اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تشکر آمریکا از دیپلمات جاعل

خبرگزاری فارس: تیلور سفیر کانادا در تهران که بعد از فراری دادن دیپلمات های آمریکایی از ایران، کشور را ترک کرده است گفت : بعد از آزادی کامل همه گروگانها به ایران باز خواهم گشت ! وی گفت : دولت آمریکا از این که ما برای دیپلمات های این کشور ویزا جعل کرده و آنها را فراری داده ایم تشکر کرده است .

تشکر آمریکا از دیپلمات جاعل

رخدادهای 28 اسفند 1358

چکیده

  • رهبر انقلاب امروز در آستانه سال نو با انتشار پیام مهمی فرمان عفو عمومی صادر و تاکید کردند از این تاریخ به بعد هیچ کس حق تعرض به نظامیان و قوای انتظامی و ساواکی هایی که شامل این فرمان می شوند ندارند .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از کارمندان وزارت خارجه را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرد .
  • ویکتوریا بصیری کارمند وزارت امور خارجه و مشاور فرهنگی و اقتصادی وزارت خارجه بعد از انقلاب اسلامی بوده و آخرین شغل وی معاون اداره گذرنامه بوده است .
  • دکتر کمالی معروف به کمانگر شکنجه گر معروف ساواک دستگیر شد .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور که با حکم امام فرماندهی کل قوا را نیز برعهده دارد در پیامی خطاب به عموم پرسنل ارتش اعلام کرد هرگونه اقدامی که نظم و انضباط را در ارتش به هم بریزد توطئه است .
  • بنی صدر طی نامه ای خطاب به هیئت مدیره موقت دانشگاه تهران خواست که با اطمینان خاطر و با استفاده از کلیه اختیاراتی که مقررات موجود دانشگاهی به آنها داده است به کار خود ادامه دهند .
  • شیخ علی تهرانی در یک گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری پارس انتخابات مشهد را مخدوش دانست .
  • کاندیداهای سازمان چریک های فدایی خلق ایران شاخه آذربایجان نیز پس از شکست سخت در تبریز انتخابات این شهر را مخدوش و آن را باطل اعلام کردند !
  • موسی خیابانی و احمد حنیف نژاد اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که از تبریز نامزد انتخابات مجلس شورای ملی شده بودند پس از شکست نسبت به سلامت انتخابات تشکیک کردند.
  • تیلور سفیر کانادا در تهران که بعد از فراری دادن دیپلمات های آمریکایی از ایران کشور را ترک کرده است گفت : بعد از آزادی کامل همه گروگانها به ایران باز خواهم گشت !
  • بر اثر انفجار بمبی که زیر پل «یزد نو» در دشت آزادگان کار گذاشته شده بود این پل تخریب شد .
  • امام خمینی استعفای داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت ویژه کردستان را نپذیرفتند .
دستگیری یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی برای آمریکا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از کارمندان وزارت خارجه را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرد . ویکتوریا بصیری کارمند وزارت امور خارجه و مشاور فرهنگی و اقتصادی وزارت خارجه بعد از انقلاب اسلامی بوده و آخرین شغل وی معاون اداره گذرنامه بوده است . متهم در بازجویی های اولیه اعتراف کرده است که اطلاعات بدست آمده از وزارت امورخارجه را در اختیار افسر اطلاعاتی سفارت آمریکا بنام ویلیام بیل دائونی قرار می داده است . (1)

فرمان عفو عمومی از سوی امام خمینی

رهبر انقلاب امروز در آستانه سال نو با انتشار پیام مهمی خطاب به رئیس جمهور و دادستان کل کشور فرمان عفو عمومی صادر و تاکید کردند از این تاریخ به بعد هیچ کس حق تعرض به نظامیان و قوای انتظامی و ساواکی هایی که شامل این فرمان میشوند ندارند.

رهبر انقلاب امروز در آستانه سال نو با انتشار پیام مهمی خطاب به رئیس جمهور و دادستان کل کشور فرمان عفو عمومی صادر و تاکید کردند از این تاریخ به بعد هیچ کس حق تعرض به نظامیان و قوای انتظامی و ساواکی هایی که شامل این فرمان میشوند ندارند .

عفو امام شامل چه کسانی می شود ؟

در ادامه این پیام مهم آمده است : من برای احساس خطر و جلوگیری از این نقشه شوم و حفاظت کشور عزیز و اسلام بزرگ، کلیه قشرهایی که دستشان به خون بیگناهی آغشته نشده و امر به قتل نفوس نکرده و شکنجه‎گر نبوده و امر به شکنجه منتهی به قتل نکرده و از بیت‎المال و اموال مردم سوءاستفاده ننموده، در آستانه سال جدید عفو عمومی نمودم، چه نظامی و چه سایر قوای انتظامی و چه ساواکی و چه روحانی‎نمای وابسته و پیوسته به رژیم سابق. از این تاریخ به بعد احدی حق تعرض به کسی را ندارد، نه مقامات مسئول و نه گروه غیرمسئول. (2)

دکتر کمالی شگنجه گر معروف ساواک دستگیر شد

دکتر کمالی معروف به کمانگر شکنجه گر معروف ساواک دستگیر شد . کمانگر از سال 1345 تا آخرین روزهای انقلاب در کمیته مشترک ضد خرابکاری زندان اوین و در حکومت نظامی در پادگان باغشاه انقلابیون را شکنجه می کرد .(3)

قطع مذاکرات ایران و شوروی بر سر قیمت گاز صادراتی

علی اکبر معین فر وزیر نفت از قطع صادرات گاز ایران به شوروی خبر داد . معین فر گفت : رقم پیشنهادی ما برای یک هزار متر مکعب گاز صادراتی 5/164 دلار است و ما این رقم را بر اساس نرخ بین المللی و معاملاتی که هم اکنون بین آمریکا ، کانادا و مکزیک و سایر نقاط دنیا انجام می شود تعیین کردیم اما متاسفانه نمایندگان شوروی حاضر نبودند از 6/112 دلار بالاتر بروند و به این ترتیب مذاکرات شکست خورد .  (4)

دستورات رئیس جمهور در باره ارتش و دانشگاهها

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور که با حکم امام فرماندهی کل قوا را نیز برعهده دارد در پیامی خطاب به عموم پرسنل ارتش اعلام کرد هرگونه اقدامی که نظم و انضباط را در ارتش به هم بریزد توطئه است .

آیت الله پسندیده در نامه ای خطاب به بنی صدر حزب جمهوری اسلامی را به تقلب در انتخابات شهر خمین متهم کرده و از رئیس جمهور خواست نسبت به این مسئله رسیدگی کند . بنی صدر نیز در پاسخ به این نامه تاکید کرد : نمی توانم نسبت به سلامت انتخابات بلاقید باشم و با قاطعیت نسبت به این مسئله برخورد خواهم کرد .

وی تاکید کرد : افراد ارتش باید بدانند که فرمانده آنها نمی تواند نسبت به خطاها و خودکامگی لاقید باشد بنا بر این اگر خودسری و دست زدن به کارهای خارج از وظایف نظامی از جانب یک یا چند تن باشد با آنها با کمال سختی رفتار خواهد شد و در تمام مواردی که نظم و انضباط نظامی بر هم نخورد از عموم مردم دعوت و در حضور مردم و در محل خدمت خاطی مجازات خواهد شد . (5) بنی صدر همچنین طی نامه ای خطاب به هیئت مدیره موقت دانشگاه تهران خواست که با اطمینان خاطر و با استفاده از کلیه اختیاراتی که مقررات موجود دانشگاهی به آنها داده است به کار خود ادامه دهند . (6)

اعتراض آیت الله پسندیده به انتخابات خمین

آیت الله پسندیده در نامه ای خطاب به بنی صدر حزب جمهوری اسلامی را به تقلب در انتخابات شهر خمین متهم کرده و از رئیس جمهور خواست نسبت به این مسئله رسیدگی کند . بنی صدر نیز در پاسخ به این نامه تاکید کرد : نمی توانم نسبت به سلامت انتخابات بلاقید باشم و با قاطعیت نسبت به این مسئله برخورد خواهم کرد . (7)

شیخ علی تهرانی نیز در یک گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری پارس انتخابات مشهد را مخدوش دانست . تهرانی کفت : کسانی، در مشهد انتخاب شده اند که در زمان رژیم شاه با مبارزه مخالف بودند و همچنین با رئیس جمهور نیز مخالف هستند . وی خواستار تجدید انتخابات مشهد شد . (8)

نامزدهای شکست خورده انتخابات را ابطال کردند !

کاندیداهای سازمان چریک های فدایی خلق ایران شاخه آذربایجان نیز پس از شکست سخت در تبریز انتخابات این شهر را مخدوش و آن را باطل اعلام کردند ! (9) موسی خیابانی و احمد حنیف نژاد اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که از تبریز نامزد انتخابات مجلس شورای ملی شده بودندپس از شکست نسبت به سلامت انتخابات تشکیک کردند. خیابانی و حنیف نژاد در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند : این انتخابات از نظر ما مشروعیت ندارد . (10)

موسی خیابانی و احمد حنیف نژاد اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که از تبریز نامزد انتخابات مجلس شورای ملی شده بودندپس از شکست نسبت به سلامت انتخابات تشکیک کردند.

تشکر آمریکا از دیپلمات جاعل

تیلور سفیر کانادا در تهران که بعد از فراری دادن دیپلمات های آمریکایی از ایران کشور را ترک کرده است گفت : بعد از آزادی کامل همه گروگانها به ایران باز خواهم گشت !  وی گفت : 35 کارمند ایران سفارت کانادا در تهران از حضور دیپلمات های آمریکایی در محل سفارت ما اطلاع داشتند ولی به دولت ایران اطلاع نداده بودند و بعد از فرار این دیپلمات ها ایران هیچ اقدامی علیه این 35 نفر انجام نداده است . تیلور همچنین اظهار داشت : دولت آمریکا از این که ما برای دیپلمات های این کشور ویزا جعل کرده و آنها را فراری داده ایم تشکر کرده است . (11)

انفجار یک پل در دشت آزادگان

بر اثر انفجار بمبی که زیر پل «یزد نو» در دشت آزادگان کار گذاشته شده بود این پل تخریب شد . بعد از انفجار میان عوامل بمب گذاری و نیروهای سپاه درگیری شد ولی عاملان این بمب گذاری موفق به فرار شدند . (12)

امام استعفای داریوش فروهر را نپذیرفتند

خبرگزاری پارس از قم گزارش داد که امام خمینی استعفای داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت ویژه کردستان را نپذیرفتند . در بخشی از اطلاعیه دفتر امام خمینی آمده است : استعفای داریوش فروهر مورد قبول حضرت امام رهبر انقلاب قرار نگرفت و امام فرمودند ایشان چون گذشته مورد تائید اینجانب میباشند و بکار خود ادامه دهند . (13)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 5

2- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 193

3- جمهوری اسلامی ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 13

4- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 11

7- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 11

10-  اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 11

13- اطلاعات ، 28 اسفند 1358 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول