اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تخریب کابینه توسط خبرگزاری های غربی

خبرگزاری های غربی به بازتاب گسترده معرفی کابینه از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر پرداخته و تخریب کابینه جدید را در راس برنامه های خبری خود قرار دادند . خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد هیئت دولت منتخب محمد علی رجایی از مسلمانان تندرو تشکیل شده است .

تخریب کابینه توسط خبرگزاری های غربی

رخدادهای 11 شهریور 1359

چکیده

 

  • خبرگزاری های غربی به بازتاب گسترده معرفی کابینه از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر پرداخته و تخریب کابینه جدید را در راس برنامه های خبری خود قرار دادند .
  • محمد علی رجایی در جلسه امروز مجلس گفت :  ابهامات موجود در مورد کابینه رفع شده است .
  • قذافی رهبر لیبی طی سخنانی با انتقاد از دولت این کشور که در مقابل اسرائیل هیچ حرکتی انجام نمی دهد گلایه کرده و گفت :  سوریه آخرین دژی است که هنوز در برابر اسرائیل ایستادگی می کند .
  • سرپرست فعالیت های عمرانی شهرستان مریوان در گفت و گویی مطبوعاتی اظهار داشت : کار تعمیر 80 درصد خانه های آسیب دیده مریوان در وقایع امسال نیز پایان یافته است .
  • انبار و محل توزیع نشریه ها و اعلامیه های حزب توده و سازمان پیکار کشف و سه کامیون از این اعلامیه ها که دارای محتوای ضد انقلابی بود کشف و ضبط شد .
  • با پاسخ نیروهای مسلح انقلاب اسلامی به آتش توپخانه عراق به 4 پایگاه مرزی این کشور خسارات زیادی وارد شد .
تبلیغات شدید خبرگزاری های غربی علیه نخست وزیر

خبرگزاری های غربی به بازتاب گسترده معرفی کابینه از سوی محمد علی رجایی نخست وزیر پرداخته و تخریب کابینه جدید را در راس برنامه های خبری خود قرار دادند . خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد هیئت دولت منتخب محمد علی رجایی از مسلمانان تندرو تشکیل شده و واضح است که هیچ گونه امتیازی در زمینه سازش با رئیس جمهوری داده نشده است .

آسوشیتدپرس نیز ارتباط با حزب جمهوری اسلامی و همچنین دشمنی با رژیم گذشته را وجه مشخصه دولت جدید دانسته و گزارش داد : مقامات آمریکایی امیدوارند تعیین کابینه جدید آزادی گروگان ها را تسریع ببخشد. یونایتد پرس نیز اختلافات بین نخست وزیر و رئیس جمهور را محور تحلیل خود قرار داده و نوشت : هنوز هیچ نشانه ای به دست نیامده است که مجلس در چه تاریخی برای تصمیم گیری درباره سرنوشت 52 گروگان آمریکایی تشکیل جلسه خواهد داد . رویترز نیز به نقل از یکی از مشاوران بنی صدر نوشت رئیس جمهور به آینده کابینه خوش بین نیست . (1)

رجایی :  با رفع ابهامات با  موضع محکمی وارد بحث کابینه شدیم یعنی معلوم شد که باراحتی خیال میشود مسئله کابینه رامطرح کرد درکابینه مسائلی وجود داشت که البته تازگی هم نداشت وآقای رئیس جمهور وبقیه برادران ومن صحبتهای مفصل کردیم درمورد بعضی ازافراد کابینه قرار شد که برادرمان آقای بنی صدر بررسی بیشتری بکنند.
رجایی : ابهامات در باره کابینه برطرف شده است

در جلسه امروز مجلس محمد علی رجایی نخست وزیر به ارائه گزارشی از نحوه انتخاب اعضای کابینه به نمایندگان مجلس پرداخت . وی گفت : دیشب جلسه ای تشکیل شد ،  ازمن هم دعوت کرده بودند که شرکت کردم وازافراد دیگر از برادران حاضردرمجلس هم شرکت داشتند ،  دراین جلسه صحبتهای مختلفی شد ،‌ بعد درمجموع احساس کردیم که قبل ازبحث کابینه موارد ابهامی وجود دارد که باید روی آن موارد ابهام بیشتربحث شود قسمت عمده ای از وقت دیشب را بحث درروی آن موارد گرفت ومن بانهایت خوشوقتی باید عرض کنم که آن ابهامات درحضورهفت یا هشت نفراز برادران رفع شد.

رجایی ادامه داد :  با رفع ابهامات با  موضع محکمی وارد بحث کابینه شدیم یعنی معلوم شد که باراحتی خیال میشود مسئله کابینه رامطرح کرد درکابینه مسائلی وجود داشت که البته تازگی هم نداشت وآقای رئیس جمهور وبقیه برادران ومن صحبتهای مفصل کردیم درمورد بعضی ازافراد کابینه قرار شد که برادرمان آقای بنی صدر بررسی بیشتری بکنند.

مجادله بازرگان با هاشمی

بعد از سخنان نخست وزیر تعدادی از نمایندگان تذکراتی را مطرح کردند ، مهندس مهدی بازرگان طی تذکری اظهار داشت : حضور نخست وزیر در مجلس اشکال قانونی دارد . وی در پاسخ به این سوال هاشمی که چه اشکالی دارد گفت « هرکاری که درمجلس میشود باید یا بصورت لایحه قانونی باشد یا طرح باشد ودر دستور آمده باشد. درهیچ ماده ای اجازه این طرزکاررا نمیدهد. نمایندگان میتوانند سوال بکنند وازوزراء اما نخست وزیر قبل ازاینکه اعلام شده باشد طبق هیچ ماده ای نمیتواند بیاید درمجلس وبگوید من مشورت می کنم که آیا اجازه میدهید که من بروم با رئیس جمهور صحبت کنم.»

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به بازرگان گفت «اصل هفتادم قانون اساسی را برای استحضار آقای مهندس بازرگان میخوانم. ‹‹ رئیس جمهور نخست وزیر و وزیران به اجتماع یا به انفراد حق شرکت درجلسات علنی مجلس را دارند ومیتوانند مشاوران خود را همراه داشته باشند››درصورتیکه نمایندگان لازم بدانند رئیس جمهور و نخست وزیر وزراء مکلف به حضورند [و] هرگاه تقاضا کنند مطالبشان استماع میشود ‹‹ آقای رجائی به عنوان نخست وزیر نامه نوشتند وازمن تقاضا کردندکه میخواهم درمجلس مطالبی بگویم وحق شرکت درمجلس هم دارندو مطالبشان هم استماع میشود»(2)

قذافی در طول دوران سیاه رهبری خود در لیبی با هر کسی که احساس کرد می تواند رقیب او باشد دست به مبارزه ای کینه جویانه زد ، این مبارزات کینه جویانه در عمل لیبی را به جای آن که در مقابل دشمن اصلی یعنی اسرائیل قرار دهد در مقابل ملل آزاده جهان چون لبنان و فلسطین قرار داد ، قذافی در این مسیر امام موسی صدر را به لیبی دعوت کرده و از شهریور ماه سال 57 تاکنون خبری از رهبر شیعیان لبنان نیست  .
تهدید قذافی : کشور را ترک می کنم !

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی طی نطقی به مناسبت یازدهمین سالروز انقلاب از کمیته های انقلابی لیبی درخواست کرد که به سوی سفارتخانه های لیبی در کشورهای عربی راهپیمایی کرده و این سفارتخانه ها را به دفاتر برادری تبدیل کنند !

قذافی طی سخنانی با انتقاد از دولت لیبی که در مقابل اسرائیل هیچ حرکتی انجام نمی دهد گفت : سوریه آخرین دژی است که هنوز در برابر اسرائیل ایستادگی می کند ، اگر لیبی در سرنوشت کشورهایی که در برابر صهیونیست ها ایستادگی می کنند سهیم نشود من کشور را ترک گفته و به کسانی که در این جبهه پیکار می کنند خواهم پیوست . قذافی همچنین گفت : خون من رنگین تر از خون فلسطینی ها نیست که همه روزه دهها نفر از آنها به خاک و خون می افتند . (3)

بازسازی 80 درصد خانه های آسیب دیده مریوان

سرپرست فعالیت های عمرانی شهرستان مریوان در گفت و گویی مطبوعاتی اظهار داشت : در حال حاضر 50 درصد از کارهای مربوط به مرمت دبستان ها و دبیرستان های این شهر انجام شده و کار بازسازی بیمارستان این شهر ادامه دارد . وی همچنین گفت :  کار تعمیر 80 درصد خانه های آسیب دیده مریوان در وقایع امسال نیز پایان یافته است . (4)

کشف سه کامیون اعلامیه علیه جمهوری اسلامی از انبار حزب توده

انبار و محل توزیع نشریه ها و اعلامیه های حزب توده و سازمان پیکار کشف و سه کامیون از این اعلامیه ها که دارای محتوای ضد انقلابی بود کشف و ضبط شد . در این رابطه 6 نفر از اعضای حزب توده و سازمان پیکار نیز دستگیر و توسط پاسداران ستاد عملیاتی منطقه یک وابسته به کمیته منطقه 9 تهران به کمیته انتقال داده شدند . (5)

انهدام 4 پاسگاه مرزی عراق

با پاسخ نیروهای مسلح انقلاب اسلامی به آتش توپخانه عراق به 4 پایگاه مرزی این کشور خسارات زیادی وارد شد . به دنبال آرامش 4 ساعته که از ساعت 24 پریشب در نوار مرزی ایران و عراق در قصر شیرین برقرار شده بود ساعت 4 بامداد دیروز ارتش بعث عراق شهر قصر شیرین و کلیه پایگاه های مرزی را زیر آتش توپخانه گرفته و با شروع حمله از سوی عراق بلافاصله نیروهای مسلح انقلاب مستقر در نوار مرزی وارد عمل شده و پایگاه ها و مواضع نیروهای عراقی را هدف قرار دادند . در حمله متقابل نیروهای ایرانی پایگاه علی میر عراق به همراه سه پایگاه دیگر به کلی نابود شد . (6)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 11 شهریور 1359 ، صفحه 2

2- رک مشروح مذاکرات مجلس ، 11 شهریور 1359 ،

3- اطلاعات ، 11 شهریور1359 ، صفحه 2 ، قذافی همواره در جهان عرب به اتخاذ مواضع عجیب مشهور بوده است او در عین حالی که با لحن گلایه آمیز از دولت لیبی به خاطر عدم مبارزه با اسرائیل شکوه می کند به این نکته اشاره ای نمی کند که همه کاره لیبی خود او است و اگر قرار به گلایه و یا اعتراض باشد باید به خود  او اعتراض کرد که جز سخن گفتن کاری نکرده است ، از سوی دیگر قذافی در طول دوران سیاه رهبری خود در لیبی با هر کسی که احساس کرد می تواند رقیب او باشد دست به مبارزه ای کینه جویانه زد ، این مبارزات کینه جویانه در عمل لیبی را به جای آن که در مقابل دشمن اصلی یعنی اسرائیل قرار دهد در مقابل ملل آزاده جهان چون لبنان و فلسطین قرار داد ، قذافی در این مسیر امام موسی صدر را به لیبی دعوت کرده و از شهریور ماه سال 57 تاکنون خبری از رهبر شیعیان لبنان نیست ، از سوی دیگر و با سقوط قذافی خبرهای منتشر شده حاکی از آن بود که قذافی در خفا برای نجات خود دست به دامان همان اسرائیلی شده است که روزگاری مزورانه دم از مبارزه با آن می زد . قذافی در آخرین روزهای عمر حکومتش، تلاش می کرد با برقراری رابطه با اسرائیل، راه نجاتی پیدا کند. به گزارش روزنامه الوطن چاپ کویت، سیف الاسلام پسر قذافی قبل از سقوط حکومت پدرش در تماس تلفنی با "ایوب کارا" وزیر توسعه اسرائیل پیشنهاد می کند در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی لیبی و مذاکره با جنبش حماس برای آزادی نظامی اسرائیلی گلعاد شالیط ، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز حملات خود را علیه لیبی و مراکز قذافی متوقف و حکومت آمریکا نیز از ادامه حکمرانی قذافی در لیبی حمایت کند. سیف الاسلام حتی اعلام آمادگی کرده بود با سفر به اسرائیل، در پارلمان این رژیم سخنرانی کند. و صد البته که جهان اسلام هر چند به مبارزه فرزندان خود با استعمار و استعمارگران و نیز غده سرطانی موجود در منطقه افتخار می کند ولی تاکنون هیچ گاه صحنه خالی از مبارزان واقعی نبوده است ، قذافی در این سخنرانی به درستی اعتراف می کند که سوریه در خط مقدم مبارزه با اسرائیل در جهان عرب قرار دارد و ما تنها حرف می زنیم ! امروز دولت و ملت سوریه تاوان مبارزه بی امان خود با رژیم صهیونیستی را می دهد و بی شک در این مبارزه آن که پیروز است ملت مقاوم سوریه است ...

4-  اطلاعات ، 11 شهریور 1359 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 11 شهریور 1359 ، صفحه 1

6- جمهوری اسلامی ، 11 شهریور 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول