اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ستاد دانشجویی اعزام عتبات گیلان خبر داد

آغاز ثبت‌نام کاروان دانشجویی پیاده‌روی از نجف تا کربلا

خبرگزاری فارس: مسئول ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات گیلان از آغاز ثبت‌نام کاروان دانشجویی پیاده‌روی «از نجف تا کربلا» ویژه برادران در دانشگاه‌های سراسر استان خبر داد.

آغاز ثبت‌نام کاروان دانشجویی پیاده‌روی از نجف تا کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پس از سقوط دیکتاتوری عراق در سال 2003، هر ساله میلیون‌ها زائر به ویژه شیعیان از سراسر جهان با فرا رسیدن اربعین حسینی مسیر 80 کیلومتری از نجف تا کربلا را با نیت نزدیکی به خداوند به مدت سه روز با پای پیاده طی می‌کنند که تاکنون هیچ راهپیمایی مانند این راهپیمایی بزرگ در آستانه اربعین تاثیرگذار نبوده است.

در این راهپیمایی که با حضور تعداد بسیار زیادی از زائران مومن و متدین و دوستدار اهل بیت (ع) برگزار می‌شد جمعی از جوانان پرشور، با ایمان و انقلابی کشورمان نیز به چشم می‌خوردند.

از سال گذشته با تشکیل ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات در تهران با تشریح اهداف، چشم‌اندازها و برنامه‌های ویژه برای حضور دانشجویان کشور در این راهپیمایی بزرگ تدابیری اندیشیده شده که طی این برنامه‌ها مقرر شده تا از امسال برای دانشجویان دانشگاه‌های دیگر استان‌های کشور نیز برنامه‌هایی برای حضور در راهپیمایی پیاده‌روی از نجف تا کربلا تدوین شود.

برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های این ستاد تازه تاسیس شده دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات گفت‌و‌گوی تفضیلی با «حمید رضا محمدی» مسئول این ستاد دانشجویی در گیلان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: درباره چگونگی نحوه تشکیل ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات توضیح دهید؟

با توجه به ظرفیت‌های غیر قابل توصیف در دانشگاه‌های استان در حوزه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و ... که یک نقش سازنده در سطح نظام و آرمان‌های بلند انقلاب است، سازمان بسیج دانشجویی کشور بر آن شده تا با تاسیس «ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات» در سراسر کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها خدمات پایدار و یکپارچه‌ای را ارائه کند از این‌رو با تشکیل این ستاد آمادگی خود را برای مشارکت در بازسازی بقاع متبرکه و مقدس ائمه اطهار (ع) در کشور عراق اعلام کرد که این امر با موافقت ستاد بازسازی عتبات عالیات برای دستیابی به اهداف مورد نظر انجام شد.

فارس: فعالیت این ستاد در گیلان از چه زمانی آغاز شده و محل استقرار آن کجاست؟

ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات و عالیات گیلان از دو ماه پیش فعالیت جدی خود را با انتصاب بنده به عنوان مسئول ستاد آغاز کرده و در محل سازمان بسیج دانشجویی گیلان واقع در رشت منطقه پل عراق مقابل بیمارستان ولیعصر (عج) مستقر شده است.

فارس: مهم‌ترین اهداف ستاد مذکور را بیان کنید؟

با توجه به درک و اشراف بر ظرفیت ویژه دانشگاه‌ها با محوریت بسیج دانشجویی که بزرگ‌‌ترین تشکل دانشجویی است، ستاد دانشجویی با هدف انجام همکاری‌های همه جانبه با ستاد بازسازی عتبات عالیات در راستای بازسازی و توسعه اماکن متبرکه در عراق را که یک تکلیف دینی و مسئولیتی الهی می‌داند، تشکیل شده و بسط، گسترش و عمق‌بخشی به فرهنگ ناب شیعی و اعتلای عناصر هویتی شیعی در سطح دانشگاه‌ها و نیز فعال‌سازی هدفمند و هدایت شده بدنه دانشجویی و دانشجویان برای اعزام به این بقاع، ایجاد تعامل موثر و خلاق در بستر ارتباط با مردم مسلمان و ستمدیده عراق و انتقال پیام الگوی حقیقی انقلاب اسلامی از مهم‌ترین اهداف ایجاد آن است.

فارس: مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای ستاد را تشریح کنید؟

یکی از مهم‌‌ترین برنامه‌های ستاد دانشجویی اعزام و بازسازی عتبات عالیات ثبت نام اولیه کاروان زیارتی خدام‌الحسین (ع) است که با توجه به فرا رسیدن ایام محرم به ویژه اربعین حسینی به صورت زیارت پیاده‌روی از نجف تا کربلا  ویژه دانشجویان برادر دانشگاه‌های سراسر گیلان تدوین شده است و در این پیاده‌روی بزرگ که اعزام دانشجویان از 8 تا 15 دی امسال ادامه دارد دانشجویان تا دوم آذر می‌‌توانند با مراجعه به سایت www.tavala.ir و یا پایگاه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مربوطه برای کسب اطلاعات بیشتر ثبت نام کنند، ضمن اینکه اولویت ثبت نام با کسانی است که دارای گذرنامه و اجازه خروج از کشور باشند و انتخاب افراد نیز به صورت قرعه‌کشی انجام می‌شود و مبلغ 500 هزار تومان هزینه تقریبی برای اعزام هر یک از دانشجویان برآورد شده است.

فارس: پیش‌بینی شما برای اعزام چه تعداد دانشجو از دانشگاه‌های گیلان به عتبات عالیات است؟

سال گذشته از دانشگاه‌های تهران تعداد 800 نفر به پیاده‌روی معنوی اعزام شدند اما امسال با این طرح مذکور در استان‌های کشور پیش‌بینی ما برای اعزام دانشجویان گیلانی بالغ بر 5 هزار نفر است و از سال آینده برنامه‌های اعزام دانشجویان خواهر نیز تدوین می‌شود تا تمام دانشجویان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

فارس: آیا درباره مشارکت در بازسازی عتبات و عالیات نیز برنامه دارید؟

بله یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای ما، تشکیل یک سامانه آماری تخصصی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر گیلان برای اعزام به کشور عراق است که در این برنامه از هر یک دانشجویان به تناسب بهره‌گیری از تخصص‌های آنها ثبت نام می‌شود به طور مثال دانشجویان متخصص در عمران و نقشه‌کشی ساختمان می‌توانند در بازسازی اماکن مقدس موثر باشند.

فارس: آیا برای اعزام دانشجویان به عتبات عالیات تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟

با معرفی دانشجویان با توجه به اعطای تسهیلات سفر از طرف بانک مرکزی دانشجویان می‌توانند از وام‌های بدون بهره برای اعزام به این سفرها استفاده کنند.

فارس: آیا اعزام دانشجویان برای حضور در کاروان‌های زیارتی مانند پیاده‌روی نجف تا کربلا تنها ویژه ماه محرم است؟

خیر، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با عضویت در هیئت‌های دانشجویی خدام‌الحسین که به صورت شهرستانی در دانشگاه‌های مختلف تشکیل جلسه می‌دهند، می‌توانند در بحث تشکیل کاروان‌های پیاده‌روی ویژه اعیاد و ایام شهادت در مناسبت‌های مختلف که از طریق سایت مذکور اطلاع‌رسانی می‌شود، شرکت کنند.

فارس: در باره آثار پیاده‌روی اربعین توضیح دهید؟

پیاده‌روی اربعین به تعبیر بزرگان ما عامل موثری برای افزایش ایمان است، به طوری که فضای شب‌ها در این پیاده‌روی انسان را به یاد شب‌های عملیات در دفاع مقدس می‌اندازد و بسیاری از بزرگان ما نیز مشارکت در پیاده‌روی اربعین را توصیه کرده‌اند و اربعین را میعادگاه شیعیان می‌دانند و این بهترین فرصت برای انتقال پیام‌های اسلام و انقلاب به دنیاست به طوری که امام راحل فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» و این به معنای این است که راه آزاد کردن قدس از دست استکبار جهانی ادامه راه سیدالشهدا (ع) در کربلا برای آزادی مظلومان جهان از بند ظلم و ستم است.

انتهای پیام/84002/ب/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول