اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بلوکه کردن سرمایه کشورهای عربی در مصر

خبرگزاری فارس:به دنبال اعتراض کشورهای عربی به پیمان کمپ دیوید و تصمیم به خروج سپرده های خود از مصر وزیر اقتصاد مصر اعلام کرد این کشور به منظور حفاظت از امنیت ملی خویش تصمیم گرفته است 2میلیارد دلار سپرده عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفت خیز عرب را در بانک های مصر مسدود کند .

بلوکه کردن سرمایه کشورهای عربی در مصر

رخدادهای 9 دی1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار گروهی از دانشجویان ملاکهای رئیس جمهور اصلح را تبیین کرده و فرمودند :[اصلح] شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم... که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن.

امام خمینی همچنین در دیدار با پرسنل نیروی هوایی پایگاه حر و پرسنل هواپیمایی ژاندارمری تفاوت کارکرد احزاب در ایران و کشورهای غربی را تبیین کرده و اظهار داشتند: من گمان می‎کنم که از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران، این یک طرحی بوده است از خارج. آنها احزاب دارند، آن مملکتهای دیگر، لکن احزابی که آنها دارند فرمش یک جور دیگر است. اینطور نیست که یک کاری بکنند که برای کشورشان مضر باشد. لکن وقتی صادر شد به این مملکتها برای اینکه توجه به عمق مسائل ندارند، احزابی درست می‎شوند که به حال کشورشان مضر است.

معاون سیاسی وزارت کشور در این مورد اظهار داشت که تا پایان مهلت مقرر برای اعلام کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری مجموعا بیش از یکصد نفر ثبت نام کردند .

بحث و گفتگو پیرامون کاندیدای حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری امروز دامنه گسترده ای یافت و در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی در شماره امروز خود نوشت : کاندیدای حزب انتخاب شده و احتمال میرود طی یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت گروهی از رهبران حزب معرفی شود در این میان نام جلال الدین فارسی بیشتر برده میشود .

حزب توده ایران نیز اعلام کرد به نامزدهایی در انتخابات ریاست جمهوری رای میدهند که در خط امام یا حداقل نزدیک به خط امام باشند .

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نیز روشن شدن حضور قطعی بنی صدر در انتخابات وی مانورهای انتخابای خود را شدت بخشیده است در این راستا وی امروز علیه شاه و دستیارانش به دلیل سوء استفاده های کلان مالی در جزیره کیش اعلام جرم کرد .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با اشاره به اعلام راهپیمایی برخی گروهک ها از جمله مجاهدین خلق[منافقین] و در حمایت از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاکید کردند : ما نیازی به حمایت جریان های منحرف مخالف جمهوری اسلامی از خود نداریم .

در پی حوادث روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته تبریز نمایندگان سپاه و حزب جمهوری خلق مسلمان شاخه تبریز از ساعت 10 امروز در منزل آیت الله عبدالحمید شربیانی برای آزادی گروگانها وارد مذاکره شدند .

وزیر اقتصاد مصر اعلام کرد این کشور به منظور حفاظت از امنیت ملی خویش تصمیم گرفته است 2میلیارد دلار سپرده عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفت خیز عرب را در بانک های مصر مسدود کند .

به کسی رای دهید که به ولایت فقیه اعتقاد دارد

رهبر انقلاب امروز در دیدار گروهی از دانشجویان ملاکهای رئیس جمهور اصلح را تبیین کردند. امام خمینی فرمودند : من بنا ندارم که کسی را تعیین کنم. ما همین اوصاف رئیس جمهور را و اوصاف وکلایی که بعد می‎خواهید ان‎شاءاللّه‎ تعیین کنید باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرق پرهیز کنید.

امام خمینی:»در تهران اگر بنا باشد دویست تا حزب و گروه و امثال اینها باشد و [دائماً] اظهار وجود( کنند) این معنایش این است که 35 میلیون جمعیت می‎خواهد از هم منفصل بشود. .... من گمان می‎کنم که از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران، این یک طرحی بوده است از خارج. آنها احزاب دارند، آن مملکتهای دیگر، لکن احزابی که آنها دارند فرمش یک جور دیگر است. اینطور نیست که یک کاری بکنند که برای کشورشان مضر باشد.

اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بکنید که قبل از انقلاب چه بوده‎اند، در حال انقلاب چه بوده‎اند، و بعد از پیروزی نسبی چه کردند و چه بودند. و پس از اینکه همه اوصافش را به دست آوردید و او را شخصی دانستید که لیاقت دارد برای یک همچو مسندی و می‎تواند این مملکت را به طوری که خدا می‎خواهد اداره کند تا آن حدودی که در اختیار اوست، و شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ... که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید.(1)

کارکرد منفی احزاب در ایران

امام خمینی همچنین در دیدار با پرسنل نیروی هوایی پایگاه حر و پرسنل هواپیمایی ژاندارمری تفاوت کارکرد احزاب در ایران و کشورهای غربی را تبیین کردند .

دانشجویان پیرو خط امام: ما نیازی به حمایت جریان های منحرف مخالف جمهوری اسلامی از خود نداریم .گفتنی است علاوه بر مجاهدین خلق [منافقین]بعد از ظهر دیروز هواداران سازمان چریک های فدایی خلق نیز برای اعلام پشتیبانی از افشاگری های دانشجویان مسلمان در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند .

امام خمینی در این دیدار فرمودند : احزاب مختلفه بعد از این انقلاب، از قراری که می‎گویند، حدود دویست گروه پیدا شده. دویست گروه معنایش این است که یک جمعیتی که باید منسجم بشوند دویست گروه شدند که از هم جدا بکنند همه را. در تهران اگر بنا باشد دویست تا حزب و گروه و امثال اینها باشد و [دائماً] اظهار وجود، هر روز تو روزنامه فلان گروه هم اظهار وجود کرد، این معنایش این است که 35 میلیون جمعیت می‎خواهد از هم منفصل بشود. .... من گمان می‎کنم که از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران، این یک طرحی بوده است از خارج. آنها احزاب دارند، آن مملکتهای دیگر، لکن احزابی که آنها دارند فرمش یک جور دیگر است. اینطور نیست که یک کاری بکنند که برای کشورشان مضر باشد. لکن وقتی صادر شد به این مملکتها برای اینکه توجه به عمق مسائل ندارند، احزابی درست می‎شوند که به حال کشورشان مضر است.(2)

مهلت ثبت نام به پایان رسید / ثبت نام بیش از 100نفر

معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که تا پایان مهلت مقرر برای اعلام کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری مجموعا بیش از یکصد نفر ثبت نام کردند . وی ادامه داد : لیست واجدین شرایط پس از بررسی وزارت کشور طبق ماده 3 قانون انتخابات ریاست جمهوری بحضور امام خمینی تسلیم و بعد از تائید صلاحیت آنان از جانب امام روز 15دیماه اعلام خواهد شد.

تشکیل کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات

در کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات که از امروز کار خود را در رادیو و تلویزیون شروع کرده است نماینده امام ، نماینده شورای انقلاب و یکی از مستشاران منتخب رئیس دیوانعالی کشور شرکت دارند . (3)

نامزد حزب جمهوری اسلامی کیست ؟

بحث و گفتگو پیرامون کاندیدای حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری امروز دامنه گسترده ای یافت و در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی ارگان حزب جمهوری اسلامی در شماره امروز خود نوشت : کاندیدای حزب انتخاب شده و احتمال میرود طی یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت گروهی از رهبران حزب معرفی شود ، در این جلسه کاندیدای حزب برنامه های خود را در مورد مسائل مهم مملکتی اعلام خواهد داشت و در این میان نام جلال الدین فارسی بیشتر برده میشود . (4)

حزب توده به صورت خاص و جریانات چپ به صورت عام در قبال انقلاب اسلامی رویکرد منافقانه ای را در پیش گرفته بودند ، این جریانات از سویی از مبارزه با آمریکا دم زده و در میتینگ های خود امام را بزرگ رهبر مبارزه با امپریالیسم جهانی می نامیدند و از سویی دیگر و در حالی که انقلاب با بحران های بی شماری از جمله بحران کردستان ، آذربایجان ، ترکمن صحرا روبرو بوده و از سویی دیگر رفراندوم قانون اساسی را در پیش داشت به انواع حیله ها و نیرنگ ها متوسل می شدند تا نظام نوپا را زمین بزنند .

احزاب برنامه های خود را اعلام کردند

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با تکرار مفاد بیانیه قبلی خود امام خمینی را نامزد خود برای تصدی ریاست جمهوری اعلام کرد .

حزب توده ایران نیز اعلام کرد به نامزدهایی در انتخابات ریاست جمهوری رای میدهند که در خط امام یا حداقل نزدیک به خط امام باشند . حزب توده یادآور شده است که بخاطر رعایت مفاد قانون اساسی از معرفی کاندیدای حزبی برای ریاست جمهوری خودداری کرده است . (5) گفتنی است هیچکدام از احزاب و سازمانهای چپ برای ریاست جمهوری کاندیدایی معرفی نکرده اند . (6)

سخن گفتن توده ای ها از خط امام عجیب و در عین حال خنده دار به نظر می رسد بویژه آنکه بعدها دست این حزب در برخی توطئه ها از جمله کودتای نوژه روشن شد و زمینه ساز برخورد قاطع نظام اسلامی با این حزب وابسته به شوروی گردید . این حزب به گونه ای حساب شده در زمینه های مختلف برای نفوذ در ارگان های مختلف نظام اسلامی بویژه نفوذ در میان نیروهای نظامی و انتظامی سرمایه گذاری کرده بود ، تا آن جا که با ظاهر سازی یکی از نفوذی های خود در ارتش به نام بهرام افضلی خشک بیجاری را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ارتقا داد .

اعلام جرم بنی صدر علیه شاه

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نیز روشن شدن حضور قطعی بنی صدر در انتخابات وی مانورهای انتخابای خود را شدت بخشیده است . بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی علیه شاه و دستیارانش به دلیل سوء استفاده های کلان مالی در جزیره کیش اعلام جرم کرد . (7)

دانشجویان مسلمان : هر جریانی جدا از خط ولایت فقیه انحرافی است

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند طرح هرگونه جریانی را جدا از خط امام و ولایت فقیه جریان انحرافی می دانند . در اطلاعیه دانشجویان آمده است : ما قطره ای از اقیانوس بیکران امت اسلام هستیم که اگر از این امت جدا شویم دیگر هیچ نیستیم .

دانشجویان با اشاره به اعلام راهپیمایی برخی گروهک ها از جمله مجاهدین خلق[منافقین] و در حمایت از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاکید کردند : ما نیازی به حمایت جریان های منحرف مخالف جمهوری اسلامی از خود نداریم .(8) گفتنی است علاوه بر مجاهدین خلق [منافقین]بعد از ظهر دیروز هواداران سازمان چریک های فدایی خلق نیز برای اعلام پشتیبانی از افشاگری های دانشجویان مسلمان در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند . (9)

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نیز روشن شدن حضور قطعی بنی صدر در انتخابات وی مانورهای انتخابای خود را شدت بخشیده است . بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی علیه شاه و دستیارانش به دلیل سوء استفاده های کلان مالی در جزیره کیش اعلام جرم کرد .

مذاکره در تبریز برای آزادی گروگانها

در پی حوادث روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته تبریز نمایندگان سپاه و حزب جمهوری خلق مسلمان شاخه تبریز از ساعت 10امروز در منزل آیت الله عبدالحمید شربیانی برای آزادی گروگانها وارد مذاکره شدند . (10)

حجت الاسلام سید حسن موسوی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز نیز در این زمینه گفت : در ارتباط با ماجرای گروگانگیری اعضای سپاه پاسداران و آتش زدن محل نمازجمعه تبریز تاکنون 10نفر دستگیر شده اند که از جیب 8 نفرشان کارت عضویت حزب جمهوری خلق مسلمان بدست آمده است . (11)

مصر سرمایه کشورهای عربی را بلوکه کرد

وزیر اقتصاد مصر اعلام کرد این کشور به منظور حفاظت از امنیت ملی خویش تصمیم گرفته است 2میلیارد دلار سپرده عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفت خیز عرب را در بانک های مصر مسدود کند .کشورهای دارنده سپرده با شکایت به صندوق بین المللی پول نسبت به این اقدام مصر واکنش نشان داده اند.

معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که تا پایان مهلت مقرر برای اعلام کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری مجموعا بیش از یکصد نفر ثبت نام کردند .لیست واجدین شرایط پس از بررسی وزارت کشور طبق ماده 3 قانون انتخابات ریاست جمهوری بحضور امام خمینی تسلیم و بعد از تائید صلاحیت آنان از جانب امام روز 15دیماه اعلام خواهد شد.

گفتنی است عربستان و سایر کشورهای نفت خیز عرب تصمیم داشتند در اعتراض به پیمان کمپ دیوید که میان مصر و اسرائیل منعقد شده است سپرده های خود را از این کشور خارج کنند که دولت مصر پیشدستی کرده و این سپرده ها را توقیف کرد . (12)

کشورهای عربی در برابر موج انقلاب ها به آمریکا نیاز دارند

سادات ضمن مصاحبه ای که در هفته نامه اکتبر انتشار یافت تاکید کرد اگر آمریکا برای دفاع از کشورهای عربی خلیج فارس مداخله کند تسهیلات نظامی لازم در اختیار ارتش آمریکا قرار خواهد گرفت . سادات انگیزه مداخله احتمالی آمریکا را ناتوانی اعراب در دفاع از کشورهای خود ذکر کرده و گفت این کشورها از آشفتگی اوضاع داخلی به وحشت افتاده و احتیاج به حمایت خارجی دارند .

سادات در ادامه این سوال را مطرح کرد که این کشورها برای دفاع در برابر موج انقلاب باید به کدام قدرت متوسل شوند ؟ و خود به این سوال پاسخ می دهد : آمریکا!(13)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 484

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه486

3- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 9دی1358، صفحه 1

5- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 2، حزب توده به صورت خاص و جریانات چپ به صورت عام در قبال انقلاب اسلامی رویکرد منافقانه ای را در پیش گرفته بودند ، این جریانات از سویی از مبارزه با آمریکا دم زده و در میتینگ های خود امام را بزرگ رهبر مبارزه با امپریالیسم جهانی می نامیدند و از سویی دیگر و در حالی که انقلاب با بحران های بی شماری از جمله بحران کردستان ، آذربایجان ، ترکمن صحرا روبرو بوده و از سویی دیگر رفراندوم قانون اساسی را در پیش داشت به انواع حیله ها و نیرنگ ها متوسل می شدند تا نظام نوپا را زمین بزنند . حضور جریانات چپ از جمله چریک های فدایی خلق در فتنه کردستان شاهدی بر این مدعا است ، از این رو است که سخن گفتن توده ای ها از خط امام عجیب و در عین حال خنده دار به نظر می رسد بویژه آنکه بعدها دست این حزب در برخی توطئه ها از جمله کودتای نوژه روشن شد و زمینه ساز برخورد قاطع نظام اسلامی با این حزب وابسته به شوروی گردید . آیت الله  ری شهری وزیر وقت اطلاعات در باره توطئه های حزب توده علیه انقلاب می گوید: این حزب به گونه ای حساب شده در زمینه های مختلف برای نفوذ در ارگان های مختلف نظام اسلامی بویژه نفوذ در میان نیروهای نظامی و انتظامی سرمایه گذاری کرده بود ، تا آن جا که با ظاهر سازی یکی از نفوذی های خود در ارتش به نام بهرام افضلی خشک بیجاری را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ارتقا داد . ری شهری ادامه می دهد : حزب توده در بخش های دیگر ارتش نیز مانند نیروی زمینی و نیروی هوایی نفوذی هایی داشت و این موضوع با توجه به جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیار خطرناک بود . ری شهری می گوید : سیاست این حزب تظاهر به هماهنگی با سیاست های جمهوری اسلامی بود که البته خود این امر به عنوان یک ترفند در جذب لایه هایی از هواداران کارکرد معینی داشت .( رک خاطرات محمدی ری شهری ، جلد دوم ، [نفوذی های حزب توده در نیروهای مسلح] ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، چاپ سوم ، 1388،صفحه 28)

6- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 5

7- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 10

8- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 11

10- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 3

11- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 11

12- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه12

13- اطلاعات ، 9دی1358، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول