اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بندر امیرآباد پیشگام در اقتصاد و محیط زیست

بندر امیرآباد بهشهر که تنها بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد به بندری پیشگام در عرصه اقتصاد و محیط زیست تبدیل شده و توانسته است جایگاه خود را ثبات و ارتقاء بخشد.

بندر امیرآباد پیشگام در اقتصاد و محیط زیست

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، بندر امیرآباد در سال 1376 به عنوان منطقه ویژه اقتصادى به تصویب شورای عالى مناطق آزاد اقتصاد رسیده و اکنون مرکز عمده ترانزیت کالاهاى آسیاى مرکزى است.

با توجه به ایجاد کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب که در شمال، اروپا را به شبه قاره هند و شرق آسیا متصل می‌کند لزوم ساخت بندری بزرگ و مدرن با ظرفیت بالای حمل کالا و بهره‌مندی از سیستم‌های ترکیبی حمل و نقل احساس شد.

از سوی دیگر خلأ وجود یک بندر در شرق دریای خزر به‌عنوان دنباله‌ای مطمئن و استراتژیک در شمال کشور یکی از دغدغه‌های مسئولان بود.

ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین و در مجموع پیشرفت اقتصادی و تقویت جایگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه از اهداف اساسی ایجاد بندر امیرآباد بود که با تلاش مسئولان و پرسنل زحمتکش، این مجموعه تا حد زیادی به اهداف خود دست یافت.

در حالیکه وسعت این بندر در آغاز راه، کمتر از یک‌هزار هکتار بود، طی 10 سال به یک‌هزار و 60 هکتار و اکنون به 2هزار و 60 هکتار رسیده است.

با وجود تحریم‌های غیرقانونی قدرت‌های زورگو و مخاطراتی که در خطوط دریایی طی یکی دو سال گذشته ایجاد شده و بخشی از آن همچنان ادامه دارد، اما بندر امیرآباد همانند سایر بنادر ایران با قوت و قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. بطوریکه در سال 90 حجم عملیات بندری با 33 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به 2 میلیون و 869 هزار و 796 تن و در سال 91 با درصد بیشتری افزایش، به بیش از 3.5میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری رسید، یعنی حجمی که نشان‌دهنده بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر حرکت رو به رشد بندر امیرآباد و البته گسترش روابط تجاری با کشورهای هدف دارد.

بندر امیرآباد پایگاه اصلی ترانزیت غلات و دام در شمال کشور و بندر مُعین استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و مرکزی تعیین شده است که این امر گام بزرگی در افزایش همکاری و سهولت در کار تجار و بازرگانان منطقه برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی به ویژه صادرات و واردات است.

این موارد تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های رو به رشد بندر امیرآباد است که باعث شده در دو حوزه اقتصاد مقاومتی و بهره‌وری، متناسب با اهداف برنامه پنجم توسعه حرکت کند و اردیبهشت امسال در چهارمین دوره همایشِ جایزه ملی بهره‌وری 1404، در بین سازمان‌ها، موسسات دولتی و بخش خصوصی شرکت‌کننده در همایش، موفق به دریافت تندیس طلایی و کسب مقام پیشرو شود.

اما یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های بندر امیرآباد از ابتدای فعالیت خود، حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی دریا بوده که با اقدامات پیشگیرانه انجام گرفته، و اهتمام جدی در رابطه با اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی زیر نظر سازمان جهانی دریانوردی، تاکنون هیچگونه حادثه‌ای که منجر به نشت مواد و آلودگی آب شود، ثبت نشده است.

از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در بخش دریایی و بر اساس چارت سازمانی، حضور مستمر کارشناسان مقابله با آلودگی و نظارت مستمر بر چگونگی تخلیه کالاها به ویژه مواد نفتی، آب توازن کشتی‌ها، زباله‌های شناورها و پاک‌سازی حوضچه است.

برگزاری سالانه مانورهای مقابله با آلودگی در سطح منطقه‌ای و ملی، ایجاد هسته زیست محیطی در بندر با استفاده از کارشناسان مجرب به‌منظور بررسی و کنترل وضعیت محیط زیست و کسب مجوز از این هسته قبل از هرگونه فعالیتی یکی از نکات مورد توجه بندر است.

از سوی دیگر بندر امیرآباد، همه طرح‌های صنعتی را به ارائه ارزیابی زیست محیطی به‌منظور نوع و میزان تاثیر فعالیت آنها بر محیط زیست منطقه، ملزم ساخت.

ضمن آنکه مدیر و کارکنان بندر امیرآباد به‌دلیل حساسیت موضوع، تعامل مناسبی هم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران و شهرستان بهشهر دارند.

با این اوصاف، اگر می‌بینیم که مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در همایش بین‌المللی حامیان زمین که اوایل هفته جاری در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. به‌عنوان مدیر نمونه کشوری موفق به دریافت تندیس حامیان زمین می‌شود، جای تعجب نیست.

مجاورت بندر امیرآباد با تالاب بین‌المللی میانکاله، این بندر را بر آن داشت تا در کنار فعالیت‌های سازمانی خود نسبت به حمایت و حفاظت از محیط زیست میانکاله و بکارگیری مشاور زیست محیطی برای پایش و نظارت بر آلایندگی فعالیت کارخانجات و شرکت‌های فعال در منطقه ویژه، ارائه بسته‌های حفاظت  از اکوسیستم دریای خزر و حیوانات در حال انقراض از جمله فک دریای خزر حساسیت بیشتری به خرج دهد.

بنابراین، بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد که اکنون عنوان بندر سبز و حامی محیط زیست را با خود همراه دارد، در کنار روابط تجاری و حمل و نقل کالا، مسئولیت سنگین‌تری را در قبال میانکاله و دریای خزر هم دارد.

گزارش از آزاده بابانژاد

انتهای پیام/86001/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول