اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم:

معادل‌سازی برای عاشورا صحیح نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: هیچ مراسم مذهبی مانند عاشورا نبوده و به همین دلیل معادل‌سازی برای این مراسم عظیم به هیچ وجه صحیح نیست.

معادل‌سازی برای عاشورا صحیح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام عباس اسکندری امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: باید با الهام از فرهنگ ناب عاشورا، برنامه‌ریزی برای تمام طول سال صورت گرفته و جوانان را نیز برای درس‌آموزی از این مکتب عظیم آماده کنیم زیرا عاشورا نه یک واقعه بلکه مکتبی جاری در تمام زندگی شیعیان است.

وی افزود: مداحان،‌ سخنرانان و تمام دست‌اندرکاران مراسم‌های عزاداری محرم باید توجه داشته باشند که علاوه بر بعد عاطفی اینگونه برنامه‌ها، جنبه‌های عقلانی، معرفتی و انسان‌سازی عاشورا را نیز مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی طی جلساتی که با این افراد داشته تمام نکات پیرامون مراسم‌های عزاداری را به آنان منتقل کرده است گفت: حضور در مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) اجر فراوانی دارد اما مردم باید توجه کنند که حضورشان علاوه بر ثواب الهی باید موجب تعظیم شعائر و تقویت دین اسلام و نیز حمایت از ارزش‌های انسانی باشد.

وی ادامه داد: اندیشه و روحیه ظلم‌ستیزی باید در مجالس حسینی تقویت شده و حمایت از مظلومان در هر نقطه عالم بدون توجه به دین و آیین آموزش داده شود زیرا پیروان حقیقی اباعبدالله(ع) دشمن ظالمان در تمام جهان و حامی مظلومان در هر جای این کره خاکی هستند.

اسکندری با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان مهم‌ترین عامل پیروزی مردم ایران در عرصه‌های مختلف خاطر نشان کرد: تا زمانی که این فرهنگ وجود داشته باشد و تقویت شود اگر همه قدرت‌های عالم با هم متحد شوند نمی‌توانند در مقابل مکتب تشیع و نظام جمهوری اسلامی به تعدی و تجاوز بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با تاکید بر ترویج نماز و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مراسم‌های عزاداری حسینی بیان داشت: در این خصوص هم برنامه‌های توجیهی برای مداحان،‌ سخنرانان و سایر مسئولان هیئت‌ها تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اعزام مبلغان دینی به اقصی نقاط کشور در ماه محرم و صفر افزود: روحانیون و طلاب مبلغ با همان روحیه همیشگی به طرح مباحث دینی و معرفتی در میان مردم شهرها و روستاها خواهند پرداخت و مردم نیز با قوت هر چه تمام در مجالس عزاداری این ماه‌ها شرکت خواهند کرد و امیدواریم با همت همگانی، محرم و صفری با شکوه را شاهد باشیم.

اسکندری ادامه داد: تاکنون دوره‌های آموزشی و همایش‌های توجیهی وی‍ژه هیئت‌های مذهبی برگزار شده و در استان قم نیز نمایشگاهی برای نشان دادن توانمندی‌های هیئت‌های مذهبی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) دایر است تا مردم با جنبه‌های مختلف ویژه‌برنامه‌های مذهبی آشنا شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: نکته‌ حائز اهمیت در این میان این است که نباید برای عاشورا و محرم معادل‌سازی صورت گیرد زیرا هیچ مراسمی نمی‌تواند مانند عاشورا باشد و نباید چنین اتفاقی بیفتد و خواست ائمه اطهار(ع) نیز این بوده که مراسم‌های مربوط به عاشورا و محرم باید شاخص باشند.

وی عنوان داشت: برخی با برگزاری سلیقه‌ای مراسم‌ها، به ایجاد دهه‌های خاص مذهبی اقدام می‌کنند که این کار صحیح نیست زیرا نباید عنوان‌ها و مناسبت‌های مذهبی و عزاداری آنقدر زیاد شوند که موجب نادیده انگاشتن عاشورا شود بلکه در این زمینه باید تابع دستورات مراجع تقلید و عالمان دینی بود.

اسکندری افزود: مسئله دیگری که در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان باید مورد توجه همگانی قرار گیرد اهمیت دادن به حفظ شأن اینگونه مراسم‌هاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: در جلساتی که ویژه هیئت‌ها تشکیل شده به مسئولان آنها تذکراتی مبنی بر استفاده از علائم و نمادها داده شد و در عین حال مردم شریف ایران به ویژه استان قم نیز باید به این امر توجه داشته و مواردی را که موجب خدشه به شأن و جایگاه اهل بیت(ع) می‌شود به مسئولان اطلاع دهند به همین دلیل شورای هیئات مذهبی آماده دریافت هرگونه گزارش مردمی در این زمینه است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول