اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ترکیه اسب تروای نیروهای آمریکایی

روزنامه حریت استانبول به دولت ترکیه هشدار داد که نباید این کشور را به اسب تراوای مهاجمان آمریکایی علیه کشورهای اسلامی منطقه تبدیل کند. تلاش نافرجام آمریکا در ایران به دنبال امضای یک موافقتنامه همکاری های دفاعی ترکیه با آمریکا اتفاق افتاده است .

ترکیه اسب تروای نیروهای آمریکایی

رخدادهای 9 اردیبهشت 1359

چکیده

  • نماینده دادستان انقلاب اسلامی ایران مستقر در شرکت ایران ناسیونال به مردم هشدار داد که تا اطلاع ثانوی از خریدن اتومبیل خودداری نمایند چون به زودی با به اجرا گذاشتن یک طرح ضربتی قیمت سرسام آور بازار سیاه پیکان شکسته خواهد شد .
  • دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب: دانشجویانی که از این به بعد وارد دانشگاه می شوند باید قبلا یک دوره کار عملی در اجتماع طی کرده باشند .
  • مهندس مصطفی میر سلیم سرپرست شهربانی کل کشور در زمینه انفجارهای دیروز تهران گفت : برداشت ما این است که عوامل بمب گذاری های تهران وابسته به دولت عراق بودند .
  • ملا محمد ربیعی پیشوای جامعه اهل سنت کرمانشاه طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور تاکید کرد : اکثر گروه های سیاسی [مسلح] سنندجی نیستند .
  • فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه گفت مهاجمان مسلح عراقی که بامداد دیروز پاسگاه و منطقه مرزی تنگ آب را مورد حمله قرار داده بودند با مقاومت ماموران ژاندارمری عقب نشینی کردند .
  • به دنبال استعفای سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا که در اعتراض به عملیات طبس صورت گرفت امروز چند مقام بلند پایه دولت آمریکا نیز اعلام کردند که برای اعتراض به اقدام نامناسب کارتر استعفا خواهند داد .
  • روزنامه حریت استانبول امروز به دولت ترکیه هشدار داد که نباید این کشور را به اسب تروای مهاجمان آمریکایی علیه کشورهای اسلامی منطقه تبدیل کند .
  • جرج بال معاون وزیر پیشین خارجه آمریکا گفت وی با افزایش تدریجی فشارهای نظامی و اقتصادی کارتر علیه ایران مخالف است .
  • آیت الله بهشتی رئیس دیوانعالی کشور: ما همواره با برخورد مسلحانه در کردستان مخالف بوده ایم و این جنگ افروزان خود پرست و یا بیگانه پرست در آن منطقه هستند که مردم مسلمان و شریف کرد را تحت فشار و ستم قرار داده اند.
  • دکتر ابراهیم یزدی سرپرست جدید موسسه کیهان اظهار داشت : زیر بار تحمیلات گروه های فشار نخواهیم رفت ، ما انقلاب نکردیم که نظریات انحرافی را به خورد مردم بدهیم .
  • آیت الله باهنر : توطئه آمریکا بسیار پیچیده بوده است ، اسنادی به دست آمده که نشان می دهد حدود 12 ماه قبل چنین توطئه ای طرح ریزی شده بود در صورتی که آغاز گروگان گیری جاسوسان 6 ماه قبل است.
  • کمیسیون بحران اقتصادی به منظور مقابله با تحریم آمریکا و کشورهای عضو بازار مشترک با شرکت نمایندگان وزارت بازرگانی ، صنایع و معادن و بانک مرکزی زیر نظر شورای انقلاب تشکیل شد .
  • آیت الله لاهوتی امام جمعه رشت اظهار داشت : بعضی از آقایان دلخوش کرده اند که رهبر مذهبی هستند ولی از پشت به انقلاب ما خنجر می زنند .
  • علیرضا نوری رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با مجله اشپیگل آلمان اظهار داشت ایران می تواند بدون فروش نفت با تحریم اقتصادی غرب مقابله کند و حمله و تحریم نمی تواند باعث آزادی گروگان ها بشود .
تا اطلاع ثانوی پیکان نخرید

نماینده دادستان انقلاب اسلامی ایران مستقر در شرکت ایران ناسیونال به مردم هشدار داد که تا اطلاع ثانوی از خریدن اتومبیل خودداری نمایند چون به زودی با به اجرا گذاشتن یک طرح ضربتی قیمت سرسام آور بازار سیاه پیکان شکسته خواهد شد . (1)

کار عملی شرط گزینش دانشجو در دانشگاه ها می شود

جلسه مشترک شورای انقلاب و دولت به ریاست بنی صدر رئیس جمهور در کاخ نخست وزیری  برگزار شد و پس از پایان این جلسه دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب به خبرنگاران گفت : ما به مطالعات خود در زمینه تجدید نظر در کنکور ادامه می دهیم چون مطابق تصمیم شورا انتخاب دانشجو بر اساس موازین و قواعد جدیدی است که در نظام آموزشی مبتنی می شود و باید اول آن قواعد و ضوابط و موازین تعیین بشود و پس از آن ما بر اساس آن ضوابط دانشجو می گیریم و تا موقعی که این ضوابط تعیین نشود ما کنکوری نخواهیم داشت .

وی ادامه داد : دانشجویانی که از این به بعد وارد دانشگاه می شوند باید قبلا یک دوره کار عملی در اجتماع طی کرده باشند ، بنابراین ما یک کنکور می گذاریم و این افراد را می فرستیم به شهر و روستا تا کار بکنند . (2)

کمیسیون بحران اقتصادی به منظور مقابله با تحریم آمریکا و کشورهای عضو بازار مشترک با شرکت نمایندگان وزارت بازرگانی ، صنایع و معادن و بانک مرکزی زیر نظر شورای انقلاب تشکیل شد . این کمیسیون کمبود کالاهای اساسی و ضروری در کشور را بررسی کرده و نسبت به تهیه و سفارش این گونه کالاها از کشورهایی که آماده همکاری با ایران شده اند سفارش خواهد داد
عوامل بمب گذاری ها شناخته شدند

مهندس مصطفی میر سلیم سرپرست شهربانی کل کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی در زمینه انفجارهای دیروز تهران گفت : برداشت ما این است که عوامل بمب گذاری های تهران وابسته به دولت عراق بوده و اخیرا در میان رانده شدگان تعدادی از آنها به ایران آمده اند تا با طرح های سازماندهی شده مبادرت به ایجاد جو ارعاب و نگرانی در میان مردم ایران بنمایند که نظایر آن در خوزستان دیده شده است .

وی ادامه داد : دسته دوم عوامل آمریکا هستند که با سازماندهی قبلی و در رابطه با هجوم نظامی آمریکا وظیفه داشته اند پس از عملیات نظامی و یا در حین عملیات نظامی این عملیات تخریبی را انجام دهند تا روحیه مردم را به شدت تضعیف و ارگان های دولتی را از کار بیندازند . (3)

خبر دیگر این که آسوشیتدپرس از پاریس خبری را مخابره کرد که بر اساس آن یک گروه ایرانی به نام ضربت بابک خرمدین از طرفداران شاپور بختیار و شاه سابق مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفته است . (4)

استمداد پیشوای اهل تسنن کرمانشاه از بنی صدر

ملا محمد ربیعی پیشوای جامعه اهل سنت کرمانشاه طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور تاکید کرد : اکثر گروه های سیاسی [مسلح] سنندجی نیستند . وی از رئیس جمهور خواست تا با برقراری آتش بس امکان تدفین کشته شدگان و نیزمداوای مجروحان فراهم شود . (5)

حمله مهاجمان عراقی به پاسگاه تنکاب دفع شد

سرهنگ اخیانی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه گفت مهاجمان مسلح عراقی که بامداد دیروز پاسگاه و منطقه مرزی تنگ آب را مورد حمله قرار داده بودند با مقاومت ماموران ژاندارمری عقب نشینی کردند . (6)

مجلس اوایل خرداد ماه افتتاح می شود

معاون سیاسی وزیر کشور در گفت و گویی اظهار داشت : تاریخ تشکیل مجلس شورای ملی بستگی به این دارد که نتایج دور دوم انتخابات چه زمانی اعلام شود و اگر ما روز 19 اردیبهشت انتخابات مرحله دوم را برگزار کنیم امید می رود که دو هفته بعد از آن در صورتی که تعداد نمایندگان به 108 نفر رسیده باشد بتوانیم مجلس را افتتاح کنیم که احتمالا اوایل خرداد ماه مجلس افتتاح خواهد شد . (7)

نماینده دادستان انقلاب اسلامی ایران مستقر در شرکت ایران ناسیونال به مردم هشدار داد که تا اطلاع ثانوی از خریدن اتومبیل خودداری نمایند چون به زودی با به اجرا گذاشتن یک طرح ضربتی قیمت سرسام آور بازار سیاه پیکان شکسته خواهد شد .
مقامات آمریکایی در صف استعفا

به دنبال استعفای سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا که در اعتراض به عملیات طبس صورت گرفت امروز چند مقام بلند پایه دولت آمریکا نیز اعلام کردند که برای اعتراض به اقدام نامناسب کارتر استعفا خواهند داد . خبر مربوط به استعفای هودینگ کارتر و برخی مقام های بلند پایه دولت آمریکا توسط شبکه تلویزیونی سی بی اس انتشار یافت و بلافاصله در مطبوعات آمریکا نیز انعکاس یافت .

ترکیه اسب تروای نیروهای آمریکایی نشود

از سوی دیگر وزیر بازرگانی هند در کلکته اعلام کرد که در تحریم اقتصادی علیه ایران به هیچ وجه شرکت نخواهد کرد و بر عکس هند مایل است که مناسبات بازرگانی خود را با ایران بیش از پیش گسترش دهد .

روزنامه حریت استانبول نیز امروز به دولت ترکیه هشدار داد که نباید این کشور را به اسب تروای مهاجمان آمریکایی علیه کشورهای اسلامی منطقه تبدیل کند . این روزنامه نوشت تلاش نافرجام آمریکا جهت نجات گروگان های آمریکایی در ایران به دنبال امضای یک موافقتنامه جدید در زمینه همکاری های دفاعی ترکیه با آمریکا در تاریخ 29 مارس سال جاری اتفاق افتاده است .

اعتراض معاون وزیر خارجه آمریکا به سیاست های کارتر

جرج بال معاون وزیر پیشین خارجه آمریکا نیز گفت وی با افزایش تدریجی فشارهای نظامی و اقتصادی کارتر علیه ایران مخالف است . گروهی از مردم آمریکا نیز در اعتراض به ماجراجویی نظامی دولت کارتر در ایران مقابل کاخ سفید تظاهرات کردند . (8)

مخالف برخورد مسلحانه در کردستان هستیم

آیت الله بهشتی رئیس دیوانعالی کشور درباره اوضاع کردستان اظهار داشت : ما همواره با برخورد مسلحانه در کردستان مخالف بوده ایم و این جنگ افروزان خود پرست و یا بیگانه پرست در آن منطقه هستند که مردم مسلمان و شریف کرد را تحت فشار و ستم قرار داده اند . وی ادامه داد : هشدار می دهیم که ما همواره دوست داریم با روشهای سالم و سازنده مسائل خود را حل کنیم ، اما اگر دیگران این روشها را نپسندیدند و خواهان برخورد خشن باشند با رزمندگان شجاع و جان برکف اسلام روبرو خواهند بود . (9)

 

آیت الله باهنر گفت : توطئه آمریکا بسیار پیچیده بوده است ، اسنادی به دست آمده که نشان می دهد حدود 12 ماه قبل چنین توطئه ای طرح ریزی شده بود در صورتی که آغاز گروگان گیری جاسوسان 6 ماه قبل است ، این توطئه از ابعاد نظامی – جاسوسی و فعالیت های گروه های سیاسی و درگیری های نژاد گرایانه برخوردار بوده است و امیدواریم که مجموعه توطئه را پس از بررسی ها روشن کنیم .
شبکه آمریکایی بختیار در تهران و پاریس کشف شد

بنی صدر رئیس جمهور طی سخنانی اظهار داشت : کسانی که دست به انفجارهای دیروز زده اند با بختیار ارتباط داشته اند . رئیس جمهور در مورد مرکز توطئه آمریکا در حمله نظامی به ایران نیز گفت : این مرکز شناسایی شده است ، مرکز این گروه در تهران و پاریس بوده است . (10)

دیدگاه های سرپرست جدید کیهان درباره مطبوعات

دکتر ابراهیم یزدی سرپرست جدید موسسه کیهان اظهار داشت : عموما روزنامه های ما در خط امام نبودند و نتوانستند روح زمان را درک کنند و رسالت خودشان را در این مقطع زمانی که جامعه ما با یک تحولات اساسی و بنیادی درگیر است به انجام برسانند . وی ادامه داد : مطبوعات نتوانستند آئینه تمام نمای جامعه ما باشند ، مطالب مربوط به اقلیتی که سر و صدا می کند و جنجال به پا می کند و صدایش را به جایی می رساند منعکس می شود ولی آن اکثریت عظیمی که یک خطی دارد و یک تعهدی دارد و دائم در حال تکاپو و فعالیت است کمتر منعکس می شود .

وی همچنین گفت : زیر بار تحمیلات گروه های فشار نخواهیم رفت ، ما انقلاب نکردیم که نظریات انحرافی را به خورد مردم بدهیم . آزادی برای آزادی ، هنر برای هنر و نظر برای نظر معنا نمی دهد ما انقلاب کردیم برای پیروزی ارزش های اسلامی خودمان ، هر نظر و فکر و اندیشه ای که در خدمت این انقلاب و هدفها باشد استقبال خواهیم کرد و منعکس باید بشود اما اگر فرضا یک نظر و شایعه ای که الان در جامعه ما وجود دارد و ما می دانیم که این از یک منابع مشکوکی است که میخواهند ما را درگیر یک جنگ سیاسی و روانی در داخل جامعه مان کنند هرگز من زیر بار نمی روم . (11)

طرح توطئه آمریکا یک سال پیش ریخته شده بود

آیت الله باهنر گفت : توطئه آمریکا بسیار پیچیده بوده است ، اسنادی به دست آمده که نشان می دهد حدود 12 ماه قبل چنین توطئه ای طرح ریزی شده بود در صورتی که آغاز گروگان گیری جاسوسان 6 ماه قبل است ، این توطئه از ابعاد نظامی – جاسوسی و فعالیت های گروه های سیاسی و درگیری های نژاد گرایانه برخوردار بوده است و امیدواریم که مجموعه توطئه را پس از بررسی ها روشن کنیم . (12)

35 مهاجم در اطراف بیجار کشته شدند

طی درگیری های شدید میان نیروهای سپاه پاسداران بیجار و افراد مسلح 37 نفر کشته شدند . مسئول سپاه بیجار گفت : در پی استقرار سپاه پاسداران در نجف آباد گروس گروهی از پاسداران برای تامین تدارکات عازم همدان شدند اما در نزدیکی شهر بیجار مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند که در نتیجه یکی از پاسداران شهید شد . وی ادامه داد : در درگیری های بعدی 35 نفر از افراد مسلح کشته شدند و یکی دیگر از پاسداران نیز به شهادت رسید . (13)

 

به دنبال استعفای سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا که در اعتراض به عملیات طبس صورت گرفت امروز چند مقام بلند پایه دولت آمریکا نیز اعلام کردند که برای اعتراض به اقدام نامناسب کارتر استعفا خواهند داد . خبر مربوط به استعفای هودینگ کارتر و برخی مقام های بلند پایه دولت آمریکا توسط شبکه تلویزیونی سی بی اس انتشار یافت و بلافاصله در مطبوعات آمریکا نیز انعکاس یافت .
کشورهای غیر متعهد آماده تامین نیازهای ایران شدند

کمیسیون بحران اقتصادی به منظور مقابله با تحریم آمریکا و کشورهای عضو بازار مشترک با شرکت نمایندگان وزارت بازرگانی ، صنایع و معادن و بانک مرکزی زیر نظر شورای انقلاب تشکیل شد . این کمیسیون کمبود کالاهای اساسی و ضروری در کشور را بررسی کرده و نسبت به تهیه و سفارش این گونه کالاها از کشورهایی که آماده همکاری با ایران شده اند سفارش خواهد داد ، در حال حاضر تعدادی از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها آمادگی خود را برای تامین نیازمندی های ایران اعلام داشته اند . (14)

بعضی دل خوش کرده اند که رهبر مذهبی هستند ولی از پشت به نهضت ما خنجر می زنند

آیت الله لاهوتی امام جمعه رشت اظهار داشت : عوامل ضد انقلاب که همچون اختاپوس به اشکال گوناگون به انقلاب ما لطمه می زنند باید بدانند که شکست آنان حتمی است . وی ادامه داد : بعضی از آقایان دلخوش کرده اند که رهبر مذهبی هستند ولی از پشت به انقلاب ما خنجر می زنند . آیت الله روحانی که هم اکنون در قم سکونت دارند مورد اطمینان ما نیستند و باید هرچه زودتر مانند دو برادر دیگر خود که با ضد انقلاب همکاری دارند مواضع خود را مشخص نمایند .(15)

ایران می تواند بدون فروش نفت مقابل تحریم ها بایستد

علیرضا نوری رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای با مجله اشپیگل آلمان اظهار داشت ایران می تواند بدون فروش نفت با تحریم اقتصادی غرب مقابله کند و حمله و تحریم نمی تواند باعث آزادی گروگان ها بشود . (16)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

9- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

10- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

11- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

12- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

13- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

14- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

15- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

16- کیهان ، 9 اردیبهشت 1359 ، صفحه 9

پژوهسگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول