اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان:

بارش باران سبب افزایش نیزارها در آبادان می‌شود

خبرگزاری فارس: مشاور بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان گفت: بارش باران در فصول مختلف سبب افزایش نیزارها در منطقه می‌شود.

بارش باران سبب افزایش نیزارها در آبادان می‌شود

مهرداد حلوایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: ریشه‌های نی که به عنوان ریزم شناخته می‌شود به صورت نواری حرکت کرده و بعد از گذشت زمانی سبب افزایش نیزارهای جدید در برکه‌ها و آبگیرها می‌شوند.

وی افزود: با شروع فصل بارندگی و با کوچک‌ترین تجمع آب در حوضچه‌های فصلی و آبگیرها این ریزم‌ها حرکت کرده و نیزارهای جدیدی را به وجود می‌آورند.

مشاور عالی بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان ادامه داد: از جمله روش‌های نی‌زدایی در شهرستان آبادان استفاده از روش‌های فیزیکی یا نی‌بری با دستگاه‌های ماشینی و سرزنی نیزارها در آبگیرها و مناطق مختلف است.

وی در همین خصوص بیان کرد: در این روش بعد از سرزنی نی‌ها با استفاده از روغن‌های مخصوص گیاهی که با محیط زیست سازگاری دارند عمل روغن ریزی انجام می‌شود.

حلوایی ادامه داد: در این عمل روغن‌ها به خورد ریشه گیاه رفته و سبب تخریب نیزارها می‌شود اما آنچه در این میان رویش نیزارهای جدید را تقویت می‌کند به وجود آمدن آبگیرها و برکه‌های فصلی است.

وی اضافه کرد: ممکن است در چهار میلیمتری مکانی که در حال نی‌زدایی بوده ریزم جدیدی رشد کرده که از دید انسان پنهان شده و آبگیرهای جدید آن را تقویت کند.

مشاور عالی بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان با اشاره به این اتفاق گفت: شهرداری با نخاله ریزی سعی در هم سطح کردن مکان‌های مختلف برای جلوگیری از ایجاد آبگیرها و برکه‌های جدید دارد.

وی اضافه کرد: اما در مکان‌های شهری مانند منطقه بهار آبادان با ایراد در سیستم فاضلاب و خروج فاضلاب از منازل در کوچه و معابر شاهد رشد نیزارهای جدیدی هستیم که از حوزه وظایف شهرداری خارج است.

حلوایی ادامه داد: شهرداری مجاز به استفاده از مواد سمی برای ریشه کنی عمقی و اصولی نیزارها نیست، زیرا این روش از لحاظ زیست محیطی مردود است.

مشاور عالی بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان در همین خصوص تصریح کرد: استفاده از سموم دفع آفات در مکان‌های شهری به سبب نزدیکی به منازل، احشام خانگی و ساکنین شهری رد شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص بهترین روش در جلوگیری از رشد نیزارهای جدید گفت: بهترین روش در جلوگیری از رشد نیزارهای جدید پیشگیری از ایجاد آبگیرها، برکه‌ها و حوضچه‌های خیابانی است.

حلوایی در همین رابطه ادامه داد: ساختار ریشه‌های نی طنابی بوده و به صورت ریزمی رشد میکند همچنین این گیاه بسیار آب دوست است که با کوچکترین تجمع آبی منطقه وسیعی را دربرگرفته و نیزار به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: جلوگیری از شکستگی لوله‌های فاضلاب که سبب خروج فاضلاب و پساب‌های شهری در کوچه و معابر عمومی می‌شود یکی از دلایل اصلی در جلوگیری از ایجاد نیزار است.

مشاور عالی بهداشتی و زیست محیطی شهردار آبادان در پایان گفت: هم اکنون شهرداری شهرستان آبادان مناطق شهری را برای نی‌زدایی به سه ناحیه تقسیم کرده و با استفاده از سرزنی و روغن ریزی تا کنون دو ناحیه را در عملیات نی‌زدایی شهرداری جای داده است.

انتهای پیام/72002/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول