اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

در قانون اساسی همه شئون ولایت فقیه نیامده است

خبرگزاری فارس: امام خمینی در دیدار با پروفسور الگار: روحانیت بیشتر از این در اسلام اختیارات دارد و آقایان برای اینکه خوب دیگر خیلی با این روشنفکرها مخالفت نکنند یک مقداری کوتاه آمدند ـ اینکه در قانون اساسی هست، این بعض شئون ولایت فقیه هست نه همه شئون ولایت فقیه.

در قانون اساسی همه شئون  ولایت فقیه نیامده است

رخدادهای 7 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز درپیامی خطاب به ملت ایران فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی را صادر کردند .

رهبر انقلاب همچنین امروز در دیدار با پروفسورحامد الگار نویسنده و متفکر مسلمان آمریکایی فرمودند ولایت فقیه بهترین اصل قانون اساسی است . امام خمینی تاکید کردند :  اینکه در قانون اساسی هست، این بعض شئون ولایت فقیه هست نه همه شئون ولایت فقیه.

امام خمینی امروز همچنین در دیدار با پرسنل شهربانی یزد با اشاره به معنای منفی از جامعه توحیدی فرمودند : جامعه توحیدی به آنطوری که آنها می‎گویند یعنی جامعه هرج و مرج!

پیش از ظهر امروز بمنظور اعلام همبستگی با امام خمینی ناقوس کلیساهای ارامنه در سراسر کشور بصدا در آمد .

کمیته مستقر در دفتر حزب جمهوری خلق مسلمان اعلام کرد باید تمامی زندانیان آزاد شده و با گروگانها معاوضه شوند . متعاقب درگیری های چند روز اخیر تبریز و در حالی که حزب خلق مسلمان چندی پیش از تعطیلی کلیه فعالیت های خود خبر داده بود این حزب با انتشار بیانیه ای خطاب به مردم آذربایجان آنان را به مقاومت دربرابر نظام اسلامی دعوت کرد . 

امام جمعه ارومیه امروز در یکی از خطبه های نمازجمعه به مردم آذربایجان هشدار داد دولت بعث عراق برای ایجاد ناامنی و اغتشاش در آذربایجان اسلحه و مهمات در اختیار ساواکی های مرزی قرار می دهد .

وزارت امور خارجه کشورمان در اولین ساعات امروز طی اطلاعیه ای اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به دخالت شوروی در امور داخلی افغانستان را اعلام کرد .

در پی صدور اطلاعیه شماره 80دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که در آن اعلام شده بود اسناد بدست آمده در سفارت تنها با اجازه مردم منتشرخواهد شد امروز گروههای مختلفی با تجمع مقابل لانه جاسوسی از دانشجویان خواستند به افشاگری های خود ادامه دهند .    

فرمان امام برای بسیج علیه بیسوادی

رهبر انقلاب امروز درپیامی خطاب به ملت ایران فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بیسوادی را صادر کردند .در بخشی از پیام امام خمینی آمده است : مع‎الأسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی. مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‎کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم.

امام خمینی ادامه دادند : اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده، برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان‎شاءاللّه‎ در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر، لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن بپاخیزند.(1)

ولایت فقیه مهمترین و بهترین اصل قانون اساسی

رهبر انقلاب همچنین امروز در دیدار با پروفسورحامد الگار نویسنده و متفکر مسلمان آمریکایی فرمودند ولایت فقیه بهترین اصل قانون اساسی است .

آنچه در قانون اساسی آمده همه شئون  ولایت فقیه نیست

امام خمینی در این دیدار تاکید کردند : اینکه در این قانون اساسی یک مطلبی ـ ولو به نظر من یک قدری ناقص است و روحانیت بیشتر از این در اسلام اختیارات دارد و آقایان برای اینکه خوب دیگر خیلی با این روشنفکرها مخالفت نکنند یک مقداری کوتاه آمدند ـ اینکه در قانون اساسی هست، این بعض شئون ولایت فقیه هست نه همه شئون ولایت فقیه.

امام خمینی:فقیه مستبد نمی‎شود. فقیهی که این اوصاف را دارد عادل است... عدالتی که یک کلمه دروغ او را از عدالت می‎اندازد، یک نگاه به نامحرم او را از عدالت می‎اندازد، یک همچو آدمی نمی‎تواند خلاف بکند. نمی‎کند خلاف. این جلوی این خلافها را می‎خواهد بگیرد.

از ولایت فقیه کسی ضرر نمی بیند

امام خمینی ادامه داد : از ولایت فقیه آنطوری که اسلام قرار داده است، به آن شرایطی که اسلام قرار داده است، هیچ‎کس ضرر نمی‎بیند. یعنی آن اوصافی که در ولی است، در فقیه است که به آن اوصاف خدا او را ولیّ امر قرار داده است و اسلام او را ولیّ امر قرار داده است با آن اوصاف نمی‎شود که یک پایش را کنار یک قدر غلط بگذارد. اگر یک کلمه دروغ بگوید، یک کلمه، یک قدم برخلاف بگذارد آن ولایت را دیگر ندارد.

فقیه مستبد نمی شود / ولایت فقیه با یک گناه از عدالت ساقط می شود

رهبر انقلاب ادامه دادند: فقیه مستبد نمی‎شود. فقیهی که این اوصاف را دارد عادل است... عدالتی که یک کلمه دروغ او را از عدالت می‎اندازد، یک نگاه به نامحرم او را از عدالت می‎اندازد، یک همچو آدمی نمی‎تواند خلاف بکند. نمی‎کند خلاف. این جلوی این خلافها را می‎خواهد بگیرد.

رهبر انقلاب فرمودند : بهترین اصل در اصول قانون اساسی این اصل ولایت فقیه است. و غفلت دارند بعضی از آن و بعضی هم غرض دارند.(2)

امام خمینی:اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده، برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان‎شاءاللّه‎ در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر، لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن بپاخیزند.

جامعه توحیدی به زعم برخی افراد یعنی هرج و مرج

امام خمینی امروز همچنین در دیدار با پرسنل شهربانی یزد با اشاره به معنای منفی از جامعه توحیدی فرمودند : جامعه توحیدی به آنطوری که آنها می‎گویند یعنی جامعه هرج و مرج! حالا مثلاً در شهربانی اگر بنا باشد که زیردست رئیس شهربانی از رئیسشان اطاعت نکند، خودش خودسر، به اسم اینکه جامعه توحیدی است، ریاست و مرئوسیت اصلش در کار نباشد، همه یا باید مثلاً فرض کنید سرلشکر باشند یا همه سرباز. اگر یک لشکری، یک شهربانی همه‎شان رئیس باشند، این شهربانی قابل دوام است؟ همه‎شان سرباز باشند، همه‎شان پاسبان باشند، هیچ دیگر آن کسی که باید فکر کند و روی افکارش فرمان بدهد، او نباشد در کار، این شهربانی دیگر شهربانی نیست. در ارتش هم همین طور.

این جامعه یعنی جامعه حیوانی

رهبر انقلاب ادامه دادند : آنهایی که این مطلب را در ذهن جوانان ما القا می‎کنند برای این است که منعکس بشود در خارج که اینها یک جامعه حیوانی هستند. اینها قابل این نیستند که برای خودشان حکومت کنند. کسی که حکومت را قبول ندارد، این هرج و مرج است. یک جامعه حیوانی است. این محتاج به سرپرست است.(3)

ناقوس کلیساها در حمایت از امام به صدا در آمد

پیش از ظهر امروز بمنظور اعلام همبستگی با امام خمینی ناقوس کلیساهای ارامنه در سراسر کشور بصدا در آمد . این اقدام بدنبال پیامی صورت گرفت که امام خمینی در آن از مسیحیان جهان خواسته بودند ناقوس ها را در حمایت از مستضعفان به صدا در آورند .  (4)

وزیر امورخارجه: افغانستان از نظر ایران یک کشور مسلمان و همسایه می باشد بنابراین دخالت نظامی شوروی علیه مردم این کشور یک اقدام خصمانه نه تنها علیه مردم افغانستان بلکه همه مسلمانان است . در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : دولت شوروی باید از تجربه آمریکا در ویتنام درس بگیرد و خود را در باتلاق افغانستان اسیر نکند .

گروگانها را معاوضه می کنیم !

کمیته مستقر در دفتر حزب جمهوری خلق مسلمان اعلام کرد باید تمامی زندانیان آزاد شده و با گروگانها معاوضه شوند .

یک پاسدار شهید شد

سپاه پاسداران نیز با انتشاربیانیه ای تاکید کرد : عوامل ضد انقلاب و وابستگان به آمریکا به جایگاه نماز جمعه در میدان راه آهن تبریز حمله برده و این جایگاه را به آتش کشیدند این عده با طرح قبلی در پی آن بودند که دفاتر روزنامه های جمهوری اسلامی ، کیهان ، اطلاعات و انقلاب اسلامی را نیز به آتش بکشند  و مردم از طریق تلفن های مکرر از سپاه کمک خواستند و به خواست مردم دو دستگاه اتومبیل پاسداران برای پیشگیری از توطئه به منطقه گسیل شدند و حوالی ساعت 10پاسداران مورد هجوم افراد مسلح مستقر در کمیته خلق مسلمان قرار گرفته و 11نفر از این افراد گروگان گرفته شدند .در این بیانیه آمده است : در ادامه درگیری ها یک پاسدار شهید و چندین پاسدار دیگر نیز زخمی شدند .

تظاهرات با تصاویر آیت الله شریعتمداری

متعاقب این درگیری ها و در حالی که حزب خلق مسلمان چندی پیش از تعطیلی کلیه فعالیت های خود خبر داده بود با انتشار بیانیه ای خطاب به مردم آذربایجان آنان را به مقاومت دربرابر نظام اسلامی دعوت کردند . گروهی از حامیان این حزب نیز امروز با در دست داشتن تصاویر آیت الله شریعتمدای در بعضی از خیابان های تبریز تظاهرات کردند . (5)

پیش از ظهر امروز بمنظور اعلام همبستگی با امام خمینی ناقوس کلیساهای ارامنه در سراسر کشور بصدا در آمد . این اقدام بدنبال پیامی صورت گرفت که امام خمینی در آن از مسیحیان جهان خواسته بودند ناقوس ها را در حمایت از مستضعفان به صدا در آورند .

ورود عراق به آشوب های آذربایجان

امام جمعه ارومیه امروز در یکی از خطبه های نمازجمعه به مردم آذربایجان هشدار داد دولت بعث عراق برای ایجاد ناامنی و اغتشاش در آذربایجان اسلحه و مهمات در اختیار ساواکی های مرزی قرار می دهد . (6)

ایران مداخله شوروی در افغانستان را محکوم کرد

وزارت امور خارجه کشورمان در اولین ساعات امروز طی اطلاعیه ای اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به دخالت شوروی در امور داخلی افغانستان را اعلام کرد .

عوامل ضد انقلاب و وابستگان به آمریکا به جایگاه نماز جمعه در میدان راه آهن تبریز حمله برده و این جایگاه را به آتش کشیدند این عده با طرح قبلی در پی آن بودند که دفاتر روزنامه های جمهوری اسلامی ، کیهان ، اطلاعات و انقلاب اسلامی را نیز به آتش بکشند  و مردم از طریق تلفن های مکرر از سپاه کمک خواستند و به خواست مردم دو دستگاه اتومبیل پاسداران برای پیشگیری از توطئه به منطقه گسیل شدند و حوالی ساعت 10پاسداران مورد هجوم افراد مسلح مستقر در کمیته خلق مسلمان قرار گرفته و 11نفر از این افراد گروگان گرفته شدند .

در اطلاعیه وزارت خارجه تاکید شده است : افغانستان از نظر ایران یک کشور مسلمان و همسایه می باشد بنابراین دخالت نظامی شوروی علیه مردم این کشور یک اقدام خصمانه نه تنها علیه مردم افغانستان بلکه همه مسلمانان است . در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : دولت شوروی باید از تجربه آمریکا در ویتنام درس بگیرد و خود را در باتلاق افغانستان اسیر نکند . (7)

راهپیمایی گروههای مختلف مقابل لانه جاسوسی

در پی صدور اطلاعیه شماره 80 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که در آن اعلام شده بود اسناد بدست آمده در سفارت تنها با اجازه مردم منتشرخواهد شد امروز گروههای مختلفی با تجمع مقابل لانه جاسوسی از دانشجویان خواستند به افشاگری های خود ادامه دهند .گفتنی است در مقابل لانه جاسوسی گروه هایی از مردم نیز شعارهایی علیه مجاهدین خلق [منافقین ] سردادند.(8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 446

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 448

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 467

4- اطلاعات ، 8دی1358، صفحه 1

5- اطلاعات ، 8دی1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 8دی1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 8دی 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 8دی 1358، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول