اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام:

موقوفه والی پشتکوه لرستان را احیا می‌کنیم/ سند منابع طبیعی ابطال می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: موقوفه غلامرضاخان والی پشتکوه لرستان را احیا می‌کنم.

موقوفه والی پشتکوه لرستان را احیا می‌کنیم/ سند منابع طبیعی ابطال می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، حجت‌الاسلام محمد کاروند ظهر امروز در جمع شماری از اصحاب رسانه در استان ایلام اظهار داشت: مرحوم غلامرضاخان ابوقداره والی پشتکوه لرستان یا ایلام امروزی طی 100 سال گذشته زمینی به مساحت 7 هزار هکتار را وقف کرده است.

وی ادامه داد: اما در چند سال گذشته که عمر آن به کمتر از پنج سال می‌رسد اداره کل منابع طبیعی استان ایلام نسبت به انتقال سند این موقوفه اقدام کرده و اکنون در اختیار منابع طبیعی است.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه این موقوفه از 100 سال پیش و با اسناد و مدارک موجود و معتبر وقف امور خیریه شده باید در نخستین فرصت این موقوفه به اداره کل اوقاف و امور خیریه واگذار شود.

کاروند تصریح کرد: تلاش‌های فراوانی برای بازپس‌گیری این موقوفه و ابطال سند منابع طبیعی استان ایلام انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: در سال‌های اخیر نیز منابع طبیعی این زمین وقفی را در قالب طرح‌های مختلفی مانند طرح طوبی به مردم واگذار کرده است.

وی ادامه داد: کارگروهی در استان ایلام بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی استان ایلام تشکیل شد و در این راستا تلاش‌های فراوانی شده است.

این مسئول اضافه کرد: در گذشته نیز مسئولان اوقاف و امور خیریه استان ایلام نیز در این راستا تلاش‌هایی داشته‌اند اما نتیجه مطلوبی نداشته است.

کاروند تصریح کرد: در نهایت قرار شد در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور جلسه مشترکی بین مسئولان امر برگزار شود و در این خصوص ارائه طریق شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: تا جایی که اطلاع یافته‌ام موقوفات دیگری در استان ایلام وجود دارد که نیازمند احیا است.

وی ادامه داد: اما هیچ کدام از مدارک و اسناد این موقوفات به اندازه موقوفه غلامرضاخان والی مستند و مهم نیست.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر سنگ‌نوشته موقوفه مذکور که به تائید مسئولان امر نیز رسیده در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام وجود دارد.

کاروند تصریح کرد: این سنگ‌نوشته دارای قدمت تاریخی است و اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام و قوه قضائیه اصل بودن این سند را تائید کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: افزون بر این تائیدیه عمل به وقف این موقوفه نیز در اختیار این اداره کل قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، غلامرضاخان آخرین والی از سلسله والیان لرستان پشتکوه فرزند حسین‌قلی‌خان ابوقداره معاصر مظفرالدین شاه و محمدعلی مرکز حکومتش در حسین‌آباد (ایلام امروزی) بود.

 وی در زمان حکومت پدرش فرمانده نیروهای نظامی و نایب‌الحکومه بود.

انتهای پیام/2246/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول