اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر افغانستان در ایران:

موزه دفاع مقدس، عبرتی برای متجاوزگران و انگیزه برای مدافعان است

خبرگزاری فارس: سفیر افغانستان در ایران گفت: موزه دفاع مقدس، عبرتی برای متجاوزگران و انگیزه برای مدافعان ایران اسلامی است.

موزه دفاع مقدس، عبرتی برای متجاوزگران و انگیزه برای مدافعان است

نصیر احمدنور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن اشاره به بازدید از باغ موزه دفاع مقدس این استان این موزه را مجموعه‌ای بسیار عالی و ابتکاری ارزشمند دانست.

وی تصریح کرد: باغ موزه دفاع مقدس استان همدان یادگاری گرانمایه و مجموعه‌ای است که سبب درس عبرت برای متجاوزان به این مرز و بوم می‌شود و به نوبه خود ایجاد انگیزه را برای کسانی که از این آب و خاک دفاع کردند، در پی دارد.

سفیر افغانستان در ایران در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به برگزاری جشنواره زمستانی نیز این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای نخستین بار است که به همدان رهسپار شده‌ام اما در همین سفر به این موضوع رسیده‌ام که میزبانی این استان و جاذبه‌های گردشگری آن بسیار خوب است.

وی از مشترکات فرهنگی و زبانی بین ایران و افغانستان سخن راند و بیان کرد: در حقیقت مشترکات بین دو کشور بسیار است و در واقع هر دو یکی هستند که شاهد آن نیز علاوه بر وضع کنونی، سبقه تاریخی و گذشته این دو کشور است که شباهت‌ها و مشترکات قابل لمسی را به ذهن متبادر می‌سازد.

احمدنور با اشاره به مشترکات تاریخی و تمدنی بین ایران، ادامه تبادل فرهنگی بین دو کشور را امری لازم و طبیعی خواند و بر لزوم این امر طی دوران مختلف تأکید کرد.

وی به دانشمندان مفاخر و مشاهیر مطرح فارسی زبان اشاره کرد و حوزه تمدنی فرهنگی بین ایران و افغانستان را حوزه‌ای پهناور و مشهود قلمداد کرد.

سفیر افغانستان در ایران در سخنان پایانی خود به هم تطبیق نداشتن تاریخ شمسی با میلادی برخی از کتیبه‌ها و مجسمه‌های موجود در باغ موزه دفاع مقدس همدان اشاره کرد و در این زمینه گفت: شهادت دانشمند هسته‌ای ایران «مصطفی احمدی روشن» در 17 دی ماه 1390 هجری شمسی صورت گرفت اما در ترجمه انگلیسی این رخداد، تاریخ 15 روز قبل نوشته و سال را به جای 2012، 2013 نوشته‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه یک مجسمه دیگر در ورودی باغ موزه نیز تاریخ هجری شمسی‌اش سال 1362 بود که تاریخ میلادی‌اش را 1982 میلادی نوشته بودند که کاملاً اشتباه است، عنوان کرد: یک مورد دیگر نیز در همین زمینه شاهد بودم که باز تاریخ شمسی با میلادی درست معادل‌سازی نشده بود.

انتهای پیام/89004/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول