اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معرفت‌افزایی نسبت به علل قیام عاشورا رسالت اصلی روحانیان

خبرگزاری فارس: با فرارسیدن ماه محرم و آغاز برنامه‌های عزاداری باید به این نکته توجه شود که رسالت اصلی قشر روحانی به‌ عنوان پرچم‌دار انتقال مباحث دینی به مردم معرفت‌افزایی نسبت به علل و دلایل قیام امام حسین (ع) و یاران ایشان است.

معرفت‌افزایی نسبت به علل قیام عاشورا رسالت اصلی روحانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آن‌چه به‌ عنوان عزاداری و سخنرانی در مراسم مختلف شاهد هستیم، نوعی عرض ارادت به ساحت شهدای کربلا و امام شهیدان(ع) است اما در این میان جایگاه ویژه شناخت ائمه(ع) و همچنین لزوم قیام امام حسین(ع) در برابر حکومت جور و ستم از جمله مباحثی است که باید توسط خطیبان مراسم عزاداری مورد بررسی و کند و کاو قرار گیرد.

پرداختن به مصائب امام(ع) و روزگار سخت ایشان در صحرای کربلا می‌تواند موجب نزدیک‌تر شدن مردم به این صحنه‌ها و ماندگاری چنین عزاداری‌هایی برای مدت اندک در اذهان مردم شود اما در این میان شاید جای خالی سخنرانی در مواردی همانند نیاز اسلام به شهادت، دلایل قیام عاشورا، علل بروز حادثه کربلا و همچنین نحوه انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل‌های بعدی بتواند ضعف اطلاعاتی مردم و مخاطبان را رقم بزند.

در راستای عمل به وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی و بررسی این مشکلات سراغ تعدادی از دست‌اندرکاران این حوزه رفته‌ایم تا سوالات خود را از آن‌ها جویا شویم:

* بی‌حوصلگی مردم برای شنیدن مباحث تخصصی

آیت‌الله سید علی‌اکبر قرشی نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در بیان دلایل غفلت از پرداختن به مباحث اصلی در مراسمات عزاداری گفت: نباید این امر را نشات‌گرفته از ضعف سخنران دانست بلکه تنها دلیل چنین اتفاقاتی نبود حوصله کافی نزد مخاطب برای شنیدن سخنان است.

وی افزود: بررسی علل بروز قیام عاشورا و دلایل ماندگاری نهضت حسینی از جمله مباحثی است که بزرگان در کتب و مقالات خود به آن‌ها اشاراتی داشته‌اند اما آن‌چه مهم و دارای جایگاه ویژه‌ای برای مردم است نحوه رویارویی با دشمن است که توسط سخنرانان مطرح می‌شود.

این مفسر قرآن کریم در پایان تصریح کرد: اصول مداحی و سخنرانی چنین صدق می‌کند که باید براساس خواست مردم و برای رضایت مخاطب به مسائل پرداخت و بیش از این به مسائل جزئی نگریسته نشود.

سخنان آیت‌الله قرشی شاید برای برخی رنج‌آور باشد اما آن‌چه از بطن مراسمات عزاداری مشخص است که لزوم هماهنگی میان مردم، سخنران و مداح است که باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و شرایط این امر مورد واکاوی قرار گیرد.

* کیفیت برنامه‌های عزاداری مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد قهرمانی مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه ابراز داشت: توجه به کیفیت و محتوای برنامه‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) باید جایگزین کمیت برنامه‌ها شود تا شاهد اثرگذاری بهتر عزاداری‌ها در میان مردم باشیم.

امام جمعه میاندوآب در ادامه با تاکید بر فرصت ماه محرم برای انتقال فرهنگ اسلامی به مردم خاطرنشان کرد: در این ماه باید به تربیت فرهنگی و اسلامی جوانان و نوجوانان توجه ویژه شود تا شاهد ارتقای جایگاه معنوی جامعه و جهان باشیم.

قهرمانی پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی جوانان را از برنامه‌های مورد نیاز در ایام محرم دانست و بیان داشت: حضور پرشور جوانان در هیئت‌های مذهبی و تکایا در طول ماه محرم می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به جامعه متعالی بوده و در این فرصت باید علما و روحانیان نسبت به رفع مسائل اعتقادی و دینی این قشر تلاش کنند.

سخنان مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی نیز حاوی چنین پیامی است که باید در سخنرانی‌ها و مداحی‌ها توجه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ‌سازی و نیز رشد اخلاقی مخاطبان شود تا شاهد اثرگذاری هرچه بیشتر چنین برنامه‌هایی باشیم.

* لزوم رعایت اصول حرفه‌ای مداحی در مجالس عزاداری

در همین راستا مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی با دعوت از مداحان به رعایت اصول‌ حرفه‌ای گفت: مداحان و سخنرانان باید در مراسم‌های عزاداری به مسائلی از قبیل درس‌های عاشورا و نهضت امام حسین(ع)، عبرت‌های این قیام و همچنین دلایل ماندگاری آن بپردازند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد فخری اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر و بیان نحوه صحیح این فریضه از جمله وظایف سخنران است که باید در مجالس وعظ و سخنرانی به طرح آن‌ها بپردازند.

وی ابراز داشت: انتقال پیام عاشورا بدون هیچ‌گونه تحریف و کاستی مهم‌ترین وظیفه مداحان است و در این راه باید تمام تلاش خود را به‌ کار گیرند تا موفق بوده و مردم را در شناخت بهتر یاران امام حسین(ع) یاری کنند.

سخنان فخری در مورد نحوه پرداخت به مباحث نیز بیانگر این امر است که نباید شاهد برخی سخنان و مداحی‌های غیراصولی در برخی محافل باشیم تا به این وسیله راه برای ورود مردم به عرصه دینی و اعتقادی باز شده و تحقق جامعه اسلامی به معنای حقیقی کلمه را شاهد باشیم.

با توجه به سخنان روحانیان طراز اول استانی و همچنین نماینده مجلس خبرگان رهبری می‌توان چنین برداشت کرد که مجالس عزاداری برای اباعبدالله(ع) و یاران مظلوم ایشان باید در سراسر کشور و بلکه در تمام دنیا احیاگر فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) باشد.

-----------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

-----------------------------

انتهای پیام/61003/ل/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول