اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مداح پیشکسوت آذربایجان‌غربی:

ایام محرم فرصتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است

خبرگزاری فارس: پیشکسوت مداح آذربایجان‌غربی معتقد است بهترین زمان برای مقابله جدی با تهاجم فرهنگی غرب ایام محرم و به‌ ویژه دهه اول این ماه است.

ایام محرم فرصتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، برگزاری مراسمات عزاداری در سوگ اباعبدالله(ع) و یاران باوفایش در سراسر ایران اسلامی و جهان اسلام رسمی دیرینه و با قدمت است که به ‌وسیله هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

در این مراسمات نقش اصلی با سخنرانان و مداحانی است که باید سخنان و سروده‌های خود را برای حضار قرائت کرده و به این ترتیب دل‌های عاشقان را به‌سوی حرم حسینی راهی سازند.

علی آسیابان یکی از مداحان پیشکسوت آذربایجان‌غربی است که برای یافتن سوالات خود در زمینه نحوه صحیح ارائه قطعات و همچنین روش‌های عزاداری صحیح سراغ وی رفته‌ایم و متن گفت‌و‌گو با این مداح در زیر می‌آید:

* نظرتان در زمینه اثرگذاری مکتب سیدالشهدا(ع) در میان جوانان چیست و تا چه حد در این مورد موفق عمل کرده‌ایم؟

تبلیغ دین و مکتب حسینی یکی از نیازهای اصلی جامعه است که این عمل تنها از عهده مداحان اهل بیت(ع) و روحانیان مساجد برمی‌آید.

مکتب سیدالشهدا(ع) تنها مکتبی است که تمام جنبه‌های مبارزه فرهنگی با دشمنان را برای مردم گشوده و در این مکتب به سادگی می‌توان فرزندانی سالم و مصلح به جامعه تحویل داد.

خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد برگزاری مرتب عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) هستیم که این امر خود یکی از نمادهای موفقیت در ارائه مکتب به جوانان است.

* در حال حاضر دشمنان با وارد کردن ضربات فرهنگی به جوامع اسلامی در صدد مبارزه با این کشورها هستند، نقش جامعه مداحان در مقابله با این وضعیت چه می‌تواند باشد؟

هدف اصلی دشمن ضربه‌زدن به نظام و مقابله با پیشرفت فرهنگی کشور است که در این راه مداحان مهم‌ترین قشر برای جلوگیری از چنین اقداماتی به شمار می‌روند بنابراین تمام تلاش غرب این است که با انجام تحرکات ضدفرهنگی به مبارزه با فرهنگ عاشورایی آید و مهم‌ترین حریف این تهاجم جامعه مداحان و شاعران اهل بیت(ع) هستند.

* راه‌های نفوذ دشمن میان مداحان و جامعه جوان به چه طریقی آسان‌تر شده و آیا برای مقابله با این راه‌ها روشی وجود دارد؟

استفاده مداحان و نوحه‌خوانان از مقتل‌های ضعیف، تغییر در آهنگ مداحی و استفاده از آهنگ‌های نامناسب در ارائه اشعار از مهم‌ترین دلایل موفقیت دشمن در تهاجم فرهنگی محسوب می‌شوند.

اجرای کلاس‌ها و دوره‌های متوالی برای مداحان جوان و همچنین آموختن راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی به جوانان از مهم‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توان با الهام از آن‌ها نسبت به افزایش ایستادگی مردم در برابر تهاجمات فرهنگی اقدام کرد.

* در تمام مباحث فرهنگی نقش خانواده مهم محسوب می‌شود، آیا در بحث مقابله با تهاجم فرهنگی نیز این نقش اثرگذار است؟

خانواده به‌ عنوان اصلی‌ترین مرکز رشد فرزندان دارای تاثیر بسزایی در رشد اخلاقی و مذهبی دارد از همین رو تمام نهادهای فرهنگی و هیئت امنای مساجد باید به یاری خانواده‌ها آمده و برای داشتن فرزندانی سالم و مصلح در جامعه تلاش کنند تا شاهد برخی ناهنجاری در میان جوانان نباشیم.

* حضور جوانان و نوجوانان در هیئت مذهبی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جوانان و نوجوانان اعضای اصلی هیئت‌های مذهبی هستند برای تقویت حضور جوانان در هیئت‌های مذهبی باید تلاش‌های بیشتری انجام شود تا به این ترتیب فرهنگ حسینی(ع) که ادامه‌دهنده فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است در تمام اقصی نقاط جهان منتشر شود.

* به‌عنوان سئوال پایانی اندکی در زمینه روش‌های اصولی مقابله با تهاجم فرهنگی غرب توضیحاتی ارائه داده و نقش مداحان در این میان را تبیین فرمایید؟

مقابله با تهاجم فرهنگی از روش‌هایی همانند دعوت از جوانان برای حضور در هیئت‌ها، کنترل ارتباط با دوستان، آموزش جوانان نسبت به روش‌های تهاجم فرهنگی و همچنین برگزاری کلاس‌های مناسب فرهنگی و دینی در مساجد و حسینیه‌ها امکان‌پذیر است.

مداحان هم باید با ارائه تصویر درستی از زندگی ائمه(ع) و به‌ ویژه امام حسین(ع) راه را برای حرکت صحیح مردم در مسیر فراهم کرده و خود را به‌ عنوان علمدار مسیر هدایت معرفی کنند.

انتهای پیام/61008/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول