اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اداره مطالعات آبخیزداری استان زنجان:

عدم فرهنگسازی منجر به تخریب شدید منابع طبیعی می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول اداره مطالعات آبخیزداری استان زنجان گفت: نبود فرهنگسازی کافی در استان منجر به تخریب شدید منابع طبیعی می‌شود.

عدم فرهنگسازی منجر به تخریب شدید منابع طبیعی می‌شود

جعفر بیات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: حوضه‌های آبخیز با شخم زدن‌های موازی شیب در اراضی زراعی، افزایش دام به چند برابر ظرفیت تولید علوفه در حوضه‌ها، رسوب‌زایی فزاینده در اجرای طرح‌های عمرانی از قبیل ساخت جاده و بهره‌برداری از معادن، آلوده‌سازی منابع آب و خاک در اثر آزادسازی زباله‌های شهری و روستایی را موجب می‌شود که ماحصل آن به خطر افتادن پایداری منابع موجود در آبخیزها خواهد بود.

وی با اعلام اینکه تاسیسات و سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی واقع در دامنه‌های با شیب زیاد و نیز حاشیه و مسیر رودخانه‌ها و آبراهه‌های سیلابی استان در معرض خطر سیل قرار دارند، اظهار کرد: این پدیده در محل‌هایی که در حریم آبراه‌ها دخل و تصرف، تجاوز و ساخت و ساز یا زراعت صورت می‌گیرد، احتمال وقوع خسارات سیل به چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته مسئول اداره مطالعات آبخیزداری استان زنجان اقدامات آبخیزداری دیر بازده است که معمولاً روستاییان و حوضه‌نشینان چندان تمایلی برای اجرای این طرح‌ها ندارند.

وی ادامه داد: اقداماتی مانند حفاظت اراضی حاشیه رودخانه‌ها (ساماندهی رودخانه) و اجرای سازه‌های ذخیره آبی که منفعت آنی و بازده کوتاه مدت دارند، برای بهره‌برداران جذابیت بیشتر داشته و اجرای این گونه طرح‌ها ضروری است.

بیات با بیان اینکه استان زنجان همانند اغلب نقاط کشور با سیلاب‌های زیادی در مناطق مسکونی مواجه است، افزود: در زمینه کاهش خسارات سیل در مناطق مختلف نیازمند اقدامات قابل توجه و موثری هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات آبخیزداری و کنترل سیل در حوضه‌های اطراف شهرها و روستاها و اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیل در این حوضه‌ها یادآور شد: در محدوده شهرها و روستاها، روش‌های سازه‌ای برای کاهش خسارات ناشی از سیلاب استفاده می‌شود که کنترل سیلاب به این روش نیازمند دیواره‌سازی در طرفین آبراهه در محدوده‌های شهری و روستایی است.

به گفته مسئول اداره مطالعات آبخیزداری استان زنجان اجرای این طرح‌ها هزینه‌بر بوده و در بسیاری از موارد در مقایسه با روش‌های مدیریتی از اثربخشی کمتری برخوردارند.

وی آشنا ساختن مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان و نیز مهندسان مشاور با نقش اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنترل و پیشگیری سیلاب‌ها افزود: این طرح‌ها می‌تواند به هدایت اصولی و متناسب فعالیت‌ها، اعتبارات و طرح‌ها منجر شده و از میزان خسارات ناشی از سیل بکاهد.

بیات گفت: اکنون مهم‌ترین مشکل بخش آبخیزداری در استان فرهنگسازی و ترویج اهمیت منابع آب، خاک، گیاه و آبخیزها به عنوان بستر زندگی است که ضرورت حفاظت، صیانت، احیا، بهره‌برداری اصولی و صحیح از امری است که هماهنگی کلیه ذینفعان، بهره‌برداران و عوامل تاثیرگذار در حوضه‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام/2308/غ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول