اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتقاد شدید محافل جهانی از تصمیم آمریکا

کارتر در تصمیمات چهار گانه خود علیه ایران ویزاهای صادره برای ایرانیها جز آنهایی که در حال حاضر در خاک آمریکا به سر می برند بی اعتبار اعلام کرد و دستور داد ویزاهای تازه ای برای ایرانیان صادر نشود .این تصمیم کارتر با انتقاد شدید محافل جهانی روبرو شده است ، آنها از این تصمیم کارتر که مغایر سیاست قبلی اعلامی وی مبنی بر رعایت حقوق بشر است انتقاد کردند .

انتقاد شدید محافل جهانی از تصمیم آمریکا

رخدادهای 20 فروردین 1359

چکیده

  • در پی اخراج هزاران ایرانی شیعه از عراق امام خمینی در پیامی از ملت مسلمان ایران خواستند « میهمانان عزیزی که به توطئه امریکا و دست جنایتکار رژیم منحرف بعث از خانه‎های خود آواره شده‎اند و به ایران با وضع اسفناک فجیعی فرستاده شدند، گرامی دارید.»
  • اندکی پس از سخنرانی کارتر درباره قطع کامل روابط ایران و آمریکا نیروهای پلیس، سفارت ایران در آمریکا را محاصره کرده و از رفت و آمد اتومبیل ها در قسمتی از خیابان ماساچوست جلوگیری کردند .
  • در حالیکه کاخ سفید احتمال توسل به نیروی نظامی را برای شکستن بن بست به وجود آمده رد نمی کند هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : حمله به ایران برای 50 گروگان آمریکایی عواقب وخیمی به بار خواهد آورد .
  • منطقه مرزی باویسی در مرز ایران و عراق طی چند روز گذشته محل درگیری های شدید نیروهای ایرانی و عراقی بود .
  • شورای انقلاب در پایان جلسه فوق العاده خود با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : انقلاب اسلامی ایران اکنون در حساس ترین لحظات تاریخی خود به هوشمندی و قاطعیت و وحدت ملی نیازمند است .
  • بنی صدر رئیس جمهور طی پیامی به مناسبت قطع روابط ایران و آمریکا تاکید کرد : هر کس به هر بهانه و هر عنوانی اختلال ایجاد بکند به انقلاب خود جفا کرده و درخور مجازات است . منابع آگاه در مناطق مرزی غرب کشور کزارش دادند که نیروهای مصری در داخل خاک عراق حضور داشته و خود را آماده حمله به ایران می کنند .
  • رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی گفت : تحریم مواد غذایی برای ملتی که خواه ناخواه این مصائب و مشکلات را دیده اند هیچ مسئله ای نیست ، اگر چیزی برای خوردن نداشته باشیم ممکن است برای ما مشکلاتی به وجود آید ولی تولید در داخل کشور میتواند ما را از آمریکا بی نیاز کند و به اندازه کافی مواد غذایی در کشور ذخیره شده است .
پیام امام به امت در پی اخراج شیعیان از عراق

در پی اخراج هزاران ایرانی شیعه از عراق امام خمینی در پیامی از ملت مسلمان ایران خواستند « میهمانان عزیزی که به توطئه امریکا و دست جنایتکار رژیم منحرف بعث از خانه‎های خود آواره شده‎اند و به ایران با وضع اسفناک فجیعی فرستاده شدند، گرامی دارید. اینان برادران مظلوم شما هستند که بدون هیچ مجوزی و فقط برای ارضای هواهای نفسانی و اطاعت کورکورانه از شیطان بزرگ از خانه‎های خود به دست دژخیمان رژیم بعث آواره شدند. اینان برادران مظلوم ما هستند.»(1)

محاصره سفارت ایران در آمریکا توسط پلیس

از بامداد دیروز و در پی قطع رابطه ایران و آمریکا صدها تن از افراد پلیس آمریکا در اطراف سفارت ایران مستقر شده اند . اندکی پس از سخنرانی کارتر درباره قطع کامل روابط ایران و آمریکا نیروهای پلیس سفارت ایران در آمریکا را محاصره کرده و از رفت و آمد اتومبیل ها در قسمتی از خیابان ماساچوستی جلوگیری کردند . از نیمه شب دو شنبه نیز از ورود ایرانیها به آمریکا جلوگیری می شود .

کارتر در تصمیمات چهار گانه خود علیه ایران ویزاهای صادره برای ایرانیها جز آنهایی که در حال حاضر در خاک آمریکا به سر می برند بی اعتبار اعلام کرد و دستور داد ویزاهای تازه ای برای ایرانیان صادر نشود .این تصمیم کارتر با انتقاد شدید محافل جهانی روبرو شده است ، آنها از این تصمیم کارتر که مغایر سیاست قبلی اعلامی وی مبنی بر رعایت حقوق بشر است انتقاد کردند . (2)

 

منابع آگاه در مناطق مرزی غرب کشور گزارش دادند که نیروهای مصری در داخل خاک عراق حضور داشته و خود را آماده حمله به ایران می کنند . مسئول سپاه پاسداران قصر شیرین نیز با تائید این خبر اظهار داشت : طبق اطلاعات رسیده عراق از نیروی کمکی مصر استفاده می کند و گروهی از این نیروها در مناطق مرزی خانقین  متمرکز شده اند .
تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا

به دنبال قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا دولت آمریکا رسما ایران را به حمله نظامی تهدید کرد . هادینگ کارتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد تدابیر نظامی آمریکا علیه ایران گفت : کارتر همچنان امیدوار است بحران ایران و آمریکا از طریق وسائل دیپلماتیک حل شود ولی ما آماده ایم چنانچه این امر برای کسب آزادی گروگانها لازم باشد دست به تدابیر نظامی بزنیم . (3)

از سوی دیگر در حالیکه کاخ سفید احتمال توسل به نیروی نظامی را برای شکستن بن بست به وجود آمده رد نمی کند هارولد براون وزیر دفاع آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : حمله به ایران برای 50 گروگان آمریکایی عواقب وخیمی به بار خواهد آورد . کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل نیز از جریان های اخیر در روابط ایران و آمریکا اظهار تاسف کرد . (4)

بحران روابط ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شد

منطقه مرزی باویسی در مرز ایران و عراق طی چند روز گذشته محل درگیری های شدید نیروهای ایرانی و عراقی بود . طبق آخرین گزارشات رسیده در حالیکه این منطقه به وسیله نیروهای عراقی مین گذاری شده است پاسداران انقلاب با پشتیبانی ارتش مهاجمان و نیروهای مسلح عراق را طی یک درگیری شدید از منطقه بیرون راندند . (5)

شورای انقلاب : هوشمندی ، قاطعیت و وحدت ملی ضرورت امروز ایران  

شورای انقلاب در پایان جلسه فوق العاده خود با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : اکنون ملت ایران در برابر یک آزمایش بزرگ قرار گرفته است ، آزمایش رویارویی حق و باطل ، رویارویی دولتی تجاوز طلب و آزمند با ملتی از بند رسته و ملتزم به ایدئولوژی انقلابی اسلام. در بخش دیگری  از این اطلاعیه آمده است : انقلاب اسلامی ایران اکنون در حساس ترین لحظات تاریخی خود به هوشمندی و قاطعیت و وحدت ملی نیازمند است ما به تعهد اساسی خود پایداریم و از عموم ملت عزیز انتظار همکاری و آمادگی داریم . (6)

دعوت بنی صدر برای راهپیمایی وحدت

بنی صدر رئیس جمهور طی پیامی به مناسبت قطع روابط ایران و آمریکا تاکید کرد : وقتی مردمی بدانند که باید روی پای خودشان بایستند این فرصت مغتنم و خوبی است ، بنابراین نگران تهدید دشمن نباید شد این تهدید هیچ تاثیری در زندکی عملی ما نخواهد کرد جز اینکه با کار و کوشش می توانیم این فرصت را مغتنم بشماریم برای استقلال کامل اقتصادی و برای به دست آوردن پیروزی های بیشتر .

بنی صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید امام بر لزوم رعایت وحدت میان مسئولان گفت : هر کس به هر بهانه و هر عنوانی اختلال ایجاد بکند به انقلاب خود جفا کرده و درخور مجازات است . وی از مردم خواست روز جمعه به خیابان ها آمده و در راهپیمایی وحدت و مبارزه با سلطه آمریکا شرکت کنند . (7)

از بامداد دیروز و در پی قطع رابطه ایران و آمریکا صدها تن از افراد پلیس آمریکا در اطراف سفارت ایران مستقر شده اند . اندکی پس از سخنرانی کارتر درباره قطع کامل روابط ایران و آمریکا نیروهای پلیس سفارت ایران در آمریکا را محاصره کرده و از رفت و آمد اتومبیل ها در قسمتی از خیابان ماساچوستی جلوگیری کردند . از نیمه شب دو شنبه نیز از ورود ایرانیها به آمریکا جلوگیری می شود .

قوای مصر برای حمله به ایران به عراق رفت

منابع آگاه در مناطق مرزی غرب کشور گزارش دادند که نیروهای مصری در داخل خاک عراق حضور داشته و خود را آماده حمله به ایران می کنند . مسئول سپاه پاسداران قصر شیرین نیز با تائید این خبر اظهار داشت : طبق اطلاعات رسیده عراق از نیروی کمکی مصر استفاده می کند و گروهی از این نیروها در مناطق مرزی خانقین  متمرکز شده اند . (8)

مواد غذایی به اندازه کافی ذخیره شده

رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی گفت : تهدید کارتر مسئله فوق العاده ای نیست ، علیرغم تصور عده ای که این مسئله را خیلی مهم میدانند کارتر اگر می توانست تمام این کارهایی را که می گوید انجام می دهم انجام داده بود .

وی ادامه داد : تحریم مواد غذایی برای ملتی که خواه ناخواه این مصائب و مشکلات را دیده اند هیچ مسئله ای نیست ، اگر چیزی برای خوردن نداشته باشیم ممکن است برای ما مشکلاتی به وجود آید ولی تولید در داخل کشور میتواند ما را از آمریکا بی نیاز کند و به اندازه کافی مواد غذایی در کشور ذخیره شده است . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 235

2- اطلاعات ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 12

8- کیهان ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 12

9- کیهان ، 20 فروردین 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول