به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مهسا مازندارانی صبح امروز در جمع مدیران دستگاههای اجرایی گرگان، یکی از خصوصیات مهم دانشجوی بیدار را در جامعه اسلامی مطالبهگری عنوان کرد و گفت: باید از مسئولیت مدیران در قبال محرومان با اطلاع دقیق و کافی، وظایف و مسئولیتها را مطالبه کرد.
وی حضور دانشجویان را در قالب جهادگران بسیجی در مناطق محروم به عنوان مشاوران جوان مسئولان و بازوان اجرایی در حوزههای مختلف مهم خواند و تصریح کرد: با توجه به رسالتی که مقام معظم رهبری بر دوش قشر جوان خصوصاً دانشجویان گذاشتند همه باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود در روستاها مرتفع شود.
ضرورت وجود روحانی ثابت و خانه عالم در 24 روستای گلستان
نماینده دانشجویان گلستان به ارائه مشکلات بخش فرهنگی در روستاها اشاره کرد و بیان داشت: 20 روستا در گلستان از عدم وجود کتابخانه رنج میبرند که ضرورت ایجاد آن در این مناطق احساس میشود.
مازندرانی ضرورت و نیاز شدید به روحانی ثابت و خانه عالم در 24 روستا را از دیگر خواستهها عنوان کرد و افزود: ما در جامعه اسلامی زندگی میکنیم اما خانه عالم در برخی روستاها نداریم که اگر برای جوانی شبهه شرعی به وجود آید بتواند با مراجعه به یک روحانی آن را برطرف کند.
وی اضافه کرد: عدم وجود کانونهای فرهنگی و هنری در 14 روستا، غیراستاندارد بودن مسجد و حتی عدم وجود مسجد در شش روستا، عدم وجود خانه بهداشت در 13 روستا و عدم جمعآوری زباله و انباشته شدن آن در 12 روستا مشکلاتی برای مردم به وجود آورده و موجبات شیوع بیماریهای مختلفی را به همراه میآورد که باید در راستای رفع این معضل چارهاندیشی شود.
آلودگی آب آشامیدنی در 17 روستای گلستان
نماینده دانشجویان گلستان در خصوص مشکلات روستائیان در بخش بهداشت و درمان تصریح کرد: آلوده بودن آب شرب و محرومیت مردم روستا از آب آشامیدنی سالم در 17 روستا از دیگر معضلاتی است که آلوده شدن آب شرب روستاها را در هنگام بارندگی به وجود میآورد و آب برخی از روستاها نیز با تانکر تامین میشود.
مازندرانی؛ عدم نصب دستگاه کلرزنی در برخی روستاها و عدم وجود دهیاری در سه روستا را مشکلات مناطق محروم عنوان کرد و گفت: عدم وجود مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در هشت روستا باعث ترک تحصیل برخی از دانشآموزان شده است.
وی افزود: حتی دانشآموزانی که قصد ادامه تحصیل دارند به خاطر عدم وجود مدرسه باید به روستاهای دوردست بروند که گذر از رودخانههای در مسیر راه و طغیان آنان موجب خطراتی خواهد شد و یکی از موانع رضایت خانوادهها برای ادامه تحصیل آنها شده است.
6 مدرسه روستایی در گلستان غیراستاندارد است
نماینده دانشجویان گلستان به برخی دیگر از مشکلات مناطق محروم روستایی اشاره کرد و گفت: اجرا نشدن طرح هادی روستایی در دو روستا، غیراستاندارد بودن مدرسه در شش روستا، ضرورت ایجاد غسالخانه در 9 روستا، عدم لولهکشی فاضلاب در 9 روستا مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند.
مازندرانی در خصوص رفع مشکل بیکاری جوانان روستا پیشنهاد داد: با توجه به اینکه برخی روستاها از وجود چشمه و رودخانههای فراوان برخوردارند، اهالی روستا میتوانند با پرورش ماهی و کشاورزی مشکل بیکاری جوانان را برطرف کنند.
وی افت شدید تحصیلی دانشآموزان را به علت کمبود معلم یک ضعف دانست و اظهار داشت: حضور یک معلم در شش پایه تحصیلی "روستای سیجان" و محروم ماندن دانشآموزان از حضور معلم در فصل زمستان موجبات افت تحصیلی آنها را فراهم کرده است.
اختصاص بودجه استانی و واگذاری طرحهای فرهنگی و عمرانی استان به بسیج دانشجویی
نماینده دانشجویان گلستان فقر فرهنگی را از دیگر ضعفهای مناطق محروم برشمرد و گفت: گسترش فرهنگ غرب با ابزار ماهواره به فقر فرهنگی در مناطق محروم دامن زده است که این مشکل جدی در مناطق محروم محسوب میشود.
مازندرانی خواستار در نظر گرفتن بودجه استانی و واگذاری طرحهای فرهنگی، عمرانی، اجتماعی استان به بسیج دانشجویی در راستای تقویت روحیه خودباوری و آمادهسازی آنان برای قبول مسئولیت در آینده شد.
وی از همکاری برخی از مسئولان استان که همکاری خوبی با گروههای جهادی دانشجویی داشتند تشکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسئولان ادارات شهرستانها نیز با توجه به مصوبات استانداری با این گروههای جهادی همکاری نکردند.
این دانشجو در پایان ابراز امیدواری کرد در باقیمانده عمر دولت و با تلاش دولتمردان و مسئولان شاهد تکمیل زنجیره خدمترسانی و انجام پروژههای نیمهتمام و شروع پروژههای کوتاهمدت در مناطق محروم روستایی باشیم.
انتهای پیام/2307/ی40/ف4004