اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش درچنین روزی

اتهام به سپاه به نقل از نامه‌های رسیده!

خبرگزاری فارس: بنی صدر به نقل از افرادی که به وی نامه نوشته اند سپاه ، کمیته ها و جهاد سازندگی را به دخالت در انتخابات متهم کرد و هشدار داد: مردم باید دقت کنند تا نمایندگانی به مجلس راه یابند که هماهنگ با رای آنها به رئیس جمهور باشد ، مطمئن هستم با نظارت مردم نمی توانند تقلب چشمگیری در انتخابات انجام دهند !

اتهام به سپاه به نقل از نامه‌های رسیده!

رخدادهای 23 اسفند 1358

چکیده

  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور با انتشار پیامی در آستانه انتخابات مجلس شورای ملی هشدار داد در صورتی که مجلس آنگونه که باید نباشد مستقیما به مردم مراجعه خواهد کرد .
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : دوستانی که فکر می کنند با مقابله با شورای انقلاب و یا مسئولین مملکتی برای خودشان کسب وجهه می کنند و یا قدرت خودشان را نشان می دهند باید صراحتا بگویم که ذره ای شم شناخت اجتماعی را ندارند و تاریخ را نخوانده اند .
  • مهاجمین مسلح به منطقه باتلاق ، بمدت 7 ساعت قلعه سفید و چند پاسگاه مرزی دیگر آتش گشودند که به آتش آنان پاسخ داده شد .
  • آیت الله مهدوی کنی با اخطار به کسانی که قصد اخلال در انتخابات مجلس شورای ملی را دارند گفت : ما جلوی هر گونه  توطئه ای را در جریان برگزاری انتخابات خواهیم گرفت و مصرانه با اشخاصی که قصد اخلال و بهم زدن انتخابات را داشته باشند مبارزه خواهیم کرد .
  • برژینسکی مشاور ویژه کارتر برای نخستین بار از این احتمال سخن گفت که آمریکا در صورتی که استفاده از وسایل مسالمت آمیز در ایران با شکست مواجه شود به حربه نظامی توسل خواهد جست.
بنی صدر : مجلس باید آنگونه باشد که من میگویم !

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور با انتشار پیامی در آستانه انتخابات مجلس شورای ملی هشدار داد در صورتی که مجلس آنگونه که باید نباشد مستقیما به مردم مراجعه خواهد کرد . رئیس جمهور در این پیام در مورد انتخابات و مجلس هشدار داد و اعلام کرد که مجلس باید توانایی از سر راه برداشتن مراکز متعدد قدرت و تصمیم گیری را داشته باشد .

آیت الله مهدوی کنی: ما جلوی هر گونه  توطئه ای را در جریان برگزاری انتخابات خواهیم گرفت و مصرانه با اشخاصی که قصد اخلال و بهم زدن انتخابات را داشته باشند مبارزه خواهیم کرد .

تصمیمات در شورای انقلاب با قاطعیت اتخاذ نمی شود

در بخشی از این پیام آمده است : در حال حاضر اداره امور کشور تحت نظر امام با شورای انقلاب است و این شورا دچار یک ضعف هایی است که باید این ضعف ها را جبران کند تا بتواند در این مرحله انتقالی نقش قاطعی را در اداره کشور داشته باشد ، در حال حاضر تصمیمات آن طور که باید با قاطعیت اتخاذ نمی شود و وقتی هم که تصمیمی اتخاذ می شود با قاطعیت اجرا نمی شود . بنی صدر ادامه داد : اگر مجلس آینده نتواند مراکز متعدد تصمیم گیری را از میان بردارد من به عنوان رئیس جمهور شخصا به مردم مراجعه خواهم کرد .

اتهام به سپاه به نقل از نامه های رسیده !

بنی صدر در ادامه به نقل از افرادی که به وی نامه نوشته اند سپاه ، کمیته ها و جهاد سازندگی را به دخالت در انتخابات متهم کرد . وی با هشدار به مردم اظهار داشت : مردم باید دقت کنند تا نمایندگانی به مجلس راه یابند که هماهنگ با رای آنها به رئیس جمهور باشد ، مطمئن هستم با نظارت مردم نمی توانند تقلب چشمگیری در انتخابات انجام دهند ! (1)

تا این کارها را متوقف نکنیم موفق نیستیم

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : ما تا وقتی وضع داخلی خودمان را منظم نکنیم ، تا بعضی از این بازی های سیاسی را که گروهی علیه گروهی دیگر می کنند متوقف نکنیم امکان موفقیتی در سطح جهانی نداریم .

کسانی که با مقابله با نهادهای انقلاب کسب وجهه می کنند شم اجتماعی ندارند

وی ادامه داد : دوستانی که فکر می کنند با مقابله با شورای انقلاب و یا مسئولین مملکتی برای خودشان کسب وجهه می کنند و یا قدرت خودشان را نشان می دهند باید صراحتا بگویم که ذره ای شم شناخت اجتماعی را ندارند و تاریخ را نخوانده اند . (2)

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه و عضو شورای انقلاب در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : ما تا وقتی وضع داخلی خودمان را منظم نکنیم ، تا بعضی از این بازی های سیاسی را که گروهی علیه گروهی دیگر می کنند متوقف نکنیم امکان موفقیتی در سطح جهانی نداریم .

7 ساعت زد و خورد در مناطق مرزی ایران و عراق

پریشب به مدت 7 ساعت مهاجمین مسلح به منطقه باتلاق ، قلعه سفید و چند پاسگاه مرزی دیگر آتش گشودند که به آتش آنان پاسخ داده شد .گزارش های رسیده حاکی است که مهاجمین برای نخستین بار خمپاره 81 میلیمتری بکار برده بودند و بر اثر اصابت گلوله های این خمپاره ها به قسمتی از ساختمان پاسگاه قلعه سفید خساراتی وارد آمده است و این میرساند که رژیم بعث عراق تدارک تهاجماتی را به مرزهای ایران دیده است . معاون ناحیه ژاندارمری کرمانشاه در این باره گفت : قرائن حاکی است که در این درگیری ها عوامل سردار جاف دخالت دارند و حکومت بعث عراق آنها را تقویت کرده است . (3)

اخطار آیت الله مهدوی کنی به اخلالگران

آیت الله مهدوی کنی با اخطار به کسانی که قصد اخلال در انتخابات مجلس شورای ملی را دارند گفت : ما جلوی هر گونه  توطئه ای را در جریان برگزاری انتخابات خواهیم گرفت و مصرانه با اشخاصی که قصد اخلال و بهم زدن انتخابات را داشته باشند مبارزه خواهیم کرد . (4)

تهدید برژینسکی به مداخله نظامی آمریکا در ایران

برژینسکی مشاور ویژه کارتر برای نخستین بار از این احتمال سخن گفت که آمریکا در صورتی که استفاده از وسایل مسالمت آمیز در ایران با شکست مواجه شود به حربه نظامی توسل خواهد جست.(5)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 23 اسفند 1358 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 23 اسفند 1358 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 23 اسفند 1358 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 23 اسفند 1358 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 23 اسفند 1358 ، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول