اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان تاکید کرد

لزوم وجود نظام ملی پژوهش و فناوری در کشور

خبرگزاری فارس: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس رفع 2 مشکل نبود نظام ملی پژوهش و فناوری از یک سو و فقدان نظام ملی چرخه تولید از سوی دیگر را عامل حرکت قطار آبادانی کشور روی ریل پژوهش خواند و بر این مهم تأکید کرد.

لزوم وجود نظام ملی پژوهش و فناوری در کشور

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه حفظ عزت و کرامت ملت‌ها در معادلات پیچیده بین‌المللی منوط به درنوردیدن مرزهای نوین دانش و دسترسی به قدرت علمی است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم تأکید کرده و خواستار دستیابی ایران اسلامی به مرزهای بیکران علم و دانش شده‌ است.

وی گفت: طی سال‌های اخیر و از آن زمانی که رهبر فرزانه انقلاب مسئله نهضت علمی را مطرح فرمودند، یک نهضت علمی تمام‌عیار در کشور ما به وجود آمد که رهبر معظم انقلاب ابراز رضایت فرمودند و عنوان کردند که به لطف خدا شتاب علمی لازم را پیدا کردیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه شتاب علمی ما حدود 11 برابر میانگین جهانی است، ادامه داد: این در حالی است که دیگر کشورها نیز با قدرت و شتاب به پیش می‌روند پس نباید به وضعیت کنونی راضی بود بلکه باید تلاش خود را مضاعف کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها از 10 درصد توانمندی دانشگاه‌ها در قالب پژوهش و فناوری استفاده کرده‌ایم، تأکید کرد: 90 درصد استعدادهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌های ما هنوز بالفعل نشده و اکثریت اساتید دانشگاه‌ها وارد عرصه پژوهش نشده‌اند، پس باید در راستای رفع این خلأ اقدام کرد.

*پژوهش‌ها به فناوری تبدیل شود

به گفته کارخانه‌ای ارزش تحقیق و مقوله پژوهش در این است که به فناوری تبدیل شده و وارد چرخه تولید کشور به منظور بهره‌مندی مردم از آن شود.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید جشنواره‌های برگزار کنیم که ابداعات، اختراعات و تحقیقات وارد چرخه تولید و زندگی مردم شود، تأکید کرد: باید رقابت در عرصه پژوهش را به رقابت در عرصه تولید کشاند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه باید سرعت چرخ توسعه کشور چندین برابر شود، اظهار داشت: تاکنون نتوانسته‌ایم نظام ملی پژوهش و فناوری را در کشور تدوین و اجرا کنیم.

وی فعالیت‌های پژوهشی کشور را اکثراً پراکنده و غیر هدفمند خواند و ادامه داد: اگر همه فعالیت‌های پژوهشی کشور در راستای یک برآیند مشخص به کار گرفته شود شتاب حرکت علمی و توسعه کشور چندین برابر می‌شود.

کارخانه‌ای رفع 2 مشکل نبود نظام ملی پژوهش و فناوری از یک سو و فقدان نظام ملی چرخه تولید از سوی دیگر را عامل حرکت قطار آبادانی کشور روی ریل پژوهش خواند و بر این مهم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه هنوز منابع انسانی خود را به طور کامل در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار نداده‌ایم. اظهار داشت: اگر با برنامه‌ریزی همه جانبه و هدفمند سهم منابع انسانی را در توسعه کشور بالا ببریم و دانشگاه و صنعت بر پایه نظام ملی پژوهش و فناوری و نظام ملی چرخه تولید یکدیگر را همراهی کنند سرعت چرخ توسعه کشور چندین برابر خواهد شد.

انتهای پیام/89002/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول