اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

ثبت ملی عزاداری‌های اصیل محرم بهترین راه مقابله با خرافات است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز و معرفی شیوه‌های سنتی و اصیل عزاداری برای امام حسین(ع) را بهترین راه مقابله با خرافات وارد شده به این عزاداری‌ها دانست.

ثبت ملی عزاداری‌های اصیل محرم بهترین راه مقابله با خرافات است

حجت‌الاسلام شیخ‌محمد باقری‌بنابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: وقتی این آیین‌های عزاداری واقعی ثبت ملی شده و به مردم بگوییم که با این روش سوگواری‌ها را ادامه دهید، از خرافات و دستبرد به تاریخ عاشورا و محرم نیز در امان می‌مانیم.

وی خاطرنشان کرد: آگاه کردن مردم از این عزاداری‌های سنتی و اصیل از طریق ثبت ملی و ترویج این آیین، بهترین راه جلوگیری از ورود مسائل انحرافی به بزرگ‌ترین مراسم عزاداری مذهبی شیعه است.

باقری‌بنایی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی توانسته با ثبت ملی این مراسم در نشر اخبار صحیح عزاداری موثر عمل کند، یادآور شد: این سازمان می‌تواند با تلاش در راستای ثبت این فرهنگ عزاداری در میراث جهانی یونسکو بیش از پیش نسبت به آگاه‌سازی جهانیان نسبت به اهداف این واقعه تاریخی کمک کند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با وجود بهره‌مندی از بهترین الگوها، به دلیل کمبود امکانات فرصت ترویج‌شان را نداریم، تصریح کرد: ثبت ملی این آیین‌های عزاداری و معرفی آن، فرصت شناختن الگوهای واقعی و راستین را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

باقری‌بنابی ثبت ملی و در مراحل بعد جهانی را بهترین شیوه تاثیرگذاری بر روی نسل‌های آینده دانست و گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی هویت‌بخشی به نسل جوان است تا بتوانیم این قشر را در سمت و سوی اسلام نگاه داریم.

وی افزود: اگر بتوانیم آنچه از آیین‌های عزاداری را که منطبق بر متون اسلامی و شرع است نگاه داریم و به نسل بعد منتقل کنیم، می‌توانیم نسل جوان را همراه و همسو با اهداف اسلام حفظ کنیم.

یادآور می‌شود، پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

مراسم رونمایی از ثبت ملی این آیین عزاداری با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و هیئت همراه وی، استاندار آذربایجان‌شرقی، فرماندار تبریز و جمعی از مداحان، اعضای هیئت‌ها و دستجات عزاداری بازار تبریز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول