اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان:

30 هزار مسکن روستایی در کرمان مقاوم‌سازی می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: در صورت تامین بودجه طی سال جاری 30 هزار مسکن روستایی در کرمان بهسازی و مقاوم‌سازی می‌شود.

30 هزار مسکن روستایی در کرمان مقاوم‌سازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عبدالحسین حجتی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنیاد مسکن همزمان با افتتاح حساب 100 به فرمان امام راحل در سال 58 به عنوان نخستین نهاد سازندگی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: بنیاد مسکن در بخش‌های مختلف به ویژه ‌مسکن روستایی و شهری فعالیت چشمگیری در 34 سال گذشته داشته است.

حجتی ابراز داشت: حوزه فعالیت‌های بنیاد مسکن در سه بخش است عمران روستاها که مربوط به تهیه و اجرایی طرح‌های هادی روستایی، تملک، تفکیک و واگذاری زمین در روستاها، صدور سند ابنیه روستایی و ‌ساخت مسکن شهری است.

وی با اشاره به اینکه مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر و مسکن مهر روستایی از سال 87 به طور مستقیم ‌به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است، گفت: مدیریت و نظارت بر تسهیلات این مسکن‌ها بر عهده بنیاد مسکن است.

حجتی بیان داشت: ما در زمینه مسکن روستایی فعالیت گسترده‌ای از جمله بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و بازسازی واحدهای شهری و روستایی‌ آسیب دیده از حوادث داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان عنوان کرد: در حوزه عمران روستایی ‌بیش از 2 هزار‌ روستا طرح هادی اجرا و صدور سند 118 هزار واحد ساختمانی با همکاری سازمان ثبت املاک تاکنون صادر شده‌ و بیش از 47 هزار قطعه زمین در سطح روستاهای استان کرمان به متقاضیان واگذار شده است.

وی تصریح کرد: 5 هزار و 236 واحد مسکن شهری از ابتدای تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا به امروز در شهرهای مختلف استان کرمان به پایان رسیده و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار گرفته است.

حجتی افزود: 13 هزار و 200 واحد مسکن مهر صرفا در شهرهای زیر 25 ‌هزار نفر در حال ساخت است که از این تعداد 6 هزار و‌ 500 واحد آن به پایان رسیده‌ و مابقی در مراحل مختلف اجرایی هستند.

وی گفت: عمده‌ترین فعالیت بنیاد مسکن در زمینه مسکن روستایی است و تقریبا 140 هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی از سال 84 به بعد توسط بنیاد مسکن استان کرمان مدیریت شده‌ که 55 هزار واحد آن مربوط به ساماندهی مسکن کپرنشینان جنوب استان‌‌ و 85 هزار واحد دیگر مربوط به سایر نقاط استان کرمان است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: از مجموع 140 واحد حدود 110 واحد آن به اتمام رسیده و مابقی در مراحل مختلف اجرایی هستند.

حجتی افزود: همچنین در طرح‌های هادی روستایی با در اختیار داشتن بودجه، ‌سال جاری بنا داریم، 160 روستا تهیه طرح هادی، 10 روستا بازنگری و 160 روستا اجرای طرح‌های هادی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته نیز اعتبارات خوبی برای طرح‌های هادی در 137 روستا تهیه، 20 روستا بازنگری و 152 روستا اجرای طرح هادی را داشتیم.

حجتی گفت: ‌در سال 92 نیز در صورت تامین بودجه، 30 هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی بهسازی و مقاوم‌سازی می‌شود.

وی عنوان کرد: از ابتدای تاسیس بنیاد مسکن بازسازی‌های مختلفی را انجام داده‌ایم و در زلزله شهرستان بم 70 هزار واحد مسکن شهری و روستایی در این شهرستان ساخته شد.

حجتی ابراز داشت: البته این واحدها با نظارت ستاد کل بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان بم بود که بیش از 20 استان با این ستاد همکاری داشته‌اند و‌ کرمان بیش از 10 هزار واحد را زیر نظر ستاد کل بازسازی بر عهده داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه 26 هزار واحد شهری و روستایی در زلزله زرند، راور و کرمان بازسازی شد، اظهار داشت: 5 هزار و 400 واحد مسکونی بر اثر سیل و زلزله در بردسیر، رابر، بافت، فهرج و ریگان آسیب دیدند که زیرسازی‌های آنها به پایان رسیده است.

حجتی تصریح کرد: برای نظارت بر ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، یک هزار و 600 نفر در استان دارای پروانه اشتغال هستند، که 500 نفر آنها به صورت فعال نظارت معین را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه تمایل مردم کرمان به زندگی در روستاها به ویژه روستاهای نزدیک به شهر کرمان افزایش یافته است، عنوان کرد: این افراد متقاضی زندگی دائم و یا موقت در روستا‌ به طور عمده افراد ساکن در آپارتمان‌ها در شهر کرمان هستند که زندگی آپارتمان‌نشینی در روح و روان آنها تاثیرگذار بوده است. 

حجتی بیان داشت: به دلیل طرح‌های هادی، پرداخت تسهیلات به روستایی‌ها در ساخت واحد مسکونی و همچنین وجود امکانات مختلف شامل آب، برق، گاز و تلفن این علاقه‌مندی را بیشتر کرده است.

وی ‌با اشاره به اینکه روستاهای دارای بافت با ارزش در برخی نقاط استان وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های ویژه برای تبدیل آنها به یک منطقه گردشگری و سنتی انجام می‌شود که این کار را به تازگی در روستای بهرامجرد آغاز کرده‌ایم.

حجتی در رابطه با علاقه مردم به احداث واحدهای مسکونی شهری با سقف شیروانی و اسکلت فلزی تصریح کرد: ساخت اسکلت بتنی ارزان‌تر از اسکلت فلزی است، اما تقاضای خود مردم استفاده از سقف شیروانی است و ما موافق با استفاده از سقف شیروانی موافق نیستیم، اما مردم به دلیل سبک بودن این‌گونه سقف‌ها احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان‌ تصریح کرد: برای هر منطقه و متناسب با شرایط جغرافیایی و اجتماعی آن الگوی معماری ویژه‌ای با کمک مشاوران بنیاد مسکن طراحی شده است.

حجتی با اشاره به اینکه استقبال از مسکن در جنوب استان بیشتر به سمت واحدهای مسکونی ویلایی است، اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت مازاد مسکن در هیچ یک از شهرهای استان نداریم، بلکه استقبال از مسکن در شهرهای کرمان، سیرجان و جیرفت‌ بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه سقف پرداخت تسهیلات روستایی 12.5 میلیون تومان است، گفت: سیستم بانکی استان کرمان در زمینه پرداخت تسهیلات همکاری بسیاری خوبی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان داشته است.

انتهای پیام/‌80018/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول