اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد

لزوم مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد در حفاظت از محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اکنون که مشکلات محیط زیست فرامنطقه‌ای شده و آلودگی آب، هوا، فاضلاب و منابع طبیعی را شاهد هستیم، مشارکت جدی تشکل‌های مردم‌نهاد بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

لزوم مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد در حفاظت از محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی اظهار داشت: امروزه اهمیت حفظ تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده برای جهانیان شناخته شده و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری هرچند پدیده‌ای طبیعی است اما روند آن غیرطبیعی و نگران کننده است.

وی افزود: در وضعیت طبیعی در هر 400 سال یک گونه پستاندار و هر 200 سال یک گونه پرنده منقرض می‌شود اما مستندات نشان می‌دهد که در 400 سال گذشته این روند چند برابر شده که نگران‌کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: برای ادامه حیات نیاز است تا گونه‌های مختلف ژنی، گیاهی و جانوری در طبیعتی بکر موجود باشند و به عنوان یک بانک ژنتیکی برای رفع انواع احتیاجات غذایی و دارویی و تحقیقاتی و علمی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند.

کارنامی در ادامه گفت: باید بخشی از مناطق بکر و ارزشمند به عنوان مناطق حفاظت شده در حراست و حفاظت قرار گیرند چراکه نسل‌های آینده نیز حق بهره‌مند شدن از محیط زیست طبیعی و منابع ارزشمند آن را دارند.

وی در ادامه به جایگاه ارزشمند کشورمان در برخورداری از مهم‌ترین مناطق زیست محیطی و تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: ایران به لحاظ محیط زیست و برخورداری از تنوع گیاهی و جانوری از جایگاه بالایی برخوردار است.

این مسئول همچنین افزایش آگاهی و حساسیت مردمی نسبت به مسائل زیست محیطی را راهکاری مناسب برای تغییر الگوهای رفتاری و ترویج فرهنگ غنی زیست محیطی اعلام کرد و ابراز داشت: در شرایطی که فشار بسیاری بر طبیعت وارد می‌شود و مسئله آلودگی به مرز بحران رسیده می‌توان با بهره‌گیری از نیروهای فعال و علاقمند و همکاری تشکل‌های زیست محیطی و ایجاد همکاری و مشارکت مردم از بسیاری اثرات سوء و مخرب که باعث ایجاد لطمات جبران‌ناپذیر به محیط زیست می‌شود جلوگیری کرد.

ابراهیمی کارنامی حضور فعال شهروندان در تشکل‌های زیست محیطی را بسیار مثبت و ارزشمند ارزیابی کرد و اظهار داشت: موفق‌ترین روش‌ها در بحث حفاظت از محیط زیست روش‌هایی هستند که مردم نقش پررنگی در آنها دارند.

وی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست فارس آماده مشارکت و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه حفظ محیط زیست است، گفت: در حال حاضر که مشکلات محیط زیست فرا منطقه‌ای شده و آلودگی آب، هوا، فاضلاب و منابع طبیعی را شاهدیم مشارکت جدی تشکل‌های مردم‌نهاد بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

انتهای پیام/2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول