اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نشانه های شکست جهانی آمریکا

رسانه های غربی با اظهار نگرانی از اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی اروپا از آمریکا را نه از روی میل که از سر اجبار ارزیابی کردند . از سوی دیگر 9 کشور عضو بازار مشترک اروپا نیز به خواسته های آمریکا پاسخ منفی داده و اعلام کردند نمی توانند همگام با آمریکا روابط خود با ایران را محدود سازند .

نشانه های شکست جهانی آمریکا

رخدادهای 23 فروردین 1359

چکیده

  • دادستان کل انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای تاکید کرد در شرایط کنونی کشور تمامی احکامی که تا تاریخ 21 فروردین از دادستانی کل انقلاب و دادسرای انقلاب اسلامی مرکز صادر شده به غیر از موارد نصب دادستانها و بازپرسها و دادیارها و حکم کلی به سپاه پاسداران و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی لغو و باید تجدید شود .
  • تیمسار شادمهر رئیس ستاد ارتش در گفت و گویی اعلام کرد ارتش ایران از نظر تجهیزات مدرنترین تجهیزات در خاورمیانه را در اختیار دارد و از نظر استعداد و کیفیت تجهیزات در حد خودکفایی است .
  • تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای اظهار داشت : مادامیکه تعرض منظم هوایی و زمینی ارتش عراق بالفعل آغاز نشده است و از مرزهای مانگذشته است دلیلی براعلان جنگ نمی بینیم .
  • اخبار مربوط به قطع روابط ایران و آمریکا در 48 ساعت گذشته گسترده ترین بازتاب ها را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است ، در این راستا رسانه های غربی با اظهار نگرانی از اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی اروپا از آمریکا را نه از روی میل که از سر اجبار ارزیابی کردند .
  • صبح امروز گزارش رسید که نبرد شدید میان نیروهای ایران و عراق در 3 منطقه باویسی ، دارخور و تنگ هاوان آغاز شده که همچنان ادامه دارد .
  • عابدین عباسی فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران مرز خسروی به شهادت رسید .
  • روزنامه پراودا متعلق به شوروی امروز طی تحلیلی نوشت حمله آمریکا به ایران اعلان جنگ به کل جهان اسلام خواهد بود . شورای انقلاب شرکت ایران در بازی های المپیک مسکو را تحریم کرد .
اطلاعیه دادستان کل انقلاب برای ایجاد نظم عمومی و امنیت قضایی

دادستان کل انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای تاکید کرد برای اجرای دقیق فرمان امام خمینی و جلوگیری از بروز هرج و مرج و ایجاد نظم عمومی و امنیت قضایی و دلگرمی هرچه بیشتر نیروهای مسلح در پاسداری از دست آوردهای انقلاب در شرایط کنونی کشور تمامی احکامی که تا تاریخ 21 فروردین از دادستانی کل انقلاب و دادسرای انقلاب اسلامی مرکز صادر شده به غیر از موارد نصب دادستانها و بازپرسها و دادیارها و حکم کلی به سپاه پاسداران و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی لغو و باید تجدید شود .

روزنامه پراودا متعلق به شوروی امروز طی تحلیلی نوشت حمله آمریکا به ایران اعلان جنگ به کل جهان اسلام خواهد بود . در این تحلیل آمده است : اقدام های قهری و جابرانه کارتر علیه ایران در حکم مخالفت علنی با همه ملت های ساکن خاور نزدیک و میانه و یا همه جهان اسلام است ، اقدام نسنجیده آمریکا صلح همگانی را تهدید می کند و محافل اجتماعی جهان این اقدام را چنین ارزیابی می کنند .
کلیه سینماهای کشور در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت

آیت الله قدوسی در بخش دیگری از این اطلاعیه خاطر نشان کرده است : از این تاریخ تمامی احکام دستگیری و جلب اشخاص و توقیف اموال و مسدود نمودن حسابهای بانکی و مصادره ای که مستقیما از طرف شخص این جانب صادر نشده و یا به تائید این جانب نرسیده باشد بی اثر و اجرا کننده آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت . (1)

آیت الله قدوسی همچنین امروز دستور ضبط کلیه سینماهای کشور را صادر و تاکید کرد : در اجرای این دستور به بنیاد مستضعفان اجازه داده می شود که به تشخیص آن بنیاد با رعایت کامل موازین شرعیه نسبت به در اختیار گرفتن سینماهای کشور اقدام لازم به عمل آید .

رئیس ستاد ارتش : ارتش ایران مدرن ترین تجهیزات را در اختیار دارد

تیمسار شادمهر رئیس ستاد ارتش در گفت و گویی اعلام کرد ارتش ایران از نظر تجهیزات مدرنترین تجهیزات در خاورمیانه را در اختیار دارد و از نظر استعداد و کیفیت تجهیزات در حد خودکفایی است . (2)

تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی مصاحبه ای اظهار داشت : به اعتقاد من جنگ همیشه در دنیا آخرین راه حل بوده است و هنوز اختلافات فیما بین از نظر سیاسی و ایدئولوژیکی ، اقتصادی و دعاوی ارضی به چنان پایه ای نرسیده است که مستلزم آغاز یک جنگ منطقه ای باشد . وی افزود : مادامیکه تعرض منظم هوایی و زمینی ارتش عراق بالفعل آغاز نشده است و از مرزهای مانگذشته است دلیلی براعلان جنگ نمی بینیم . (3)

نشانه های شکست جهانی کارتر در مورد اعمال فشار به ایران

اخبار مربوط به قطع روابط ایران و آمریکا در 48 ساعت گذشته گسترده ترین بازتاب ها را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است . در این راستا رسانه های غربی با اظهار نگرانی از اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی اروپا از آمریکا را نه از روی میل که از سر اجبار ارزیابی کردند .

از سوی دیگر 9 کشور عضو بازار مشترک اروپا نیز به خواسته های آمریکا پاسخ منفی داده و اعلام کردند نمی توانند همگام با آمریکا روابط خود با ایران را محدود سازند . از سوی دیگر وزیران خارجه 9 کشور عضو جامعه اقتصادی اروپا طی نشستی در لیسبون از ایران خواستند که تاریخ دقیق آزادی گروگان ها را اعلام کند .

هلند نیز اعلام کرد از ژانویه گذشته فروش کالاهای نظامی به ایران را بنا به تقاضای کارتر متوقف کرده است و برای تحریم های بیشتر منتظر پاسخ ایران هستیم . هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان غربی نیز گفت ما به کارتر توصیه کرده ایم که از اقدام نظامی برای آزادسازی گروگان های آمریکایی خودداری کند . وزارت خارجه ترکیه نیز امروز اعلام کرد این کشور هیچ گونه حمایتی به هر صورت که باشد از اعمال مجازات های اقتصادی واشنگتن علیه ایران به عمل نخواهد آورد . (4)

ادامه جنگ در مرزهای ایران و عراق

صبح امروز گزارش رسید که نبرد شدید میان نیروهای ایران و عراق در 3 منطقه باویسی ، دارخور و تنگ هاوان آغاز شده که همچنان ادامه دارد . تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش و ابوشریف فرمانده عملیاتی سپاه عازم این منطقه ضدند و عملیات نبرد با نیروهای مهاجم بعثی عراق را زیر نظر گرفتند . (5)

امروز همچنین عابدین عباسی فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران مرز خسروی پس از مدتها تلاش شبانه روزی به شهادت رسید . عابدین عباسی امروز پس از فراغت از نبرد با مهاجمان عراقی به منظور تهیه آذوقه برای پاسداران مستقر در جبهه جنگ عازم منطقه باویسی شده بود که در بین راه اتومبیل وی بر اثر برخورد با مین های کارگذاشته شده توسط سربازان عراقی متلاشی و وی نیز به شهادت رسید . (6)

آیت الله قدوسی  امروز دستور ضبط کلیه سینماهای کشور را صادر و تاکید کرد : در اجرای این دستور به بنیاد مستضعفان اجازه داده می شود که به تشخیص آن بنیاد با رعایت کامل موازین شرعیه نسبت به در اختیار گرفتن سینماهای کشور اقدام لازم به عمل آید .
پراودا : حمله به ایران اعلان جنگ به کل جهان اسلام است

روزنامه پراودا متعلق به شوروی امروز طی تحلیلی نوشت حمله آمریکا به ایران اعلان جنگ به کل جهان اسلام خواهد بود . در این تحلیل آمده است : اقدام های قهری و جابرانه کارتر علیه ایران در حکم مخالفت علنی با همه ملت های ساکن خاور نزدیک و میانه و یا همه جهان اسلام است ، اقدام نسنجیده آمریکا صلح همگانی را تهدید می کند و محافل اجتماعی جهان این اقدام را چنین ارزیابی می کنند . (7)

ایران به بازی های المپیک نمی رود

شورای انقلاب شرکت ایران در بازی های المپیک مسکو را تحریم کرد . دکتر صادق طباطبایی مسئول سازمان های نخست وزیری اعلام کرد : این مسئله قابل پیش بینی بود که ممکن است مقامات و ارگان های مسئول با توجه به مسائل سیاسی و مصالح ایران شرکت در بازی های مسکو را تحریم کند و اینک که شورای انقلاب چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است ورزشکاران ما در میدان های المپیک مسکو حضور پیدا نخواهند کرد . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 24 فروردین 1359 ، صفحه 1

7- کیهان ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 12

8- کیهان ، 23 فروردین 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول