اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

وزارت بهداشت با تمام توان طرح پزشک خانواده را پیگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت با تمام توان خود اجرای برنامه پزشک خانواده را در کشور پیگیری می‌کند و پیشرفت آن در استان‌های انجام شده رضایتمندانه است.

وزارت بهداشت با تمام توان طرح پزشک خانواده را پیگیری می‌کند

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: برنامه پزشک خانواده برنامه بسیار عظیمی است که ممکن است در چند سال اول اجرا چالش‌هایی را به وجود بیاورد.

وی تصریح کرد: ولی با این حال این برنامه در حال اجرایی شدن است و بنا بر بازدیدهای انجام شده از استان‌هایی که این برنامه در آنها در حال اجراست قریب به اتفاق بیماران و پزشکان از اجرای برنامه رضایت دارند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر انقلابی که این برنامه در نظام سلامت کشور ایجاد می‌کند خاطر نشان کرد: این تغییر به گونه‌ای است که افراد و ارگان‌های مختلف برای اجرایی شدن آن باید تعاملات نزدیک داشته باشند.

مره‌صدق در ارتباط با سازمان‌هایی که باید تغییرات اساسی برای اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده در آنها ایجاد شود متذکر شد: نظام بیمه و شرکت‌های بیمه‌ای نخستین ارگان‌هایی هستند که باید به نظام بیمه‌ای سلامت ملحق شده و اساس قیمت‌های خود را تغییر دهند و از طرفی صندوق همگانی بیمه تاسیس شود.

وی ادامه داد: همچنین باید برای افرادی که توان پرداخت سرانه‌های کلی بیمه را ندارند یارانه‌هایی در نظر گرفته شده و وضعیت آنها ساماندهی شود تا عدالت مورد نظر در برنامه محقق شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات بخشی از جامعه پزشکی تصریح کرد: این برنامه بعد از اجرایی شدن میزان مراجعات به پزشکان متخصص را کاهش می‌دهد و برخی از افراد به این دلیل با اجرایی شدن آن مخالفت می‌کنند.

مره‌صدق افزود: در غیر این‌ صورت اجرایی شدن این برنامه از سال‌های قبل مدنظر تمام مسئولان بوده و در حال حاضر موعد اجرایی شدن آن طبق برنامه پنجم توسعه است و دولت و وزارت بهداشت با تلاش فراوان سعی در اجرایی شدن آن دارند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم درمانی باید از سمت درمان‌محور به سمت سلامت‌محور حرکت کند یادآور شد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای برنامه پزشک خانواده این است که رویکرد نظام سلامت را به سمت سلامت محوری و اجرای اقدامات پیشگیرانه می‌برد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با ادامه اجرایی شدن این برنامه بیماریابی‌ها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود و بیماری‌های سخت در مراحل اول تشخیص داده می‌شوند و درمان بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.

مره‌صدق با بیان اینکه درمان رایگان در هیچ جای دنیا سبب بالا رفتن سطح سلامت نمی‌شود تاکید کرد: باید نگرش پزشکان به مقوله سلامت عوض شود و برنامه پزشک خانواده تا حدودی با از بین بردن فسادهای مالی موجود در نظام مالی فعلی به وجود می‌آید.

وی در ارتباط با دیگر معضلات نظام سلامت ایران اذعان کرد: شاغل بودن یک پزشک هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی سبب به وجود آمدن برخی از فسادها به ویژه مالی می‌شود که با اجرایی شدن این برنامه و نهادینه شدن آن در تمام افراد پزشکان تمامی در یک نظام واحد به نام نظام ارجاع مشغول به خدمت می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این برنامه می‌تواند تفاوت درآمدی بسیار فاحش میان پزشکان متخصص و پزشکان عمومی را کاهش داده و سبب به وجود آمدن تعادل در مراجعات به مطب متخصص شود.

انتهای پیام/70010/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول