اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ابعاد وسیع‌تری از سیل مازندران نمایان می‌شود

خبرگزاری فارس: فرماندار نوشهربا اشاره به اینکه هرروز که می‌گذرد ابعاد تازه‌تر و وسیع‌تری از سیل نمایان می‌شود، اذعان داشت: نیاز ضروری به ماشین‌آلات امدادی و لجن‌کش در نوشهر داریم.

ابعاد وسیع‌تری از سیل مازندران نمایان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در جلسه ویژه ستاد بحران که بعدازظهر امروز در فرمانداری نوشهر برگزار شد  از تلاش و حضور ائمه جمعه، فرمانداران و دیگر مسئولان اجرایی شهرستان‌های چالوس و نوشهر که در کنار مردم سیل‌زده حضور داشتند تقدیر کرد.

*رسانه‌ها مشکلات را آنگونه که هست انتقال دادند

وی با ابراز رضایت از اطلاع‌رسانی به موقع برای اعلام خسارت و نیازهای مردم توسط رسانه‌های استان تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع اخبار مربوط به سیل توسط خبرنگاران رسانه‌های گروهی به‌ویژه رسانه‌های محلی قابل تقدیر است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مشکلات مردم را آنگونه که هست به ما منتقل کردند.

*کوتاهی غیرقابل بخشش مسئولان

هادی خنجری با اعلام اینکه سیل چالوس و نوشهر تلفات جانی نداشته است، تاکید کرد: تامین مایحتاج ضروری مردم از قبیل وسایل گرمایشی و آب در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه سیل‌زدگان نوشهر و چالوس است.

وی با انتقاد از عدم تامین آب مردم سیل‌زده نوشهر و چالوس تاکید کرد: این کوتاهی قابل بخشش نخواهد بود.

این مسئول مدیریت بحران مازندران خواستار تسریع در رفع مشکل مجتمع آب ملکار نوشهر شد و بیان داشت: این مجتمع آب چند روستا را تامین می‌کند.

*بیمه منازل مسکونی جدی گرفته شود

  مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در ادامه با اشاره به مزایای بیمه منازل مسکونی گفت: مردم بیمه منازل و واحدهای تجاری و آموزشی خود را جدی بگیرند تا در مواجهه با چنین حوادثی حاشیه امنی برای ساختن زندگی مجدد داشته باشند.

خنجری در ادامه جلسه  از عدم حضور مدیرعامل آبفای شهری مازندران در این جلسه انتقاد کرد و گفت: در شرایط بحرانی حضور مدیرکل مربوطه در مناطق سیل‌زده و جلسات مربوطه ضروری است.

*2519 واحد مسکونی و تجاری در سیل آسیب دیدند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران دیگر عضو جلسه مدیریت بحران در سیل نوشهر و چالوس نیز گفت: در سیل اخیر نوشهر و چالوس، 2 هزار و 519 واحد مسکونی و تجاری خسارت دیدند.

سید مجید هاشمی بیان داشت: از این تعداد 490 واحد واحد روستایی و 842 واحد شهری در نوشهر و همچنین 516 واحد روستایی و 771 واحد شهری در چالوس بوده است.

وی یادآور شد: برآورد خسارت سیل چالوس و نوشهر تقریبا در وضعیت مشابه سیل بهشهر قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در این جلسه پیشنهاد کرد که برای هر یک از شهرستان‌های چالوس و نوشهر 8.5 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 3 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک‌های بلاعوض اختصاص یابد.

در ادامه معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازنداران با اعلام خسارت سیل به تاسیسات آبرسانی منطقه گفت: 8 نقطه آسیب دیده در مسیر رودخانه در چالوس و 12 نقطه در نوشهر شناسایی شدند که برای این نقاط به 19 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

  امیر هوشنگ پاشا تصریح کرد: 17 دهنه پل غیرمجاز و 12 دهنه پل غیرمجاز در نوشهر و  چالوس شناسایی شدند.

مدیر آبفای روستایی مازندران نیز با بیان اینکه آب 22 روستا بر اثر سیل قطع شده بود، گفت: آب تمامی روستاهای آسیب‌دیده به جز دو وصل شد.

وی یادآور شد: در دو روستا چالوس  به دلیل رانش زمین پس از سیل دچار مشکل هستیم و همکاران ما مشغول رفع مشکل این دو روستا نیز هستند.

محمدحسین برزگر اضافه کرد: 350 متر شبکه‌گذاری جدید پس از سیل انجام شد ولی برای رفع کامل مشکلات ناشی از سیل در این منطقه نیازمند اعتبارات مصوب خروجی از جلسات بحران هستیم.

*خسارت 4 میلیاردی سیل به راه‌های نوشهر چالوس

مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان مازندران میزان خسارت سیل به جسم راه در منطقه سیل‌زده نوشهر و چالوس را حدود 4 میلیارد تومان برآورد کرد.

عباسعلی نجفی خاطرنشان کرد: سیل حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان در چالوس و حدود 2 میلیارد تومان در نوشهر به جسم راه و ابنیه‌های فنی خسارت وارد کرده است.

*معافیت نظام مهندسی در منطقه سیل‌زده اعمال شود

شهردار نوشهر نیز در این جلسه از پاکسازی اماکن تجاری و مسکونی سیل‌زده در این شهر خبر داد و گفت: 80 درصد از معابر شهری نوشهر نیز پاکسازی شده و 20 درصد باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارند.

علی امانی با بیان اینکه در روز اول سیل، امدارسانی از طریق شهرداری با محوریت پنج اکیپ آغاز شد، تصریح کرد: از روز دوم با شش اکیپ مناطق را تقسیم‌بندی کرده و با ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مردم از طریق رابطان ما و برقراری ارتباط با مجموعه شهرداری و دیگر خدمتگذاران خواستار کمک می‌شدند.

وی با بیان اینکه امکانات بر حسب نیازسنجی مناطق توزیع شد، بیان داشت: با توجه به مشکلات ناشی از سیل برای شهروندان خواستار معافیت نظام مهندسی در صدور پروانه‌های مناطق سیل‌زده و فوریت در مهندسی سه رودخانه اصلی نوشهر هستیم که امیدواریم مسئولان امر به این دو خواسته اهتمام ویژه داشته باشند.

امانی پیشنهاد صدور پروانه رایگان برای ساخت واحدهای دوطبقه روی پیلوت ویژه سیل‌زدگان با مصوبه شورای شهر را کمک ویژه شهرداری به مردم آسیب‌دیده از سیل دانست.

*86 پکیج حمایتی بین سیل‌زدگان هچیرودی توزیع شد

نماینده شهرداری چالوس در این جلسه نیز با اشاره به خسارت شدید ناشی از تخریب پل منطقه اشکاردشت و قطع راه ارتباطی دو محل گفت: دیوار حفاظتی و فونداسیون این نقطه به شدت ضعیف شده و نیازمند به توجه ویژه است.

احمد سلیمانی با تاکید بر ایجاد دیوار حفاظتی برای جلوگیری از خطر در منطقه اشکاردشت، افزود: بیل بکهو، ماشین فاضلاب و لجن‌کش از جمله ماشین‌آلات موردنیاز شهرداری است تا روند امدادرسانی به سیل‌زدگان شتاب بیشتری به خود گیرد.

شهردار هچیرود نیز در این جلسه با بیان اینکه 100 درصد آثار سیل از چهره شهر هچیرود زدوده شد، گفت: 86 پکیج حمایتی بین سیل‌زدگان هچیرودی توزیع شد.

اکبر جعفرنژاد افزود: فاصله کم جنگل و دریا در هچیرود موجب شد تا تمامی کانال‌ها و آبراه‌های موجود به سمت دریا سرازیر شوند.

وی گفت: 100 درصد بناهایی آسیب دیده در سیل یا در حریم بودند و یا مشکلات فنی داشتند.

*بیمه منازل مسکونی جدی گرفته نشد

محمدباقر طبیعی‌نژاد مدیرکل بیمه ایران در مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم در خرید بیمه‌نامه ضعیف عمل کرده و آن را جدی نگرفتند، گفت: تاکنون به 76 بیمه شده آسیب دیده ناشی از سیل در نوشهر و چالوس م3 میلیارد و 200 میلیون ریال خسارت در صحنه پرداخت شد.

*خسارت36 میلیاردی سیل به بخش کشاورزی

مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی مازندران نیز در این جلسه گفت: در پی سیل اخیر 36 میلیارد و 262 میلیون ریال به بخش کشاورزی در نوشهر و چالوس آسیب وارد شد.

حمید رضوی‌نیا افزود: از این مقدار 18 میلیارد و 959 میلیون ریال مربوط به نوشهر و 17 میلیارد و 310 میلیون ریال مربوط به چالوس بوده است.

*پاک سازی 80 درصد از مناطق سیل زده

فرمانده سپاه ناحیه نوشهر نیز از آماده‌باش نیروهای این فرماندهی از ساعات ابتدایی سیل تاکنون خبر داد و گفت: پاک‌سازی 80 درصد از مناطق سیل زده انجام شده و 20 درصد باقیمانده مربوط به منازل و انبارهای پرآب است که باید با ماشین لجن‌کش آن را تخلیه کنیم.

مهدی رسولی ادامه داد: با پیگیری نیروهای بسیجی و تدابیر حفاظتی مورد سرقتی گزارش نشده است.

*4هزار کیلو مواد غذایی بر اثر سیل فاسد شد

حدیث گردکلی مدیر شبکه بهداشت نوشهر نیز در این جلسه از معدوم سازی 4 هزار کیلو موادعذایی و آرد به دلیل آلودگی‌ها و فاسدشدن بر اثر سیل در نوشهر خبر داد و گفت: با همکاری آب و فاضلاب، کلرزنی در کوتاه‌ترین زمان انجام شده و در رابطه با آلودگی آب مشکلی وجود ندارد.

*60 درصد مشکل آب مردم سیل زده رفع شد

رییس آب و فاضلاب شهری نوشهر و چالوس نیز گفت: با توجه به اینکه خط انتقال آب نوشهر منطقه از چشمه گردو بوده بلافاصله خطوط دیگر را وارد مدار کردیم تا مشکلی در رابطه با آب شرب مردم به وجود نیاید.

کمال الدین گودرزی با بیان اینکه در کمتر از 14 ساعت از وقوع سیل 60 درصد مشکل آب مردم سیل زده حل شد، افزود: درباره کنترل کیفی آب نیز با هماهنگی مرکز بهداشت عملیات کلرزنی به طور مرتب انجام می‌شود.

*رفع مشکل مرمد نیاز به مصوبات استانی ندارد

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مردم همچنان منتظر امدادرسانی هستند، گفت: نباید در رفع مشکل مردم منتظر مصوبات استانی باشیم که اگر چنین باشد به مشکل اساسی برخورد خواهیم کرد.

قاسم احمدی تامین لوازم‌التحریر، کتب درسی و لباس و کفش دانش‌آموزان سیل‌زده را در اولویت برنامه‌های امدادرسانی دانست و گفت: بسیاری از مردم مناطق سیل‌زده همچنان در گل و لای گرفتارند که نیاز به لجن‌کش در این مناطق به شدت احساس می‌شود.

وی آسیب به بخش کشاورزی و از بین رفتن کندوهای زنبورعسل، دام و طیور، محصولات کشاورزی و ... را نگران کننده دانست و افزود: اگر با کم کاری خود اندک انگیزه باقی‌مانده را از کشاورز بگیریم او نیز کشاورزی را رها می‌کند.

احمدی امدادرسانی به حدفاصل چهل کیلومتری مزگای نوشهر تا هچیرود چالوس که دچار سیل شدند را با امکانات محدود کاری سخت و طاقت‌فرسا دانست و گفت: در فصل سرما و بارش هستیم و هر لحظه امکان بروز خطری دیگر مردم را تهدید می‌کند، بنابراین امدادرسانی و تامین مایحتاج ضروری مردم باید دغدغه اصلی مسئولان استانی و شهرستانی باشد.

*سیل 10 سرویس کامل عروس‌های چالوسی را برد

فرماندار چالوس نیز در این جلسه گفت: در کنار تلاش مجموعه شهرستان در کار امدارسانی به سیل زدگان، حضور در کنار مردم و تلاش صادقانه و دلسوزانه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای سیل‌زده همپا و همگام با دیگر مسئولان ستودنی است.

قدیر رضایی با بیان اینکه 10 سرویس کامل جهیزیه عروس در چالوس بر اثر سیل از بین رفته است، اظهار داشت: عملیات امدادرسانی در نقاط آسیب دیده چالوس روند مطلوبی را طی می‌کند و امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم هرچه زودتر مردم را از این وضعیت و سردرگمی نجات دهیم.

*نیاز ضروری به ماشین‌های لجن‌کش

فرماندار نوشهر نیز با اشاره به اینکه هرروز که می‌گذرد ابعاد تازه‌تر و وسیع‌تری از سیل نمایان می‌شود، اذعان داشت: نیاز ضروری به ماشین آلات امدادی و لجن‌کش در نوشهر داریم.

محمدعلی قمی ادامه داد: نیازهای مردم به وسایل گرمایشی، غذا و لوازم اولیه زندگی همچون فرش و موکت، لباس، لوازم‌التحریر و ...باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

*مشکلات مربوط به سیل باید ریشه‌ای حل شود

حجت‌الاسلام محمود مشایخ امام جمعه نوشهر نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه با وجود بروز سیل در نوشهر، مردم همانند دیگر سال‌ها عزاداری حسینی را پرشور برگزار می‌کنند، گفت: باید مشکلات موجود که منجر به سیل می‌شوند را ریشه‌یابی و رفع کرد.

انتهای پیام/86003/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول