اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رهبر مسلمانان ترکیه امروز محاکمه می‌شود

گزارش‌های رسیده از ترکیه حاکیست پس از کودتا در این کشور قرار است از امروز نجم الدین اربکان رهبر مسلمانان مخالف کودتا محاکمه شود.

رهبر مسلمانان ترکیه امروز محاکمه می‌شود

رخدادهای26 شهریور1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی محمد علی رجایی نخست وزیر را به سرپرستی بنیاد مستضعفان منصوب کردند .
  • گزارش های رسیده از ترکیه حاکیست پس از کودتا در این کشور قرار است از امروز نجم الدین اربکان رهبر مسلمانان مخالف کودتا محاکمه شود .
  • عراق امروز به طور یک جانبه عهدنامه مرزی و حسن همجواری 1975 میلادی الجزایر و 3 پروتکل ضمیمه و 4 موافقتنامه تکمیلی آن را لغو کرد .
  • دکتر فریدون سحابی : داور ایران برای شرکت در دادگاه حکمیت پاریس و رسیدگی به پرونده بلوکه شدن یک میلیارد دلار اعتبار ایران توسط دولت فرانسه انتخاب شده است و این دادگاه به زودی کار خود را آغاز می کند .
  • عضو مرکزی حزب دمکرات کردستان در مصاحبه با لوموند : یک سال بود که ارتش ایران از جنگیدن خودداری می کرد اما اکنون اوضاع دگرگون شده است و ارتش از نیروهای میانه رو پاکسازی شده و در اختیار نیروهای اسلامی قرار گرفته است .
  • به دنبال مستقر شدن نیروهای انقلاب در مهاباد عوامل مسلح شهر را تخلیه کردند و از این منطقه خارج شدند .
  • وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد پیشنهاد شد تا میان وزیر خارجه و موسوی گرمارودی فرستاده رئیس جمهور ایران دیداری صورت گیرد که با این پیشنهاد از سوی ایران موافقت نشد . 
  • شورای شهر سوسنگرد مرکز منطقه دشت آزادگان با دستور معاونت سیاسی و اداری استانداری خوزستان منحل شد .
  • دادسرای انقلاب اسلامی گنبد کاووس :  به علت حساس بودن منطقه فعالیت کلیه گروه های سیاسی تا تعیین تکلیف از سوی مجلس شورای اسلامی ممنوع است .
  • وظایف شورای عالی قضایی به منظور روشن شدن مسئولیت ها و تسریع در امور قوه قضائیه تقسیم شد .
  • وزارت امورخارجه در پاسخ به نظرخواهی حبیب شطی دبیرکل کنفرانس اسلامی از کلیه کشورهای عضو از جمله ایران در رابطه با برپایی سمینار بررسی مسئله قدس در مغرب با این مسئله به شدت مخالفت کرد .

اداره امور بنیاد مستضعفان به نخست وزیر واگذار شد

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی محمد علی رجایی نخست وزیر را به سرپرستی بنیاد مستضعفان منصوب کردند .در بخشی از حکم رهبر انقلاب آمده است : چون وضع بنیاد مستضعفین موجب نگرانی اینجانب است و مسائل آن پیچیده است، لازم است جنابعالی امور بنیاد را در دست گرفته و تحت نظر اشخاص متدین متعهد کاردان، آن را به نفع مستضعفین اداره نمایید.(1)

رهبر مسلمانان ترکیه امروز محاکمه می شود

گزارش های رسیده از ترکیه حاکیست پس از کودتا در این کشور قرار است از امروز نجم الدین اربکان رهبر مسلمانان مخالف کودتا محاکمه شود . خبر دیگر این که در چند روز گذشته حدود 5 هزار نفر از رهبران سندیکایی ، استادان دانشگاه ، دانشجویان ، کارگران و مقامات سیاسی ترکیه توسط نیروهای نظامی بازداشت شده اند . بر اساس این گزارش حکومت نظامی ترکیه به علت افزایش تعداد دستگیر شدگان در شهر ادنا سینماهای این شهر را به بازداشت گاه تبدیل کرده است  . (2)

به صورت یکجانبه ؛ عراق توافقنامه 1975 الجزایر را لغو کرد

تحولات مربوط به روابط ایران و عراق روند تندی به خود گرفته است ، درگیری ها همزمان با مرزهای غربی کشور در عرصه سیاسی نیز ادامه دارد و رژیم بعث عراق لحظه به لحظه با دامن زدن به این درگیری ها فضا را به سمت آغاز یک جنگ تمام عیار سوق می دهد .در ادامه به اهم اخبار مرتبط با جنگ اشاره می شود .

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی محمد علی رجایی نخست وزیر را به سرپرستی بنیاد مستضعفان منصوب کردند .در بخشی از حکم رهبر انقلاب آمده است : چون وضع بنیاد مستضعفین موجب نگرانی اینجانب است و مسائل آن پیچیده است، لازم است جنابعالی امور بنیاد را در دست گرفته و تحت نظر اشخاص متدین متعهد کاردان، آن را به نفع مستضعفین اداره نمایید.

- عراق امروز به طور یک جانبه عهدنامه مرزی و حسن همجواری 1975 میلادی الجزایر و 3 پروتکل ضمیمه و 4 موافقتنامه تکمیلی آن را لغو کرد . گفتنی است در این قرار داد حق لغو یک جانبه پیش بینی نشده بود . (3)

- یک تپه در منطقه سردشت به دست نیروهای ایرانی افتاد . با تسخیر این تپه که از نظر سوق الجیشی دارای موقعیت حساس و بسیار مهم است تمامی مناطق مرزی زیر نظر ارتش جمهوری اسلامی و پاسداران انقلاب است . در جریان تسخیر این تپه یک تانک دشمن منهدم و نیز یک انبار مهمات عراق با فانتوم بمباران و منفجر شد . (4)

- روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز اعلام کرد واحد اسکورت سپاه پاسداران اعزامی کمیته منطقه 13 هنگامی که از خانه شور به بانی سر در منطقه جوانرود در حال بازگشت بودند با عوامل مزدور بعث برخورد کرده و در درگیری صورت گرفته 4 پاسدار به شهادت رسیدند . (5)

- حجت الاسلام محمدی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی خرم آباد اعلام کرد ظرف چند روز گذشته هزاران نفر از عشایر و طوایف مسلمان غیور و مبارز لرستان با در دست داشتن اسلحه خود و با مراجعه به نهادهای انقلابی درخواست عزیمت به مرزهای غربی و مبارزه با ضد انقلاب و متجاوزین بعثی شدند . (6)

تشکیل دادگاه حکمیت ایران و فرانسه در پاریس

دکتر فریدون سحابی سرپرست سازمان انرژی اتمی کشور در رابطه با قراردادها ، نیروگاه های اتمی و اختلافات ایران با پیمانکاران خارجی پروژه های سازمان مطالبی را مطرح کرد . وی اظهار داشت : داور ایران برای شرکت در دادگاه حکمیت پاریس و رسیدگی به پرونده بلوکه شدن یک میلیارد دلار اعتبار ایران توسط دولت فرانسه انتخاب شده است و این دادگاه به زودی کار خود را آغاز می کند.

سرپرست سازمان انرژی اتمی ادامه داد : در سال گذشته پس از انجام بررسی های مقدماتی توسط کارشناسان سازمان عقد قرارداد و خرید و نصب نیروگاه های اتمی بوشهر و کارون از جهات فنی و اقتصادی و همچنین سیاسی و انسانی مردود و بر خلاف منافع ملت ایران تشخیص داده شد !

عراق امروز به طور یک جانبه عهدنامه مرزی و حسن همجواری 1975 میلادی الجزایر و 3 پروتکل ضمیمه و 4 موافقتنامه تکمیلی آن را لغو کرد . گفتنی است در این قرار داد حق لغو یک جانبه پیش بینی نشده بود .

سحابی گفت : در پی لغو قراردادها کمیسیون انرژی اتمی فرانسه که یک بیناد و واحد کاملا دولتی است به بهانه اینکه دولت ایران تعهدات خود را در مورد اجرای قراردادها نادیده گرفته است به دادگاه حکمیت پاریس شکایت کرد و با پیشدستی اعلام کرد چون منافع شرکت در خطر است و معلوم نیست دادگاه حکمیت چه مدت طول بکشد و احیانا در این مدت نیز شرکت به علت عدم اجرای تعهدات از سوی ایران متحمل ضررهایی شود موجودی یک میلیارد دلاری ایران بلوکه شده قلمداد خواهد شد . (7)

 ایران اکثر شهرهای کرد نشین را در اختیار دارد

روزنامه لوموند مصاحبه ای با یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان انجام داد . این فرد که طبق گزارش لوموند هدی نام دارد ضمن بیان این که نیروهای دولتی اعم از ارتش و سپاه اکثر شهرهای کردنشین از جمله سنندج ، سقز ، بانه و مریوان را تحت کنترل دارند اعلام کرد : در حقیقت یک سال بود که ارتش از جنگیدن خودداری می کرد اما اکنون اوضاع دگرگون شده است و ارتش از نیروهای میانه رو پاکسازی شده و در اختیار نیروهای اسلامی قرار گرفته است .

حزب کومله با شعار براندازی صدمات جبران ناپذیری به ما زد

به گزارش لوموند هدی حزب کومله را مورد انتقاد قرار داده و گفت : دستورات حزب کومله مبنی بر مطرح کردن هر چه بیشتر سرنگونی جمهوری اسلامی خسارات جبران ناپذیری به مردم کردستان وارد کرده است .

ارتباط حزب دمکرات با رژیم صدام

روزنامه لوموند در ادامه گزارش خود به اظهارات غنی بلوریان که از حزب دمکرات منشعب شده است اشاره کرده و نوشت : بلوریان می گوید حزب دمکرات کردستان با رژیم صدام در بغداد روابط نزدیکی دارد . (8)

موسوی گرمارودی فرستاده رئیس جمهور در لندن امروز نسبت به رفتار دولت انگلیس در قبال 43 ایرانی که حکم اخراج 43 تن از آنها صادر شده است اعتراض کرد .وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد پیشنهاد شد تا میان وزیر خارجه و فرستاده رئیس جمهور ایران دیداری صورت گیرد که با این پیشنهاد موافقت نشده است .

افراد مسلح شهر مهاباد را تخلیه کردند

صبح امروز مهندس طاهری استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد نیروهای ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران وارد مهاباد شده و در مناطق مختلف این شهر مستقر شده اند . وی ادامه داد : تاکنون هیچ گونه درگیری در سطح شهر روی نداده است . طاهری همچنین گفت : به دنبال مستقر شدن نیروهای انقلاب در مهاباد عوامل مسلح شهر را تخلیه کردند و از این منطقه خارج شدند .

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد : نوار مرزی آذربایجان و عراق آرام است البته راههای نوار مرزی باز است و رفت و آمدها به طور غیر قانونی ادامه دارد که اگر امکانات فراهم شود در این مورد اقدام خواهیم کرد . (9)

فرستاده رئیس جمهور دیدار با وزیر خارجه انگلیس را نپذیرفت

موسوی گرمارودی فرستاده رئیس جمهور در لندن امروز نسبت به رفتار دولت انگلیس در قبال 43 ایرانی که حکم اخراج 43 تن از آنها صادر شده است اعتراض کرد . گرمارودی مشاور فرهنگی بنی صدر رئیس جمهور گفت : تظاهرات ایرانی ها بسیار آرام و مسالمت آمیز بوده است . وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد پیشنهاد شد تا میان وزیر خارجه و فرستاده رئیس جمهور ایران دیداری صورت گیرد که با این پیشنهاد موافقت نشده است . (10)

شورای شهر سوسنگرد منحل شد

شورای شهر سوسنگرد مرکز منطقه دشت آزادگان با دستور معاونت سیاسی و اداری استانداری خوزستان منحل شد . روابط عمومی استانداری خوزستان با اعلام این خبر اعلام کرد : رئیس منتخب شورا از اعضای ساواک بوده و نام او جزو لیست 930 نفری ساواکی های منتشر شده قرار داشت .

بر اساس این گزارش عدم همکاری و مخالفت با تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سوسنگرد ، تائید افراد ضد انقلاب که دادگاه انقلاب آنها را دستگیر کرده است ، مخالفت شدید با ارگان های انقلاب و کارشکنی در کار آنها ، ایجاد نفاق و دو دستگی در بین توده مردم ، انتخاب افراد بی صلاحیت جهت رسیدگی به امور مردم از جمله دلایل انحلال شورای شهر سوسنگرد است . (11)

فعالیت گروه های سیاسی در گنبد کاووس ممنوع شد

دادسرای انقلاب اسلامی گنبد کاووس در ارتباط با تحریکات گروه های انقلابی نما که می کوشند اذهان عمومی را مشوش سازند به علت حساس بودن منطقه فعالیت کلیه گروه های سیاسی و ضد مردمی را تا تعیین تکلیف از سوی مجلس شورای اسلامی ممنوع اعلام کرد . (12)

وزارت امورخارجه در پاسخ به نظرخواهی حبیب شطی دبیرکل کنفرانس اسلامی از کلیه کشورهای عضو از جمله ایران در رابطه با برپایی سمینار بررسی مسئله قدس در مغرب با این مسئله به شدت مخالفت کرد .

وظایف شورای عالی قضایی تقسیم شد

وظایف شورای عالی قضایی به منظور روشن شدن مسئولیت ها و تسریع در امور قوه قضائیه تقسیم شد . بر اساس تصمیمات جدید امور مربوط به تخلفات قضات ، محاکم ، کارمندان ، مراجعات کانون وکلا ، معاونت ثبت اسناد ، مسائل کانون سردفتران اسناد رسمی و ...با شورای عالی قضایی کارشناسان دادگستری ، مراجعات روسای دادگستری استان ها و طرح و بررسی ها به عهده آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور است .

همچنین امور مربوط به نقل و انتقالات قضائی ، اداری ، بازرسی کل کشور ، روابط عمومی و ...به عهده آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور می باشد . از سوی دیگر امور مربوط به دادگاه ها و دادسرای انقلاب به عهده آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب و امور مربوط به دادگاه های مدنی خاص به عهده آیت الله ربانی املشی عضو شورای عالی قضایی گذاشته شده است . در این تقسیم کار امور مربوط به آموزش و تحقیقات بر عهده آیت الله جوادی آملی قرار گرفته است . (13)

مخالفت وزارت امورخارجه با برپایی سمینار بررسی مسائل قدس در مغرب

وزارت امورخارجه در پاسخ به نظرخواهی حبیب شطی دبیرکل کنفرانس اسلامی از کلیه کشورهای عضو از جمله ایران در رابطه با برپایی سمینار بررسی مسئله قدس در مغرب با این مسئله به شدت مخالفت کرد .در تلگراف وزارت امورخارجه آمده است : به نظر ما مطرح کردن این مسئله در مغرب مقرون به آزادی قدس نخواهد بود  و متعجبیم از آن که دبیر خانه کنفرانس اسلامی فرصت می دهد که مسئله فلسطین و قدس شریف در دست عناصر وابسته به امپریالیزم آمریکا قرار گیرد . (14)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 13، صفحه 220

2-  اطلاعات ، 26 شهریور 1359، صفحه 16 و 20

3- طاهرخانی ، رضا ، روزنگار جامع ایران پس از انقلاب اسلامی ،صفحه 102

4- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 20

7- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 2

9-  جمهوری اسلامی ، 26 شهریور 1359 ، صفحه4

10- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 2

11- اطلاعات ،26 شهریور 1359 ، صفحه 4

12- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 4

13- جمهوری اسلامی ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 3

14- اطلاعات ، 26 شهریور 1359 ، صفحه 19

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول