اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی:

تعداد کارگران حرفه‌ای ساختمان بسیار کم است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی گفت: تعداد کارگران حرفه‌ای ساختمان بسیار کم است و در حال حاضر نیازمند 40 هزار کارگر هستیم اما تنها 5 هزار کارگر وجود دارد.

تعداد کارگران حرفه‌ای ساختمان بسیار کم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا اخوان ظهر امروز در جلسه دی‌ماه مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: صنعت ساختمان نخستین صنعت در کشور از نظر اشتغال‌زایی و 700 شغل با این صنعت در ارتباط است و دومین صنعت از نظر سرمایه‌گذاری و نقدینگی پس از نفت محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی افزود: در 9 ماهه امسال هشت میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده که دارای گردش مالی 5 هزار و 600 میلیارد تومان در مشهد بوده است و باید این ثروت ملی به سرمایه تبدیل شود.

اخوان خاطر نشان کرد: صنعت ساختمان دو بعد کمی و کیفی دارد و تنها متولی آن سازمان نظام مهندسی است.

وی تاکید کرد: معضلی که در حال حاضر وجود دارد موضوع حاشیه‌نشینی است و باید پیشگیری از آن اتفاق بیفتد و همچنین استحکام و کیفیت ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته شود و ساختمان‌های فاقد پروانه ساخت نیز کارشناسی شوند زیرا در کیفیت تاثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی با اشاره به اعضای سازمان نظام مهندسی خراسان‌رضوی اظهار کرد: در کل استان 19 هزار و 166 نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند که 18 هزار و 101 نفر آنها به مشهد مقدس تعلق دارد.

اخوان یادآور شد: تعداد اعضای دارای پروانه اشتغال در هفت رشته تخصصی معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، برق، نقشه‌برداری و ترافیک 9 هزار و 579 نفر است و 22 دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها و 736 شرکت‌ حقوقی و 313 دفتر مهندسی در سطح استان وجود دارد.

وی در ارتباط با برنامه‌های سازمان نظام مهندسی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: اختصاص دادگاه ویژه مهندسان برای تخلفات حرفه‌ای آنها، اجرای طرح رایگان بیمه خدمات مهندسی در هفت رشته تخصصی، برگزاری جلسات ادواری و مرکز تحقیقات و پژوهش از برنامه‌های نظام مهندسی خراسان‌رضوی بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی با اشاره به پیشنهادات خود بخش مهندسی ساختمان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی در مجامع تصمیم‌گیری استان و کشور به ویژه در کمیته برنامه‌ریزی کمیسیون ماده 5 و ماده 100 حق رأی داشته باشد.

اخوان افزود: متناسب کردن اختیارات سازمان با مسئولیت‌های وسیع مندرج در ماده 2 قانون، تعیین ضمانت‌های اجرایی لازم و کافی برای رعایت مقررات ملی ساختمان از طریق به‌روزرسانی ماده 40 قانون، سیاست‌گذاری در جهت اصلاح هرم حرفه‌ای و شغلی، تلاش در جهت ارتقای کیفی آموزش عالی و ایجاد تناسب بین دانش‌آموختگان بر اساس نیاز کشور از دیگر پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان است.

وی در بخش دیگری از پیشنهادات خود تصریح کرد: حذف دوگانگی موجود در نظام فنی و اجرایی کشور، واگذاری نظارت پروژه‌های عمرانی به مهندسان عضو سازمان، فراهم آوردن ضمانت اجرایی برای ماده 27 قانون نظام مهندسی، تغییر نام و بازنگری قانون نظام مهندسی، همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط در امر مرمت و بازسازی مساجد و حذف موازی‌کاری در زمینه نظارت بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی را نظام مهندسی خواستار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی تعداد کارگران حرفه‌ای ساختمان را کم دانست و تاکید کرد: در حال حاضر نیازمند 40 هزار کارگر هستیم اما تنها 5 هزار کارگر وجود دارد.

اخوان یادآور شد: مد نظر قرار دادن بودجه لازم در موافقت‌نامه‌های عمرانی به تعدیل و کوچک شدن بدنه دستگاه‌های دولتی کمک می‌کند.

انتهای پیام/700017/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول