اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خبر داد

اجرای طرح پهنه‌بندی محدوده‌های معدنی خراسان جنوبی

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از اجرای کامل طرح پهنه‌بندی محدوده‌های معدنی خراسان جنوبی حداکثر طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر 85 درصد عملیات اجرایی این طرح صورت گرفته است.

اجرای طرح پهنه‌بندی محدوده‌های معدنی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی فرمانداری نهبندان، علیرضا جمیع به ایده‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با مباحث استراتژیک اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی اشاره کرد و اظهار کرد: یکی از جلوه‌های تشکیل ستاد اجرایی توسعه بخش معدن در کشور، استفاده بهینه از منابع معدنی در جهت توسعه متوازن کشور است.

وی با اشاره به طرح پهنه‌بندی محدوده‌های معدنی در استان افزود: بر اساس این طرح فرآیند اکتشاف محدوده‌های معدنی فلزی با ارزش، توسط دولت از طریق مزایده عمومی به شرکت‌های دارای توان تخصصی بالا واگذار می‌شود.

واگذاری پروانه معادن غیر فعال به معدن‌کاران جدید

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی معادن غیر فعال شهرستان نهبندان و ارسال فرم‌های ابطال قرارداد واگذاری اینگونه معادن به شورای عالی معادن کشور خبر داد و اظهار داشت: پس از اقدام شورای عالی معادن کشور، معادن غیر فعال این شهرستان از طریق مزایده عمومی به معدن‌کارانی که دارای توان، تخصص و سرمایه کافی هستند واگذار می‌شود تا گامی مهم در جهت پویایی اقتصاد منطقه برداشته شود.

جمیع وظایف کارگروه توسعه بخش معدن را تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق دارای مجتمع‌های معدنی عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی در مصوبه بودجه، منابعی برای توسعه زیرساخت‌های بخش معدن استان خراسان جنوبی اختصاص داده شود.

316 پروانه بهر‌ه‌برداری از معادن در خراسان جنوبی وجود دارد

وی تعداد کل پروانه بهره‌برداری معادن استان را 316 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 74 پروانه بهره‌برداری معدن متعلق به شهرستان نهبندان است که معادل 23 درصد معادن فعال استان است.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان استخراج سالانه در بخش معدن در استان خراسان جنوبی را 5.6 میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 10 درصد که معادل 600 هزار تن ماده معدنی است در شهرستان نهبندان استخراج می‌شود.

جمیع سهم اشتغال شهرستان نهبندان در بخش معدن را 879 نفر اعلام کرد و گفت: این رقم معادل 14 درصد جمعیت 6 هزار و 225 نفر شاغل استان در بخش معدن است.

وجود 11 نوع ماده معدنی در نهبندان

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از 31 نوع ماده معدنی خراسان جنوبی 11 نوع ماده معدنی شامل کرومیت، گرانیت، منیزیت، آهن، دلومیت، تنگستن، سیلیس، سنگ لاشه، گچ، مس و سایر کانی‌های فلزی و غیر فلزی در ذخایر معدنی شهرستان نهبندان وجود دارد.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین از 371 فقره پروانه اکتشاف صادر شده در خراسان جنوبی 85 فقره پروانه اکتشاف معدن متعلق به شهرستان نهبندان است.

جمیع از انجام اقدامات اساسی در ارتباط با معدن مس ماهور نهبندان خبر داد و گفت: با احداث کارخانه فرآوری مس ماهور، تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی و صنعتی در شهرستان نهبندان ایجاد می‌شود.

وی همچنین از عملیات اکتشافی در سه پهنه دارای ذخایر فلزی در شهرستان نهبندان از 11 پهنه خراسان جنوبی خبر داد و گفت: چنانچه اقدامات اکتشاف در این پهنه‌های معدنی به نتیجه برسد، چهره صنعتی و اقتصادی این شهرستان دگرگون می‌شود. 

انتهای پیام‌/2248/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول