اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد

اجرای طرح کامل پزشک خانواده از اول اردیبهشت در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اجرای طرح کامل پزشک خانواده از اول اردیبهشت در مازندران اجرا می‌شود.

اجرای طرح کامل پزشک خانواده از اول اردیبهشت در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمدمهدی ناصحی ظهر امروز در همایش استانی سلامت که در سالن آمفی تئاتر هلال احمر استان برگزار شد با تاکید بر اینکه در سالی که مزین به شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است تلاش ما تضمین سلامت مردم جامعه است، اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی برون‌سازمانی توام با متولیان دانشگاه علوم پزشکی باید در راستای سلامت جامعه گام بردارند.

وی شعار امسال هفته سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی را" فشار خون را جدی بگیریم" عنوان کرد و ادامه داد: فشار خون بخش نگران‌کننده‌ای از بیماری‌های غیرواگیر است که 16 تا 18 درصد مردم کشور به این بیماری مبتلا هستند.

این مسئول به عوارض و بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا اشاره کرد و افزود: 50 درصد شایع‌ترین علامت فشار خون بی‌علامتی است که سبب سکته قلبی و مغزی و نیز بیماری‌های کلیوی و چشمی می‌شود.

ناصحی کاهش مصرف نمک در غذای روزانه را عامل موثری در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا دانست و خاطرنشان کرد: حداکثر مصرف روزانه نمک برای هر فرد باید یک قاشق چایخوری باشد.

وی با بیان اینکه فشار خون به عنوان "قاتل خاموش" در جهان مطرح شده است، اظهار داشت: کم‌تحرکی بدن، استفاده از مشروبات الکلی، استعمال دخانیات، استرس و نیز مصرف چربی و نمک عوامل مهمی در ابتلا به فشار خون هستند.

ناصحی افزود: از هر پنج نفر یک فرد مبتلا به فشار خون است.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بحث چاقی را در استان حادتر از استان‌های دیگر دانست و اضافه کرد: چاقی معضلی است که ابتلا به فشار خون در افراد را افزایش می‌دهد.

وی به مصرف میوه و سبزیجات در حد پنج واحد در روز تاکید کرد و یادآور شد: مردم مازندران این رژیم غدایی را نسبت به نرم کشوری رعایت نمی‌کنند.

ناصحی افزود: مصرف ماهی و تحرکات بدنی در مردم مازندران بسیار کم است که عامل مهمی برای افزایش چاقی شده است.

وی با بیان اینکه 40 درصد مردم کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند، ابراز داشت: هر ساله یک درصد به مبتلایان به فشار خون بالا در مازندران افزایش می‌یابد.

* اجرای کامل طرح نظام ارجاع از اول اردیبهشت در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اجرای کامل طرح نظام ارجاع در پزشک خانواده خبر داد و یادآور شد: مازندران و استان فارس به صورت پایلوت طرح درمانی پزشک خانواده را در کشور کلید زده و ما نیز استانی موفق بودیم.

وی اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را گامی مهم در کاهش هزینه‌های درمان عنوان کرد و بیان داشت: هر ساله مبلغ زیادی از هزینه‌های درمان به جیب شرکت‌های پزشکی و دارویی می‌رود.

ناصحی هزینه‌کرد سالانه مردم در بحث درمان را 25 هزار میلیارد تومان دانست و ادامه داد: همین میزان هزینه را دولت در بحث درمان مردم جامعه متقبل می شود که با اجرای طرح پزشک خانواده هزینه‌های دولتی برای پزشکان صرف خواهد شد.

وی افزود: سه ماه نخست امسال وزارتخانه حدود دو میلیارد تومان برای پزشکان خانواده مازندرانی تعیین کرد.

* علوم پزشکی مازندران به دانشگاه تیپ یک تبدیل شد

ناصحی در گزارش عملکرد سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این خبر که این دانشگاه با برتری در فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی توانسته به عنوان دانشگاه تیپ یک مطرح شود و این مسئله مایه افتخار است، اظهار داشت: با این تحول امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارتقاء می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه‌های مختلف در بین 120 دانشگاه کشور رتبه برتر و نیز در بین دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه تکریم ارباب رجوع جایگاه نخست را از آن خود کرد.

وی به ارتقای شاخص بهداشتی و سلامت در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال 91 حتی یک مورد مرگ و میر مادر باردار در مازندران نداشتیم و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز 30 تا 40 درصد کاهش داشت.

ناصحی حرکت پویای دانشگاه علوم پزشکی در مازندران را نشان از موفقیت‌های کسب شده در سال گذشته مطرح کرد و خاطرنشان کرد: بحث فعالیت تمام وقت و مقیم 120 پزشک در مازندران را داشتیم که در این بخش 9 میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحول در حوزه پژوهش را در این دانشگاه بارز دانست و ادامه داد: با اختلاف شش هزار امتیاز رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های تیپ دو داشتیم.

وی افزود: رقابت پژوهشی امسال با با توجه به تیپ یک شدن مشکل‌تر شد.

ناصحی در پایان سخنانش متذکر شد: با توجه به اینکه 450 هزار مازندرانی پزشک خانواده خود را تعیین نکردند شکل نهایی و ملی این طرح از ابتدای اردیبهشت در مازندران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/86006/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول