اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات برنج مازندران خبر داد

آماده‌سازی بذرهای برنج مقاوم به خشکسالی و کم‌آبی

رئیس موسسه تحقیقات برنج مازندران گفت: بذرهای برنج مقاوم به خشکسالی و کم‌آبی در حال خزانه‌گیری و آماده‌سازی هستند.

آماده‌سازی بذرهای برنج مقاوم به خشکسالی و کم‌آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، علی مومنی ظهر امروز در نشست بزرگداشت هفته جهادکشاورزی با اعلام اینکه بیش از 50 درصد غذای مردم دنیا را برنج تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: به دلیل اهمیت این ماده غذایی با تشکیل موسسه تحقیقات برنج شرایطی برای استفاده از استعدادهای تولید حداکثری فراهم شد.

وی با بیان اینکه این موسسه در ابتدا با مدیریت ارقام پرمحصول در افزایش تولید مطرح شد، بیان کرد: «برنج آمل یک و دو» از نخستین محصولات این موسسه بود که ابتدای معرفی مشکلاتی چون کیفیت و دیررس بودن داشتند اما در مرحله دوم تلاش‌ها برای کاهش زمان رسیدگی و تحمل آفات و بیماری‌ها موجب بهبود یافتن ارقام معرفی شده سازمان یافت.

رئیس موسسه تحقیقات برنج مازندران با اعلام اینکه در فاز دوم فعالیت این موسسه بهبود کیفیت و زمان رسیدن محصول و شاخص‌هایی که می‌تواند موجب تولید بیشتری شود مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: بذر فجر و شیرودی که این روزها اقبال خوبی در میان کشاورزان دارد در دهه‌های اخیر معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه از 40 رقم جدید برنجی که در سال‌های اخیر در کشور معرفی شده است 24 رقم از مجموعه‌ فعالیت‌های این موسسه است، یادآور شد: ارقام معرفی شده در نقاط مختلف کشور کشت می‌شود.

این مسئول بیان داشت: از سال 87 ابلاغیه برنامه راهبردی تحقیقات برنج با مشارکت تمامی دستگاه‌ها به انجام رسیده است و برنامه‌های امروز در چهارچوب اولویت‌ها و برنامه‌های راهبردی است.

مومنی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات برنامه‌هایی برای حفظ شرایط فعلی تولید برنج و ارتقای و پایداری آن دارد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریم سرعت این راهبردها کاهش یافته است اما بر اساس امکانات تلاش می‌کنیم که راهکارهایی برای تولید بذرهایی مقاوم به خشکسالی بیابیم که در زمینه تغییر الگوی کشت نیز قدم‌هایی برداشته شده است.

وی با اعلام اینکه بذرهای مقاوم به خشکسالی و کم‌آبی در حال خزانه‌گیری و آماده‌سازی هستند، اظهار کرد: پایه این طرح بر مبنای حمایت‌های دولت در آبیاری تحت فشار در استان‌هایی که تناوب و توالی کشت دارند بنا نهاده شده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج مازندران با بیان اینکه درباره اراضی نامناسب برای کشت نیز برنامه ملی و بین‌المللی داریم و تا رسیدن به هدف تلاش می‌کنیم، افزود: مهم‌ترین هدف موسسه بهبود ارقام ایرانی در کوتاه مدت و شناسایی رقم‌هایی برای افزایش کیفیت محصول برنج است.

وی با اشاره به اینکه کشت دوم برنج در سال‌های در مازندران رشد داشته است، یادآور شد: باید در این نوع کشت زمین حاصلخیزی خود را حفظ کند و مدیریت شرایط تولید نیز حفظ شود.

مومنی با اعلام اینکه در زمینه تولید محصول ارگانیک نیز جهادکشاورزی با حمایت‌هایی سعی در توسعه آن دارد، تصریح کرد: در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد که مهمترین آن مسائل اعتباری است تا بتوانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تولید در کشور ژاپن بسیار پرهزینه است اما با توسعه مکانیزاسیون نیروی کار کمتری به کار گرفته می‌شود، یادآور شد: برای این منظور نیاز به شبکه‌ای به همکاری‌ها است.

انتهای‌ پیام/86011/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول