اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی ریگان:

خدمات‌رسانی به عشایر سرلوحه فعالیت‌های دامپزشکی است

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: دامپزشکی خدمات‌رسانی به روستائیان و عشایر را سرلوحه آرمان‌های خود قرار داده است.

خدمات‌رسانی به عشایر سرلوحه فعالیت‌های دامپزشکی است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی برای حفظ و صیانت از سرمایه دامی و پویایی در صنعت دامپروری ایران از جمله اهداف سازمان دامپزشکی به شمار می‌رود.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف مهم بخش خصوصی دامپزشکی نیز در کنار بخش دولتی اعمال وظیفه کرده و خدمات‌رسانی به روستائیان و عشایر را سرلوحه آرمان‌های خود قرار داده است.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر شهرستان ریگان با توجه به جمعیت دامی نسبتا بالا و موقعیت مهم استراتژیک جغرافیایی ارتباط با استان‌های مرزی دارای یک مرکز درمانی و مایه‌کوبی و دو داروخانه دامپزشکی است.

وی بیان داشت: مرکز درمانی این شهرستان همه روزه به صورت صبح و بعد از ظهر اقدامات تشخیصی و درمانی دام‌های بیمار را انجام می‌دهد و اقداماتی از قبیل بیماریابی، معاینه و بازرسی دام‌های بیمار، انجام اقدامات درمانی، نمونه‌برداری از لاشه‌های آلوده و بیمار برای انجام آزمایشات تشخیصی و ... ازجمله اقدامات این مرکز است.

جعفری تصریح کرد: همچنین مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی دامپزشکی این شهرستان اقداماتی در مورد واکسیناسیون دام‌های منطقه علیه بیماری‌های مختلف از قبیل تب برفکی، بروسلوز گوسفندی، قانقاریا، آنتروتوکسمی آگالاکسی، پاستورلوز، شاربن علامتی، واکسیناسیون طیور و ... می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 8 هزار 713 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی، 11 هزار و 588 راس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی، 150 هزار رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت نمونه‌ای از عملکرد این مرکز است.

این مسئول افزود: همچنین از دیگر اقدامات بخش خصوصی می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی ویژه دامداران و عشایر شهرستان ریگان اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون سه مورد کلاس آموزشی در مورد شیوه مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، شیوه صحیح دارو و چگونگی کنترل و مبارزه با بیماری آنتروتوکسمی برگزارشده است.

جعفری بیان داشت: همچنین شبکه دامپزشکی این شهرستان نیز با 304 مورد بازرسی از ابتدای سال جاری تاکنون بر عملکرد این مراکز نظارت کرده است.

به گزارش فارس در ریگان بیش از 250 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود که این شهرستان یکی از قطب‌های پرورش دام در استان کرمان است.

* واکسیناسیون 3 هزار راس دام علیه تب برفکی در ارزوئیه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: طی فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی 3 هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

مرضیه صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارزوئیه اظهار داشت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی از پنجم آبان ماه جاری آغاز شده و به مدت 45 روز تا 20 آذر ماه ادامه دارد و اجرای طرح به عهده بخش خصوصی و با نظارت بخش دولتی انجام می‌گیرد.

وی افزود: از آن جا که تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که امروز جمعیت دامی ما با آن درگیر است در صورت بروز سبب ایجاد ضررهای اقتصادی و مالی بالایی می‌شود.

صادقی  بیان داشت: باید بدانیم که رویه بیماری مدام در حال تغییر است، سازمان دامپزشکی تلاش زیادی را در مورد مبارزه با بیماری انجام داده و راهکارهای بسیاری از جمله انجام چند فاز واکسیناسیون در سال جاری اجرا کرده است.

وی تصریح کرد: فاز دوم سال 91 تنها در جمعیت دام سنگین شهرستان انجام می‌شود که در این فاز 3 هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

صادقی خاطرنشان کرد: از علائم تب برفکی در دام سنگین ایجاد زخم در دهان، آبریزش از دهان، زخم بین سم‌ها، لنگش، تب و ... است که در صورت مشاهده چنین موارد دامداران مراتب را سریعا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا پس از بررسی اقدامات لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول