اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی:

مرمت فاز نخست خانه سرخه‌ای تبریز رو به اتمام است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از اجرای مراحل پایانی مرمت خانه سرخه‌ای در تبریز خبر داد.

مرمت فاز نخست خانه سرخه‌ای تبریز رو به اتمام است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرمت خانه سرخه‌ای تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مرمت بخش شمالی خانه سرخه‌ای شامل قسمت‌های اندرونی در مراحل پایانی قرار دارد.

وی قدمت خانه سرخه‌ای را اواسط دوره قاجار عنوان کرد و گفت: مالک این خانه حاج مهدی‌خان داماد مظفرالدین شاه بوده است.

محمدی با اشاره به مرمت‌های بخش شمالی بنا تصریح کرد: مرمت زیرزمین، گچ بری‌ها، آیینه کاری‌ها، جداره، کف سازی و سفیدکاری در فاز نخست بازسازی این خانه تاریخی به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه تنها بازسازی و تعویض درب و پنجره‌های بخش اندرونی باقی مانده است، فاز دوم را شامل مرمت قسمت جنوبی خانه سرخه‌ای اعلام کرد که به زودی آغاز می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از بخش‌های جنوبی خانه فرو ریخته که با آواربرداری و پی‌کنی مرمت آن در فاز دوم بازسازی بنا به زودی آغاز خواهد شد.

وی خانه سرخه‌ای را دارای تزئینات بسیار زیبای گچ‌بری و آیینه‌کاری دانست و گفت: این خانه با یک‌هزار و 400 متر مربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های تاریخی تبریز به شمار می‌رود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در تشریح خانه سرخه‌ای افزود: زیرزمین، حوض خانه، مطبخ، اتاق‌های گوشواره‌ای و تالار در طبقه همکف، اتاق‌های قسمت اندرونی یا زمستان‌نشین و اتاق‌های تابستان‌نشین، بخش‌های مختلف این خانه را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول