اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیشنهاد کرد

واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی به زوج‌های جوان

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیشنهاد کرد تا عرصه‌های 500 متری منابع طبیعی به زوج‌های جوان واگذار شود.

واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی به زوج‌های جوان

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوالفضل یاوری ظهر امروز در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: واگذاری این عرصه‌ها به سایر اقشار مثل نخبگان، خانواده شهدا نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه واگذاری این عرصه‌ها باعث رونق و آبادانی منابع طبیعی نیز خواهد شد، افزود: کاشت درختان در این عرصه‌ها هم باعث حیات منابع طبیعی و هم ایجاد روحیه نشاط و شادابی در افراد می‌شود.

یاوری با اشاره به منویات رهبری در بحث درختکاری گفت: رهبر انقلاب اسلامی بهترین رویکرد و منویات را در این عرصه داشتند و این مهم به خاطر اشرافیت معظم‌له به اهمیت منابع طبیعی است.

وی اظهار کرد: به فرموده رهبر انقلاب منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود که این در گرو فرهنگ سازی هر چه بیشتر است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه درخت موجودی زنده بوده که باید حفظ شود، گفت: هر درخت دست کم دو متر مکعب آب استحصال می‌کند که این تا ارقام بالاتر افزایش می‌یابد.

* جنگل‌های استان بیش از دو برابر سد شیرین دره آب جذب می‌کنند

یاوری با اشاره به اینکه وجود جنگل‌ها ظرفیت بالایی برای آبخیزداری است، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده جنگل‌های این استان قادر به جذب آب بیش از دو برابر ذخیره سد بزرگ شیرین دره این استان هستند.

وی با اشاره به وجود 434 هزار هکتار جنگل، 183 هزار هکتار بیابان،‌ افزود: این‌ها همه ظرفیت‌های استان بوده که به عنوان استانی چهار فصل از آن بهره برداری بهتری شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به تنوع بارندگی در خراسان شمالی گفت: ما از 100 میلی‌متر در بیان‌های جاجرم تا 500 میلی‌متر در کنار جنگل‌ها را داشته که این‌ها همه ارزش است.

* 26 میلیارد تومان ارزش افزوده مراتع خراسان شمالی

یاوری همچنین میزان ارزش افزوده مراتع این استان را افزون بر 26 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود: این ظرفیت سبب شده تا قشر زحمتکش دامپروران بخش قابل توجهی از گوشت مورد نیاز سایر استان‌ها را تأمین کنند که این یک مزیت اقتصادی برای رشد اقتصادی خراسان شمالی به شمار می‌رود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی از منابع طبیعی به عنوان بستر حیات یاد کرد و گفت: در صورت عدم توجه به این ذخایر و نعمت‌های خدادادی بی تردید به سمت نابودی پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به افزایش فرسایش خاک،‌اجرای طرح‌های آبخیزداری و استفاده از ظرفیت منابع طبیعی و درختکاری را برای کنترل و کاهش فرسایش بسیار مهم خواند.

یاوری خاطرنشان کرد: توسعه جنگل کاری می‌تواند به جریان اکسیژن و تثبیت گرد و خاک کمک کند تا زندگی انسان را آلوده نکند.

به گفته وی، امروز بهترین جایگاه برای جوامع صنعتی پناه بردن به دامن طبیعت بوده که نقش آن هر روز در زندگی ماشینی امروز پر رنگ‌تر می‌شود.

انتهای پیام/63002/ش30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول