اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد

سهم کم فارس از اعتبارات استان‌های زیارتی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم اعتبارات استان فارس در بین استان‌های زیارتی کشور بسیار کم لحاظ شده است.

سهم کم فارس از اعتبارات استان‌های زیارتی

جعفر قادری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: دولت به منظور تعمیق ارزش‌ها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره اهل بیت و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به ویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز تدابیری را اندیشیده است.

وی افزود: باید در زمینه تأمین زیرساخت‌های لازم، توسعه امکانات، فعالیت‌های فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم کردن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه‌های زیربنایی در قالب بودجه‌های سنواتی اقدامات لازم توسط دولت انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش ما این بود که دولت منابع ماده 12 قانون برنامه را به شهرهای زیارتی بدهد اما دولت منابعی که اختصاص یافته بود را بین تمام استان‌ها توزیع کرده است.

این مسئول تصریح کرد: در روش دولت بر اساس سهم جمعیت و مساحت به استان‌های فارس و خراسان و قم مبلغ بیشتری پرداخت شده، اما این موضوع به دلیل تاکید ویژه قانون بر شهرهای زیارتی نبوده است.

قادری اضافه کرد: در پرداخت این اعتبار در استان فارس نیز شهر شیراز را از شهرستان‌ها جدا نکرده و به خاطر اینکه کمک به امامزادگان و اماکن زیارتی را در همین قالب آورده، شهرستان‌های فارس نیز ادعا کرده و سهم می‌خواهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سهم استان فارس حدود 20 میلیارد تومان از مجموع 200 میلیارد تومان است که این 10 درصد قابل قبول نیست و ما جلساتی را با معاونان زیارتی سه استان، نمایندگان کلان‌شهرهای زیارتی و معاون اجتماعی وزارت کشور برگزار کردیم و پیگیری‌ها را از طریق رئیس مجلس ادامه دادیم.

اعتبار رد دیون فارس قابل تحقق نیست

قادری اضافه کرد: در بودجه امسال حدود یک‌هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون برای حرم امام رضا(ع)، 400 میلیارد برای حرم حضرت معصومه(س) و 200 میلیارد تومان نیز برای شیراز در نظر گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که رد دیون به ارتقای وضعیت زیرساخت‌های زیارتی کمک نمی‌کند چراکه استان‌های خراسان و قم موقوفه دارند و به خاطر اینکه دولت از این موقوفات استفاده کرده می‌توانند از دولت بابت استفاده از موقوفات آستان قدس یا حرم حضرت معصومه مبالغ را دریافت کنند، اما شاه‌چراغ(ع) موقوفه‌ای ندارد که در قالب رد دیون قابل استحصال باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار خوب است که در عتبات عالیات 250 میلیارد تومان برای ساخت صحن حرم فاطمه زهرا(س) در نجف هزینه شده، اما در شهرهای مذهبی داخلی نیز باید منابعی گذاشته شود که در قالب کمک و نه رد دیون و موارد دیگر باشد.

این مسئول ادامه داد: با کمک دولت اگر در شیراز فضای خوبی در اطراف حرم ایجاد و خدمات و امکانات مناسبی ارائه شود کمک به کل کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: دولت اگر نمی‌خواهد حمایتی از شهرداری‌ها کند حداقل قید و بندی در کار شهرداری‌ها ایجاد نکرده و اجازه دهد با آزادی عمل بیشتری کار کنند.

قادری بیان داشت: یکی از کمک‌هایی که دولت تا به حال انجام می‌داده اجازه فروش اوراق مشارکت است که باید در خود شهرداری نیز به درستی استفاده شود.

این مسئول تصریح کرد: اشکالی که الان به برخی از شهرداری‌ها و از جمله شهرداری شیراز وارد می‌دانیم همین است که اوراق مشارکت اگر در اختیار شهرداری شیراز گذاشته می‌شود نباید این‌گونه باشد که خود شهرداری پروژه‌ها را از صفر تا صد بر عهده گیرد یا اینکه به پیمانکاری واگذار کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: واگذاری اوراق مشارکت و انتشار آن باید در زمینه‌هایی باشد که ظرفیت سرمایه‌گذاری در بحث‌های گردشگری، تجاری، خدماتی وجود دارد به نحوی که شهرداری با تجمیع قطعات کوچک مجموعه‌های بزرگ ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: این مجموعه‌های بزرگ باید به عنوان بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده و آگهی شود و آورده خود شهرداری باید عوارض و زمین باشد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید هزینه ساخت را بدهد و با شهرداری مشارکت کند که این بهترین شکل استفاده از اوراق است.

قادری خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری شیراز یک دوره 110 میلیارد و یک مرتبه دیگر نیز 180 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته و با این مکانیزم به جای 20 تا 30 پروژه می‌تواند 50 پروژه را شروع کرده و سریع‌تر انجام دهد.

به گفته وی، توجیه شهرداری این است که در برخی پروژه‌ها مشارکت می‌کنیم، اما شریک انجام دهنده کار نیست در حالی که ممکن است در میان 50 شریک شهرداری چند مورد مشکل داشته باشند اما به بهانه مشکل داشتن تعدادی نباید روند کار را تغییر داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اگر زمینه برای بخش خصوصی فراهم نشود سرمایه‌ خود را به اصفهان و تهران و خارج از کشور می‌برد در حالی که باید به گونه‌ای عمل شود که سرمایه از خارج فارس وارد این استان شود.

به اعتقاد قادری، اگر این ایرادات برطرف شود شهرداری می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که نیاز آن به عوارض و مسائلی از این دست کم شود و بر مردم فشار نیاورد.

انتهای پیام/‌2448/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول