اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس ‌ـ 8

وحشت ساواک از دانش‌آموزی که عکس شاه را پاره کرد

خبرگزاری فارس: گزارش محرمانه ساواک گیلان از پاره کردن عکس شاه توسط دانش‌آموز آستارایی و تحقیقات ویژه و بسیار محرمانه ساواک از این مسئله خبر می‌دهد.

وحشت ساواک از دانش‌آموزی که عکس شاه را پاره کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

ساواک با طرح و برنامه‌ریزی مستشاران آمریکایی تاسیس شد و استفاده از خشونت برای اقرار گرفتن از متهمان، شکنجه یک اصل پذیرفته شده در آن سازمان بود و این امر موجب شد نام ساواک تداعی کننده بدرفتاری، خشونت و رفتارهای غیرانسانی باشد.

قانون تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در اسفند 1335 به تصویب مجلس شورای ملی و سنا و سپس به‏‌امضای شاه رسید.

طبق ماده نخست قانون مذکور، هدف از تاسیس ساواک، حفاظت از امنیت کشور و جلوگیری از هر گونه توطئه علیه مصالح عمومی کشور بود.

اسناد اطلاعاتی شامل بازجویی‌ها، گزارش‌ها و مکاتباتی که درون یک سازمان اطلاعاتی تولید شده بسیار مهم است.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون می‌پرداخت.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در گزارش خبر شماره 1231 با طبقه‌بندی محرمانه ساواک گیلان آمده است: تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان حکیم نظامی لوندویل آستارا در مینی‌بوس خط آستارا به هشتپر (تالش) نشسته و قصد دارد در محل سکونت خود از مینی‌بوس پیاده شود.

این گزارش می‌افزاید: در طی مسیر مشاهده شد که تمثالی از شاهنشاه آریامهر که قبلا به شیشه عقب مینی‌بوس نصب شده بود بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شود.

ساواک گیلان با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان عکس شاه را به تمسخر گرفته بودند، آورده است: دانش‌آموزان گاهی عکس شاه را زیر خود قرار داده و روی آن می‌نشستند و اعمالی از این نوع انجام می‌دادند که این امر سبب عصبانیت راننده مینی‌بوس شد اما دانش‌آموزان پاره کردن عکس شاه را انکار کرده و اعلام کرده‌اند که عکس را باد کنده است.

ساواک به دانش‌آموزان مجید لاله، مجید شفیقیان، وهاب طلایی، جلیل نصیرزاده، حسین پورعیوض، بهزاد پورعیوض، جعفر شعبان‌پور و هدایت فهیم زاده در پاره کردن عکس شاه مظنون است.

مخبر ساواک در نظریه خود آورده است: دانش‌آموزان مذکور در کلاس پنجم طبیعی دبیرستان حکیم‌نظامی آستارا درس می‌خوانند.

مسئول عملیات ساواک نیز در تحلیلی بسیار محرمانه با تأکید بر صحت خبر مذکور می‌نویسد: کنده شدن عکس کار باد نبوده و هنوز مشخص نیست چه کسی عکس را پاره کرده است.

این مسئول با اشاره به سابقه توهین به شاه توسط دانش‌آموزان آستارایی تصریح کرده است: طبق اظهارات راننده مینی‌بوس دانش‌آموز دیگری به نام هجرتی نیز در مینی‌بوس بوده که عکس نزد او بوده است.

مقام ارشد ساواک گیلان در پرونده مذکور نیز با اذعان به سردرگمی ساواک خواستار پیگیری مسئله تا پیدا کردن دانش‌آموزی که عکس را پاره کرده بود، شده است.

*تظاهرات علیه تلویزیون در زیباکنار کشته داد

در یکی دیگر از اسناد گزارش خبر ساواک گیلان با طبقه‌بندی محرمانه آمده است: روز سه‌شنبه 6 شهریور 54 عده‌ای از اهالی زیباکنار با تظاهراتی اعتراض خود را به تصرف زمین توسط سازمان تلویزیون از طریق منابع طبیعی اعلام کرده‌اند.

این سند بسیار محرمانه می‌افزاید: گروهان ژاندارمری در محل حاضر شد و یکی از معترضان مردمی را در نتیجه تیراندازی کشته است.

ساواک گیلان در پایان این سند در ملاحظه‌ای نوشته است: درباره موضوع تحقیقات گسترده‌ای با نظریه ساواک حوزه استحفاظی مورد نیاز است.

انتهای پیام/2300/ی30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول