحان نیز با عنوان آسیب‌شناسی مداحی صبح روز پنجشنبه برگزار می‌شود و سپس مداحان از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و نمایشگاه برپا شده بازدید می‌کنند و از ساعت 18 عصر روز پنجشنبه آیین اختتامیه در مصلای بزرگ امام خمینی اردبیل برپا می‌شود.

وی بیان کرد: در این مراسم از 15 مداح و پیرغلام دربار امام حسین (ع) تجلیل می‌شود که این پیرغلامان و مداحان باید از ویژگی‌های خاص و قید شده برخوردار باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با برشمردن این ویژگی‌ها ادامه داد: مداحان با میانگین سنی 70 سال بالاتر دارای سروده‌های متعدد و حداقل دو هزار بیت، تربیت شاگردان گوناگون و همچنین داشتن هیئت‌های عزاداری و معروفیت و مشهوریت برخوردار بوده و از این چهره‌ها به صورت ویژه تقدیر می‌شود.

طاهری همچنین از تجلیل 15 مداح و پیرغلام خارج از کشور خبر داد و یادآور شد: در این مراسم به صورت ویژه از پنج پیرغلام و مداح استانی، دو خانواده شهید که فرزندانشان مداح اهل بیت عصمت و طهارت بودند، دو ذاکر اهل بیت و یک شاعر عاشورایی و آیینی تجلیل می‌شود.

وی گفت: ‌برای نخستین بار از دو مداح تأثیرگذار در کشور، یک هنرمند عاشورایی و یک پژوهشگر نیز در دهمین اجلاس پیرغلامان با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل می‌شود.

طاهری به برگزاری برنامه‌های متنوع جنبی در زمان برگزاری این اجلاس اشاره کرد و افزود: نمایشگاهی از آثار استاد شیخی و 20 تابلو فرش نفیس به همراه نقاشی مذهبی، معنوی به معرض دید عموم گذاشته و برپا می‌شود که در کنار آن نمایشگاه عکس پیرغلامان حسینی نیز افتتاح می‌شود.

مدیرکل نغمات و آیین‌های سنتی صدا و سیما همچنین از رونمایی دومین نغمات آیینی ماه محرم و صفر در این اجلاس خبر داد و تصریح کرد: قرار است در این برنامه از 110 مستند برگزیده رادیویی نیز رونمایی صورت بگیرد.

وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه عکس ماه سرخ در اردبیل و به نمایش گذاشته شدن 51 اثر منتخب از بین آثار ارسالی به این جشنواره و نمایشگاه خاطر نشان کرد: بیش از 800 میهمان داخلی و خارجی در دهمین اجلاس حضور می‌یابند و ما تمهیدات لازم را برای برگزاری آیین افتتاحیه و اختتامیه و همچنین نشست‌های علمی، آموزشی انجام دادیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی اردبیل آماده میزبانی از اجلاس پیرغلامان حسینی است که عطر عشق به حسین در این دیار که از روزهای قبل پراکنده شده بود بیش از گذشته پیچیده است و هر نظاره‌گری خود را برای ورود به ماه محرم و حضور در مجلس آقا و سرور خود سیدالشهدا آماده می‌کنند تا بار دیگر نمونه‌ای از عشق بی‌بدیل به حسین و خاندان آن را به عرصه جهانی و بین‌المللی نشان دهند.

دیار اردبیل که از دیرباز به حسینیت و عشق به ساحت سیدالشهدا برازنده و مفتخر است این بار در آستانه ماه محرم میزبان دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی است که در حال و هوای معنوی پرچم بارگاه امام حسین (ع) نیز که زینت عشق و ارادت است به صورت نمادین به نماینده مردم استان در مجلس خبرگان آیت‌الله سید ابراهیم سید حاتمی تحویل داده شد تا به صورت رسمی اردبیل از فردا میزبان بیش از 30 استان کشور و ده‌ها کشور خارجی باشد که در اجلاس پیرغلامان حسینی نمادی از عشق و وفا را به نمایش بگذارند.

اردبیل که در ارادت به ساحت پرچمدار حریت شهره آفاق شده است در حالی میزبان دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی است که تا چند روز آینده آیین طشت‌گذاری و همچنین استقبال از ماه محرم در گوشه گوشه این دیار برگزار و برپا می‌شود.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول