اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفتگوی اختصاصی استاندار مازندران با فارس اعلام شد

چگونگی جبران خسارت‌های سیل در بهشهر

خبرگزاری فارس: استاندار مازندران در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس جزئیات دقیق پرداخت خسارت به سیل‌زدگان بهشهر را اعلام کرد.

چگونگی جبران خسارت‌های سیل در بهشهر

سید علی اکبر طاهایی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری در مورد مصوبات هیئت دولت به سیل‌زدگان مازندران و چند استان دیگر کشور در مورد خسارت‌های سیل بیان داشت: هیئت وزیران در جلسه 12 مهرماه سال 91 به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوباتی را درباره نحوه تامین خسارت‌های سیل به تصویب رساند.

وی تصریح کرد: به منظور جبران خسارت ناشی از سیل استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و آذربایجان شرقی دولت تسهیلات و اعتبارات ویژه‌ای را در اختیار این استان‌ها از طریق استانداری قرار داد.

تسهیلات برای پرداخت خسارت به روستاییان

استاندار مازندران اضافه کرد: مبلغ 10 میلیارد تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سقف فردی 125میلیون ریال با کارمزد چهار درصد و با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به منظور احداث واحدهای مسکونی برای آسیب‌دیدگان روستایی سیل مازندران پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی این نوع تسهیلات 15 ساله است.

نحوه تامین خسارت به واحدی‌های تعمیری روستایی

طاهایی در ادامه بیان داشت: بر اساس این مصوبه، مبلغ 8 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سقف فردی 40 میلیون ریال با شرط معرفی توسط بنیاد مسکن و با کارمزد چهار درصد به منظور تعمیر و تکمیل واحدهای مسکونی خسارت دیده به روستاییان پرداخت می‌شود.

نحوه تامین خسارت ناشی از سیل به واحدهای شهری

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مبلغ 60 میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سقف فردی 200 میلیون ریال با کارمزد 5 درصد برای احداث واحدهای مسکونی برای آسیب‌دیدگان از سیل در مناطق شهری مازندران با معرفی بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

وی طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی را حدود 15 سال عنوان کرد و گفت: این دوره شامل سه سال دوران مشارکت مدنی و 12 سال دوران فروش اقساطی است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تعمیری شهری

استاندار مازندران در ادامه کمک‌های دولت به مناطق سیل‌زده مازندران در مناطق شهری بیان داشت: مبلغ 75 میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با سقف فردی 50 میلیون ریال با کارمزد 5 درصد برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده با معرفی بنیاد مسکن و با کارمزد 5 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تجاری

وی درباره تسهیلات اعتباری دولت به واحدهای تجاری که در اثر سیل دچار خسارت شدند، بیان داشت: دولت مبلغ 7 میلیارد تومان تسهیلات بانکی توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مربوط در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با سقف فردی 50 میلیون ریال با کارمزد 5 درصد و به منظور احداث و تعمیر واحدهای تجاری خسارت دیده بیش از 70 درصد با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.

این مسئول درباره زمان بازپرداخت و میزان کارمزد تسهیلات بیان داشت: کارمزد تسهیلات 5 درصد و طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی حدود 15 سال تعیین شد. این دوره شامل سه سال دوران مشارکت مدنی و 12 سال دوران فروش اقساطی است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

تسهیلات برای خرید لوازم خانگی

استاندار مازندران در ادامه گفت‌و‌گو با فارس درباره تسهیلات دولت برای خرید لوازم خانگی به سیل‌زدگان بیان داشت: مبلغ چهار میلیارد ریال تسهیلات بانک‌های عامل با سقف فردی 20 میلیون ریال و با کارمزد 5 درصد برای خرید لوازم خانگی به صورت فروش اقساطی با دوره بازپرداخت 10 ساله برای افراد آسیب دیده ناشی از سیل مازندران با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.

تسهیلات به دارندگان خودرو

وی در ادامه با اعلام اینکه دولت برای دارندگان وسیله نقلیه که در اثر سیل مازندران دچار خسارت شدند، بیان داشت: مبلغ 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در اختیار بانک‌های عامل استان به منظور خرید وسیله نقلیه قرار گرفت.

طاهایی یادآور شد: بر اساس این مصوبه، مقرر شد به هر فردی متقاضی که وسیله نقلیه‌اش در سیل مازندران دچار خسارت شد مبلغ 70 میلیون ریال با کارمزد 5 درصد به صورت فروش اقساطی و با دوره بازپرداخت 10 ساله و با معرفی استانداری مازندران پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: این تسهیلات به دارندگان خودرویی که وسیله نقلیه‌شان بر اثر سیل بیش از 70 درصد خسارت دیده باشد تعلق می‌گیرد.

این مسئول در ادامه بیان داشت: معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور اعتبار موردنیاز برای تامین یارانه سود و مانده مطالبات معوق «لاوصول» شامل اصل سود، یارانه سود تسهیلات این مصوبه را بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سنواتی سال‌های بعد پیش‌بینی می‌کند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های عامل موظف به وصول اقساط و مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه هستند.

استاندار مازندران به بانک‌های عامل یادآور شد: متقاضیان استفاده از این تسهیلات از شرط ممنوعیت استفاده از تسهیلات به دلیل وجود چک برگشتی و بدهی معوقه به سیستم بانکی مستثنی هستند.

کمک دولت به بازسازی مناطق سیل زده

طاهایی در ادامه از اختصاص 7 میلیارد و 600 میلیون تومان کمک دولت به صورت هزینه‌ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات ملی دولت مصوب سال 1380 برای جبران خسارت ناشی از سیل مازندران خبر داد و گفت: این مبلغ به اماکن مسکونی شهری و روستایی و کمک به بازسازی آنها در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

وی مبلغ اختصاصی به هر واحد احداثی روستایی را حدود 20 میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: متناسب با پیشرفت کار مبلغ به صورت نقدی و یا به صورت تامین مصالح انجام می‌شود.

پرداخت نقدی برای خرید لوازم خانگی

این مسئول با اعلام اینکه این مصوبه برای خرید لوازم خانگی نیز اجرایی است، گفت: مبلغ 10 میلیارد ریال برای خرید لوازم خانگی خانواده‌های که لوازم منزل آنها بیش از 70 درصد خسارت دیده است به ازای هر خانواده 5 میلیون ریال پرداخت شود.

اختصاص مبلغ برای ساماندهی رودخانه‌ها مازندران

استاندار مازندران در ادامه از اختصاص مبلغ 200 میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 به منظور بازسازی تاسیسات زیربنایی آسیب دیده در سیل خبر داد و بیان داشت: این مبلغ در اختیار استاندار مازندران و برای ساماندهی رودخانه‌های مناطق سیل خیز استان قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه دولت برای اجرای عملیات آبخیزداری حوزه بالادشت شهر بهشهر نیز مبلغ 20 میلیارد ریال در اختیار استانداری مازندران قرار می‌گیرد، بیان داشت: این اعتبار به صورت تملک از دارایی‌های سرمایه‌ای و از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 1380 تامین می‌شود.

اختصاص اعتبار برای جلوگیری از رانش زمین در نکا

وی دیگر مصوبات هیئت وزیران برای تامین خسارت ناشی از سیل مازندران را اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای عملیات بازسازی رانش استخر پشت سد نکا و نیز اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال دیگر به منظور بازسازی جاده‌ها و راه‌های آسیب دیده از سیل شهرستان نکا بیان داشت و بیان داشت: این اعتبارات به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقرر‌ات دولتی مصوب سال 1380 در اختیار استانداری مازندران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/86004/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول