اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد

لزوم تغییر شیوه‌های آبیاری کشاورزی

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین بر ضرورت تغییر در شیوه‌های آبیاری تأکید کرد.

لزوم تغییر شیوه‌های آبیاری کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدابراهیم حسن‌نژاد ظهر امروز در نخستین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه‌ خشک در مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان با اشاره به تغییرات گستره در اقلیم و نوع تعامل انسان با عناصر حیاتی روی زمین به ویژه آب و خاک اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی برای دلگرمی و تشویق متخصصان به ارائه نظرات جدید ضروری است.

وی افزود: علاوه بر این جلب توجه افراد جامعه به منظور تغییر رفتار خود در قبال طبیعت نیز دیگر دستاورد اینگونه کنفرانس‌ها خواهد بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: تخریب‌هایی که در طبیعت اتفاق افتاد، محدودیت‌هایی را برای نوع استفاده از آب به وجود آورده است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه به لحاظ کمی کردستان در زمره استان‌های خشک و نیمه خشک قرار دارد، تصریح کرد: از نظر کمی با مشکلاتی دست به گریبان هستیم که اگر توجه لازم نشود در زمینه محصولات کشاورزی دچار تهدید خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه مجموع این عوامل موجب می‌شود تا به کشاورزی اهمیت ویژه‌‌ای دهیم، اظهار کرد: تغییر گسترده در روش‌های بهره‌برداری از منابع و حفاظت و مدیریت آنها ضروری است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه استفاده از شیوه‌های جدید آبیاری از ملزومات بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه طی یکی دو دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده که کافی نیست.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه استفاده از روش آبیاری بارانی منسوخ شده است، ادامه داد: آبیاری قطره‌ای یکی از روش‌های نوین است که استفاده از آن در کشاورزی کردستان به شدت احساس می‌شود.

وی استفاده از پوشش خاک در آبیاری زمین‌ها، کشت در محیط‌های کنترل شده و سربسته مانند گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از آب را نیز یکی دیگر از ملزومات بخش کشاورزی در طراحی‌های نوین دانست.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان برخورداری مناسب از اطلاعات هواشناسی به شکلی که قابل استفاده برای کشاورزان باشد را از برنامه‌های مهم برای تحقق مصرف بهینه آب عنوان کرد.

حسن‌نژاد صرفه‌جویی در آب به منظور مبارزه با آفات در زمان کاشت محصولات را از اقدام مهم دیگر قلمداد کرد و افزود: توجه به استفاده از گونه‌های کم‌مصرف و مقاوم در برابر خشکی نیز دیگر راهکار خواهد بود.

وی موضوعات آبخیزداری با توجه به شرایط اکوسیستمی منطقه‌ای را مسئله مهمی در حوزه کشاورزی دانست و گفت: به علت حضور استان کردستان در بالاترین نقاط حوزه‌های آبریزی مسئولیت جهاد کشاورزی کردستان بسیار بیشتر است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با انتقاد از برخی تصورات در خصوص اینکه استان‌های قرار گرفته در حوزه‌‌های بالای آبریزی باید خود از این منابع کمتر استفاده کنند، خاطر‌نشان کرد: در مدیریت آب باید فکری برای بالادست‌ها صورت گیرد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه موضوع مهم در آبخیزداری استفاده از منابع خرد است، اضافه کرد: با توجه به وجود 9 هزار چشمه در استان کردستان باید اقدامات آبخیزداری متناسب با این تعداد منابع خرد انجام شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با برگزاری چنین همایش‌هایی بستر لازم برای رشد و ارتقای کشاورزی کردستان با اتکا به ایده‌ها و دانش نوین فراهم شود.

انتهای پیام/79012/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول